«آفریقا امروز» و جرایم دارویی غرب

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۱۲:۲۲:۵۱
کد خبر: ۱۱۳۰۱۸۱
جرایم دارویی کشورهای غربی و آزمایش های غیراخلاقی این کشورها بر روی ساکنان قاره آفریقا در برنامه این هفته «آفریقا امروز» شبکه پرس تی وی مورد بررسی قرار می گیرد.

 به گزارش برنا، برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌کنندگی عاطفه سادات دربندی نگاهی ویژه دارد به جرایم دارویی کشورهای غربی در قاره آفریقا از جمله آزمایش های غیراخلاقی، آزمایش های بالینی فاقد رضایت آگاهانه و اقدامات پزشکی اجباری. بهانه پرداخت شبکه پرس تی وی به این موضوع، عجله دانشمندان و محققان برای آزمایش درمان بالقوه ویروس کووید 19 است که باعث احیای بحث داغ استفاده از ساکنان آفریقا در آزمایش های مهم دارویی کشورهای غربی شده.

برنامه «آفریقا امروز» به بررسی چند نمونه از این اقدامات غیراخلاقی از جمله آزمایش مننژیت در نیجریه توسط شرکت فایزر در سال 1990، آزمایش های عقیم سازی در آفریقای جنوب غربی در اواخر قرن نوزدهم و آزمایش های پیشگیری از بارداری اجباری و درمان اچ آی وی در زیمبابوه می‌ پردازد و بر این مهم متمرکز می‌ شود که این آزمایش ها، بخشی از روندی است که نسل های متمادی مردم آفریقا به دلیل برتری جویی غربی و نادیده انگاشتن حقوق بشر با آن مواجه بوده و هستند.

این برنامه همچنین به چند نمونه جدیدتر از این جرائم غیراخلاقی پزشکی_ دارویی کشورهای غربی در قاره آفریقا از جمله آزمایش های غیرقانونی شرکت فایزر آمریکا بر روی کودکان نیجریه‌ ای اشاره دارد که باعث شکایت البته نافرجام این کشور به مجامع بین المللی شده است.

«آفریقا امروز» با طرح این موضوع که  قاره آفریقا برای بیش از یکصد سال محل آزمایش شرکت‌ های دارویی غربی بوده و این روند حتی پس از پایان عصر استعمار نیز ادامه دارد، نظر بینندگان خود را در این خصوص جویا شده است.

ییرگا گلاو ولدییز، استاد دانشگاه و محقق، مهمان و کارشناس برنامه این هفته است.

برنامه «آفریقا امروز» با اجرای ویلفرد مبارک هنیا ساعت 22:00 دوشنبه 13 بهمن به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه نیز سه شنبه ساعت 08:00 و 17:00، چهارشنبه ساعت 15:00، پنجشنبه ساعت 01:00 بامداد و 13:00 و جمعه ساعت 09:00 روی آنتن خواهد رفت.

 

نظر شما