عباس غفاری در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

تئاتر خانه ی ما هنرمندان است/تئاتر تنها عامل نجات جامعه ی فرهنگی است!

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۶۵۹
تئاتر خانه ی ما هنرمندان است/تئاتر تنها عامل نجات جامعه ی فرهنگی است!
عباس غفاری کارگردان، بازیگر و منتقد است. این هنرمند همچنین نمایش ‌های "حکایتی دیگر"، "خاکستر، شقایق، آتش"، "شام آخر"، "خواب بی‌وقت حوریه"، "نجواهای شبانه"، "بوی خون معطر" و "ماه پیشونی" را در سالهای متمادی در ایران اجرا و کارگردانی کرده است و در حال حاضر نیز با نمایش «سگدو» در سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد.

عباس غفاری کارگردان، بازیگر، منتقد است. او دیپلم مکانیک عمومی(فلزکاری) از هنرستان امیرکبیر را دارد.

عباس غفاری نویسنده و کارگردان آثاری چون «حکایتی دیگر» و «خاکستر، شقایق، آتش»   است. او همچنین کارگردانی آثاری از جمله «شام آخر»، «خواب بی‌وقت حوریه»، «چهل گیس»، «نجواهای شبانه» را بر عهده داشته است.

این کارگردان در «کدو تنبل»، «مکبت»، «پریون»، «بوی خون معطر»، «دختران فضل فروش» و «ماه پیشونی» نیز ایفای نقش کرده است.

عباس غفاری بازیگر و کارگردان تئاتر با توجه به اینکه امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و سبک و ژانر داستانش چگونه است؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در جشنواره تئاتر فجر با نمایش «سگدو» نوشته آقای محمد چرمشیر حضور دارم. خلاصه داستان درباره ی دختری به نام "لنا"ست که می‌خواهد به یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شود، اما کابوس ها رهایش نمی‌کنند.

این کارگردان در خصوص این که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه خواهد بود بیان کرد: شرایط به شدت سخت است. واقعیت این است که جامعه جهانی درگیر ویروس کوید 19 است و این فقط مختص کشور ما نیست در واقع حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی که از طریق سازمان بهداشت و درمان  اعلام شده است طبیعتا باید در همه جا رعایت شود. در حال حاضر هم دوستان ما، حال چه مدیران سالن ها چه مدیران جشنواره  علی الخصوص گروه ها در جشنواره سعی و تلاش خودشان را برای افرادی که می خواهند به تئاتر و سینما بیایند می کنند.

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره هست یا خیر تصریح کرد: طبیعتا عده ای موافق و مخالف این ماجرا هستند ولی من موافق برگزاری جشنواره بوده و هستم و اگر بگویم که مخالف هستم دروغ گفته ام. به نظرم جامعه به جشنواره نیاز دارد چرا که این جامعه غم زده است و مدت طولانی می شود که نه کنسرتی برگزار شده و نه سینما ها باز بوده اند.

در حال  حاضر جامعه ما نیاز دارد با اجرای مجدد نمایش ها در صحنه های تئاتر شور و نشاط به وجود بیاید. راستش از لحاظ فرهنگی در بد جایی قرار گرفتیم و هر روز سقوط فرهنگی امان شدید تر و شدید تر می شود به اعتقاد من اگر جامعه قرار باشد از لحاظ فرهنگی به طریقی نجات پیدا کند تئاتر تنها عامل اصلی آن است!

در حال حاضر عوامل تئاتر از لحاظ مالی و روحی در شرایط بدی هستند و برگزاری جشنواره به خصوص برای افرادی که در شهرستان های کوچک در حال کار هستند می تواند نقطه عطف و نور امیدی باشد تا به تئاتری ها انرژی لازم بدهد که به کار و هنرشان ادامه بدهند.

غفاری با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: من اجرای عموم را پارسال روی صحنه برده ام و به همین خاطر مجدد اجرای عموم نخواهم داشت.

کارگردان « سگدو » در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: من امیدواری ندارم چرا که هزینه های خرج شده برای نمایش بر نمی گردد ولی ما امیدوارانه تلاش می کنیم برای دل خودمان و عشقی که به این هنر داریم تلاش می کنیم که مردم و هنر دوست ها بیاند و کار و اثر ما را ببینند و لذت ببرند ولی ما می دانیم که برگشت مالی نخواهیم داشت.

عباس غفاری در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: سال گذشته به طور کل یک فاجعه بود و این برای تمام دنیا لحاظ می شد اما در کشورهای دیگر مانند آلمان، انگلیس، سوئد، فرانسه، آمریکا و حتی در ترکیه دولت ها سوبسید و کمک مالی به گروه ها کردند اما متاسفانه در کشور ما دولت هیچ کمکی نکرد حتی در روز اول قرار شد سبد حمایتی به هنرمندان تعلق بگیرد اما تا به همین امروز یک سبد حمایتی هم به ما تعلق نگرفت و در حال حاضر اهالی تئاتر به شدت در مضیقه مالی هستند.

حالا هر چقدر هم پس انداز داشته باشند بلاخره یک جایی تمام می شود اما به نظر این یک سال گذشته جبران ناپذیر است چرا که ما هنرمندان زیادی را در عرصه بازیگری و تئاتر و در عرصه های هنری دیگر از دست دادیم که جایگزین کردن این ها به شدت سخت  است و شاید اصلا عملی نباشد. در آخر ما عاشق تئاتر هستیم درواقع خانه ما تئاتر است و جای دیگری را نداریم.

26357_سگدو.951409

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز