چهره ها و شخصیت های حوزه ی فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

اگر به سینما می آئید، کچل نکنید/ حمید نعمت اله و لیلا حاتمی نقره های داغ جشنواره ۳۹/ داوران؛ جشنواره را سوپرایز کردند/ شیشلیک آمد، اما چپ راست نه/ شهاب حسینی رفیقان قدیمی مهران مدیری و سحر زکریا را دعوت کند!

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۳۰۳
اگر به سینما می آئید، کچل نکنید/ حمید نعمت اله و لیلا حاتمی نقره های داغ جشنواره ۳۹/ داوران؛ جشنواره را سوپرایز کردند/ شیشلیک آمد، اما چپ راست نه/  شهاب حسینی رفیقان قدیمی مهران مدیری و سحر زکریا را دعوت کند!
در هفته ای که گذشت اگر چه اخباری چون تولد سعید سهیلی، اکبر زنجانپور و غیره را در تقویم داشتیم و سحر زکریا هم این بار با شهاب حسینی سرشاخ شد، اما همه چیز تحت الشعاع جشنواره 39 و انتخاب فیلم های کاندید برای سیمرغ بود.

عصبانی هفته؛ «قاتل وحشی»

حمید نعمت اله زمانی که «قاتل وحشی» را به جشنواره 39 برد به خواب هم نمی دید که فیلمش از گوش لیلا حاتمی ضربه بخورد. اگر چه سینمای ایران بارها و بارها حضور زنان را با سر تراشیده تجربه کرده است این بار نه به موهای تراشیده لیلا حاتمی بلکه به گوش های بیرون زده اش رحم نکرده و «قاتل وحشی» را از لیست خود حذف کرده است.

 

ghatel-va-vahshi

 

«چپ، راست» هفته؛ حامد محمدی

رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، سروش صحت و حامد محمدی چهار کارگردان فیلم های کمدی با هم جمع شدند تا سیاسی ترین کمدی سال را به جشنواره بفرستند. فیلمی که حامد محمدی آن را تکرار موفقیت «مارمولک» می داند. 

شاید همین شوخی با سیاستمدارها باشد که یک بار دیگر چپ و راست سینمایی را نواخته و این فیلم را از لیست جشنواره خارج کرد. احتمالا اگر از داوران این دوره بپرسیم می گویند سری که درد نمی کند چرا دستمال ببندیم. سیاست آتشی است که در این روزها کسی علاقمند بازی با آن نیست و بهتر است حامد محمدی دنبال سوژه دیگری بگردد. اما بی شک فیلم حامد محمدی در گیشه سروصدا خواهد کرد.

 

Chap-Rast-1

 

خوشمزه هفته؛ «شیشلیک»

محمدرضا مهدویان با فیلمی متفاوت امسال در جشنواره فجر حاضر است و بسیاری معتقدند او از سینمای همیشه گی اش فاصله گرفته  و ممکن  است اقبال همیشگی را با خود به همراه نداشته باشد اما گروهی دیگر باور دارند  شیشلیک اثر متفاوت جشنواره فجر امسال در ژانر کمدی است و با حضور رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌ لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم ‌پورحتی می تواند داوران را هم مجاب به سیمرغ کند. 

 

بازیگران-فیلم-شیشلیک

 

داغ داغ هفته؛ جشنواره فیلم فجر

در واپسین روزهای بزرگترین رویداد هنری کشور قرار داریم رویدادی که یکسال سینماگران برای آن برنامه ریزی می کنند. جشنواره 39 هم مانند همه 38 جشنواره دیگر از تشویق و انتقاد در امان نیست، فیلم هایی که به حق برنده میدان هستند و فیلم هایی که به ناحق از گردونه حذف می شوند. بدعت هایی که گذاشته می شود و قوانینی که از بین می رود. 

لیست 16 تایی امسال با اما واگرهای زیادی همراه  است و واقعیت این است که عدم حضور برخی نام های بزرگ در لیست فینال به قضاوت هیات داوران ارتباطی نداشته است و در واقع دلایل مختلفی از جمله چارچوب های عرفی و اخلاقی و آماده نبودن فیلم ها به لحاظ فنی، پرداخت های سیاسی و جناح بندی های موثر نیزدر خروج بسیاری از این فیلم ها موثر بوده است.

2UlNH161141608410479914

سرشاخ هفته؛ سحرزکریا

این روزها همه از یک چیزی عصبانی هستند، از تورم کمرشکن گرفته تا بیماری کرونا و آلودگی هوا. اما به نظر می رسد سحر  زکریا از همه عصبانی تر است. آنقدر که وقتی تلویزیون را باز می کند و مهران مدیری را می بیند بلافاصله اینستاگرامش را به آتش می کشد، بعد سراغ فیلیمو می رود تا اندکی آرام شود، اما آنجا هم شهاب حسینی نشسته باعث اعصاب خوردی می شود. 

برای رفع سوء تفاهم ها هم که شده شهاب حسینی باید سحر زکریا را با مهران مدیری به عنوان دوستان قدیمی دعوت کند تا سه تایی یک گفتمان بین المللی داشته باشند. اما پیشنهاد می کنیم که از دعوت تماشاچی   در این قسمت از «هم رفیق» خودداری شود، چون اگر با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوان جلوی شیوع کرونا را در برنامه گرفت، با هیچ پروتکلی نمی توان مقابل جنگ جهانی سوم ایستاد.

دورهمی-سحر-زکریا-400x260-1

 

بازیگر هفته؛ اکبر زنجانپور 

اکبر زنجانپور این هفته شمع تولدش را در ایران صدا و در میان همکاران رادیویی اش فوت کرد. او که کار هنری را با تئاتر آغاز کرده در همه زمینه های هنر نمایشی دستی بر آتش دارد  و در کارنامه اش نقش های ماندگاری  در تلویزیون، سینما، تئاتر، شبکه نمایش خانگی، رادیو و حتی دوبله به چشم می خورد.

زنجانپور که این روزها مشغول ضبط کتاب گویای «تاریکی در منزل» است پا به 77 سالگی می گذارد و همچنان صدای گرمش شنونده را به شنیدن داستان های مختلف ترغیب می کند. برای این هنرمند پیشکسوت آرزوی سلامتی و طول عمر داریم.

 

اکبر+زنجانپور

 

خوش صدای هفته؛ علیرضا عصار 

هفته اول بهمن علیرضا عصار هم به جمع متولدین هفته پیوست و پا به 52 سالگی گذاشت. عصار که از 5 سالگی نشستن پای پیانو را تجربه کرده اولین کنسرتش را به عنوان نوازنده پیانو در دانشگاه شهید بهشتی اجرا کرد. 

اولین تجربه خوانندگی عصار  با اجرای قطعهٔ «عیدانه» به سفارش مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما با سروده‌ای از مولانا و آهنگ‌سازی فؤاد حجازی بود. ترانه ای که مورد استقبال قرار گرفت و همچنان او را در موقعیتی قرار داد که در کنسرت ها و  آلبوم هایش جایی برای مولانا داشته باشد.خبرگزاری برنا برای این خواننده پر طرفدار کشور آرزوی طول عمر دارد.

sdv-3-325x303

 

همه فن حریف هفته؛ سعید سهیلی

سعید سهیلی کارگردان فیلم های «گشت ارشاد»، «ژن خوک»، «کلاشینکف» که این روزها بیش از کارگردانی اش به عنوان پدر دو بازیگر جوان پرسر و صدا اهل تربت حیدریه است و جزو معدو کارگردان هایی است که در کارنامه اش ساخت فیلم در ژانرهای مختلف دیده می شود. از «مردی شبیه باران» در ژانر دفاع مقدس تا «ژن خوک» که اثری اجتماعی است و چند فیلم اخیرش که کمدی است و به دهانش مزه کرده است. کارگردان «چارچنگولی» سینمای ایران با «ازدواج در وقت اضافه» در سال 1388 سینمای پرکنایه و حرف و حدیثش را به مخاطبان پرده ی نقره ای بارها معرفی کرده است.

سهیلی با «گشت ارشاد 3» سال کرونا را پشت سر گذاشت و شمع تولدش را فوت کرد.

سعید-سهیلی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز