وحید نفر در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

«کاتالپسی» روایتگر یک داستان حقیقی و روانشناختی است!

۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۶۹۲
«کاتالپسی» روایتگر یک داستان حقیقی و روانشناختی است!
وحید نفر کارگردان، دستیار کارگردان، صداپیشه و نویسنده و بازیگر تئاتر است. این هنرمند همچنین نمایش ‌های "چل گیس"، "کلنل"، "هملت و دن کیشوت"، "مرگ آسید کاظم"، "نجات سرباز همپ"، "عاشقی" و "پیانو" را در سالهای متمادی در ایران اجرا و کارگردانی کرده است و در حال حاضر نیز با نمایش «کاتالپسی» در سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد.

وحید نفر، کارگردان، دستیار کارگردان، نویسنده، صداپیشه، عروسک‌گردان و بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر است.

وحید نفر، جایزه‌ی اول بازیگری مرد از جشنواره تک‌ نفره برای بازی درنمایش «عاشقی»، جایزه‌ی اول بازیگری مرد از بخش نمایش‌نامه‌خوانی دهمین جشنواره‌ تئاتر دانشجویی برای نمایش «دل سگ»، جایزه‌ عروسک گردانی از پنجمین جشنواره‌ تئاتر بانوان، اثر برتر بیست و ششمین جشنواره‌ فجر و اثر برتر دوازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی عروسکی برای نمایش «سودا دخت»، جایزه‌ سوم بازیگری مرد ازسومین جشنواره‌ نمایش‌نامه‌خوانی «نیاوران» برای بازی در نمایش «پیانو»، جایزه‌ بازی و عروسک‌گردانی از دوازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی عروسکی برای نمایش «علی بابا» و «چهل دزد بغداد»، جایزه‌ بازی در «فاوست»، جایزه‌ اول نمایش‌نامه‌نویسی از جشنواره‌ی تئاتر ارتش برای نمایش «نجات سرباز همپ» و جایزه‌ کارگردانی از ششمین همایش عاشورائیان برای نمایش سیاوش پاکراه، را در کارنامه دارد.

از مجموع ۴۲۲ بازیگری که طی سال جاری در نمایش های اجرا شده تئاتر شهر حضور داشتند وحید نفر با بازی در نمایش های «چل گیس» به کارگردانی حسین جمالی در تالار چهارسو ، «کلنل» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور در تالار اصلی ، «هملت و دن کیشوت»به کارگردانی تاجبخش فناییان در تالار اصلی و «مرگ آسید کاظم» به کارگردانی محمد محقق در تالار سایه به عنوان پرکارترین بازیگر نمایش های به صحنه رفته که در تالار های مختلف مجموعه تئاتر شهر طی سال ۹۶ معرفی شده اند.

وحید نفر کارگردان و نویسنده تئاتر با توجه به این که امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و سبک و ژانر داستانش چگونه است؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در جشنواره تئاتر فجر با نمایش « کاتالپسی» به نویسندگی علی امیر ریاحی و به کارگردانی خود حضور دارم. این نمایش در پاییز سال 98 تولید شده است ولی به خاطر کرونا و نداشتن توفیقات لازم امسال خوشبختانه در جشنواره تئاتر فجر در بخش مهمان پذیرفته شده است و با این نمایش حضور داریم.

او افزود: این نمایش یک اثر رئالیستی، اجتماعی و روانشناختی است که به معضلات تنهایی انسان،  معضلات زندگی مدرن، دوری انسان ها از هم و به هویت باختگی انسان ها می پردازد.

این کارگردان در خصوص این که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه خواهد بود بیان کرد: من در جریان جشنواره مقاومت بودم چرا که یک اثر در بخش کودک و نوجوان داشتم و هم یک متن و نوشته ای از من در بخش صحنه ای به نمایش در آمد راستش من فکر می کنم تئاتر یکی از مکان هایی است که بسیار درست و دقیق به حفظ پروتکل های بهداشتی می پردازد و انسان هایی که وارد این مکان می شوند در این دوران به صورت دست چین شده هستند. من گمان می کنم مکان هایی مانند تئاتر و سینما همچنان برای انسان ها امن هست و افراد می توانند در آن به فعالیت بپردازند.

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره هست یا خیر تصریح کرد: در شرایط فعلی هر تلاش، کار و فعالیتی که باعث حیات و دوباره جان گرفتن تئاتر و هنر می شود را لازم می دانم در واقع در این شرایط اگر این اتفاقات نیفتد و خلاء فرهنگ و هنر طولانی شود  متاسفانه این خلاء ضربه هایش را بعد از دوران کرونا نشان خواهد داد.

با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: من امسال به فکر اجرای عموم بوده ام حتی برای بازی هم پیشنهاداتی داشتم ولی شرایطش فراهم نشد اما در نظر دارم کاری را برای سال آینده انجام دهم و امیدوارم شرایط فراهم شود که حضور مردم در سالن های تئاتر سهولت بیشتری داشته باشد.

کارگردان «کاتالپسی» در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: هزینه هایی که برای این نمایش خرج کردیم هنوز بر نگشته است فقط امیدواریم که اجرایی که در جشنواره انجام می شود تا حدودی هزینه ها را برگرداند و ما بتوانیم دستمزد اهالی تئاتر را بدهیم. درواقع امیدوارم که هر چه سریع تر  تئاتر از طبقه مشاغل سوم به طبقه دوم بیاید که بتواند به حیات خود ادامه دهد. 

وحید نفر در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: وقتی یک هنری یک سال تعطیل باشد و به لحاظ فرهنگی و تولید اندیشه و نقد مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عقب بیفتیم ضربات و لطمات زیادی را وارد می کند و حتما بعد ها خودش را نشان خواهد داد. اینکه ما چگونه می توانیم این مسائل را جبران کنیم بحث بزرگی است راستش  ما باید اول یک آسیب شناسی داشته باشیم و ببینیم که چه ضربه هایی از چه لحاظ خورده است؟ و بعد بتوانیم این مسائل را جبران کنیم.

IMG-20191107-WA0052-780x405

نظر شما