مصاحبه هفته؛

سنجش هنر با اقتصاد یک سفسطه است!

۱۳۹۹/۱۱/۱۶ - ۰۸:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۲۷۳
سنجش هنر با اقتصاد یک سفسطه است!
امیر دژاکام کارگردان و نویسنده تئاتر است. این هنرمند همچنین نمایش ‌های "دست‌ها و قلب‌ها"، "در بیابان قلندران مبهوت"، "زیباترین گل‌های قالی"، "ضیافت شیطان"، "مکبث"، "تاج محل"، "اسیر"، "عروسی چاه"، "شمس"، "سیاوش‌خوانی"، "روژان" و "عروسی خون" را در سالهای متمادی اجرا و کارگردانی کرده است. او امسال نیز با نمایش «ایوب خان» در سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت.

امیر دژاکام بازیگر، کارگردان و مدرس است او مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس دارد. او با فیلم سینمایی هیس! دختر ها فریاد نمیزنند در سال 1391 و فیلم سینمایی آزاد به قید شرط در سال 1395 در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده‌است.

دژاکام در نمایش‌های «سقوط»، «چشم آبی اقیانوس»، «فرزند»، «مرگ دیگری»، «صیادان»، «روی صحنه»، «منصور حلاج»، «آسیدکاظم»، «غروب یک برکه»، «اسب سفید»، «بحرالغرائب»، «کرکس‌ها» ایفای نقش کرده است.

امیر دژاکام با توجه به اینکه امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: با نمایش «ایوب خان» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم که نویسندگی و کارگردانی این اثر را نیز خود بر عهده داشتم و ژانر نمایش نیز تراژدی کمیک بود.

این کارگردان در این خصوص که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه  بود بیان کرد: سالن های تئاتر از جمعه بازار ها،سوپر مارکت ها و از رستوران ها به هیچ عنوان نگران کننده تر نبوده، نیست و نخواهد بود در دو روزی که نمایش روی صحنه رفت فاصله های اجتماعی رعایت شدند و افراد با یکدیگر فاصله زیادی داشتند به گونه ای که تمام مسائل بهداشتی و پروتکل ها رعایت شد و قبل از وارد شدن تماشاگران به تئاتر سالن ها ضد عفونی هم شدند. به طور کل هنگام اجرا تماشاگران صحبت نمی کردند بنابر این آلودگی هم منتقل نمیشد. درواقع چه قبل کرونا چه هنگام کرونا و حتی بعد از کرونا مردم به هنگام تماشای نمایش صحبت نمی کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا موافق برگزاری جشنواره بوده یا خیر تصریح کرد: بله، کاملا با برگزاری جشنواره موافق بوده ام.

دژاکام با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد بوده است یا همین امسال گفت: من علاوه بر جشنواره تا چند وقت قبل مدام در حال اجرا بودم و حدود 7 الی 8 شبی نمایشم را روی صحنه برده ام و خدارا شکر تا به الان ظرفیت سالن تکمیل بوده است.

کارگردان «ایوب خان» در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: من هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده ام چرا که کار هنر تجارت و بیزینس نیست! من اگر به فکر این باشم که هزینه هایم چگونه بر گردد می توانم کار و کاسبی دیگری از جمله باز کردن فست فودی یا مغازه جوراب فروشی و... راه بیاندازم!

من سال های سال است که در تئاتر کار کرده ام و هنر هایم را به نمایش گذاشته ام و هیچ وقت به این مسئله فکر نکرده ام. البته خوشبختانه نمایش های من همیشه با استقبال مخاطبان روبه رو بوده است. به طور کل هنر پاسخ دهنده به زیبایی است و نه پاسخ دهنده به مادیات مانند پوشاک، خوراک و.... البته این موارد نیاز های واقعی افراد هستند و باید برآورده شوند.

راستش سنجش هنر با اقتصاد یک سفسطه ای است از جانب کاسب ها و پول دوست ها صورت می گیرد.

امیر دژاکام در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: دولت باید در این مسیر کمک هایی مانند دادن وام های بلاعوض، فراهم کردن فرصت های بعدی برای هنرمندان و... کند در واقع دولت باید عقب افتادگی این یک سال را از طریق سوبسید فرهنگی جبران نماید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز