رادیو فرهنگ همچنان پیگیر وضعیت طاق بستان

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۰۷:۴۲:۵۱
کد خبر: ۱۱۲۸۵۷۲
برنامه « نقد امروز» شنبه ۱۱ بهمن ماه با موضوع پیگیری وضعیت و شرایط« طاق بستان» از رادیو فرهنگ پخش می شود

به گزارش برنا، طاق‌بستان که معنی طاقت از سنگ است تاریخی مصور در دل کوه شامل یک سنگ نگاره و دو طاق سنگی و چند سنگ نبشته متعلق به دوره ساسانیان در دل کوهی در شمال غربی شهر کرمانشاه است که این روزها حال و روز خوشی ندارد.

مرمت‌های نادرست، تعطیلی های ناشی از کرونا و حضور غیرقانونی شهروندان ، قطع درختانِ قدیمی محوطه و حالا شکافتن دل کوه در مجاورت طاق بستان برای ایجاد تله کابین و حتی از بین رفتن تدریجی پهنه‌ی زرد حریم طاق‌بستان که جهانی‌شدن‌اش را هم زیر سوال می‌برد، هر روز به حال ناخوش این محوطه دامن می‌زند در برنامه نقد امروز هفته گذشته با حضور مریم اطیابی(روزنامه نگار)،دکتر روح الله شیرازی(رییس،باستان شناسی) و در ارتباط تلفنی با دکتر قادری (از میراث فرهنگی کرمانشاه)،ملیحه مهدی آبادی (مدیر پیشین طاق بستان) و مهندس بازوند (استاندار کرمانشاه ) و طیب  حیدری (رییس شورای شهر کرمانشاه) وضعیت این یادگار ارزشمند را با توجه به احداث تله کابین در این مکان و آسیب های آن بررسی کرد و این هفته نیز همچنان ملیحه مهدی پور  رییس اسبق طاق بستان با حضور در برنامه نقد امروز در گفتگو با روح الله شیرازی رییس باستان شناسی و فریدون بیگلری (باستان شناس )به ادامه این بحث می پردازند.

کم نیستند محوطه‌های تاریخی که در طول چند سال گذشته به دست متولیان شهری‌شان به دامِ تله‌کابینی افتاده‌اند که انگار اگر نباشد، نه گردشگری می‌ماند، نه محل درآمدزایی و نه جذبِ سرمایه‌ای که آینده را با آن ببینند. از «کوه صفه» در اصفهان گرفته تا «شیوشگان» کرمان و این‌روزها هم «طاق‌بستان» کرمانشاه که تنها موردی که از آن چشم‌پوشی نمی‌کنند، همین تله‌کابین است پس در همین راستا وحید شاه بیاتی  مشاور اجرایی شهردار در تله کابین و هادی کرمی سرمایه گذار و مجری طرح تله کابین و دکتر محمد عبداللهی پور پیرامون افتتاح آن در این ماه توضیح می دهند. 

با پیگیری های انجام شده مسیر اولیه تله کابین با مجوز از سوی میراث فرهنگی، یک مانع محسوب می‌شد و از آنجا که این پروژه یکسری معارض با حریم منظری طاق بستان داشت نسبت به تغییر مسیر خط تله کابین اقداماتی صورت گرفت و مسیر جابجا شده  تا از این حریم خارج باشد.

نقد امروز» روزهای شنبه، دوشنبه و پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰ به مدت یک ساعت روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رودو‌امروز محمدرضا حاج حیدری تهیه کننده این برنامه است.

علاقه مندان می توانند علاوه بر موج رادیو از طریق رادیو نما و همچنین پایگاه اطلاع رسانی و درگاه های تارنمای رادیو فرهنگ به نشانی http://radiofarhang.ir/و صفحه رادیو فرهنگ در فضای مجازی به نشانی live.farhang@ همچنین برنامه کاربردی ایرانصدا به صورت زنده و تصویری با این برنامه همراه شوند.

 

نظر شما