نشست مجازی ضیافت شهدا با محوریت کتاب «حاج‌جلال» برگزار شد؛

«حاج جلال»؛ روایت یک عمر ایثار و مبارزه

۱۳۹۹/۱۱/۱۷ - ۱۳:۳۹:۳۹
کد خبر: ۱۱۳۲۳۲۹
«حاج جلال»؛ روایت یک عمر ایثار و مبارزه
ویژه برنامه ضیافت شهدا با محوریت کتاب حاج جلال و با حضور دبیرکل نهاد، خانواده شهیدان حاجی‌بابایی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور و نویسنده کتاب در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش برنا، نشست مجازی ضیافت شهدا با محوریت کتاب «حاج جلال» و با حضور خانواده شهیدان حاجی‌بابایی، حاج جلال حاجی بابایی و همسرش افروز حاجی بابایی؛ دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور؛ سردار علی شادمانی، معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیا؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و لیلا نظری گیلانده نویسنده کتاب صبح امروز (۱۶ بهمن ماه) در فضای مجازی برگزار شد.

در این برنامه جلال حاجی‌بابایی و همسرش افروز حاجی بابایی که دو فرزند خود را تقدیم اسلام کردند به بیان خاطرات شان از شهیدان علیرضا و ابوالقاسم حاجی‌بابایی پرداختند.

همچنین دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور در ارتباط مجازی با بیان اینکه این کتاب و این خانواده نمونه برجسته‌ای از خانواده معظم شهدا هستند اظهار کرد: روز گذشته رهبر معظم انقلاب تصریح کردند نسبت به مادران شهدا تولیدات هنری و فرهنگی بسیار کمی صورت گرفته و باید این ظرفیت را بیشتر مورد استفاده نویسندگان و هنرمندان قرار ‌گیرد.

مختارپور با بیان اینکه سرنوشت این عزیزان صرفا یک کتاب خواندنی و داستانی نیست افزود: به عنوان نمونه در  کتاب حاج جلال ویژگی‌های بسیاری چون  رزق حلال، جهد و تلاش، بیان صادقانه را می‌بینیم که  همه آنها درس بزرگی برای ما است.

وی تصریح کرد: نویسنده با قلمی شیوا خود مطالب را بیان کرده است. برخی از کتاب‌ها هستند در حوزه دفاع مقدس که چند سال طول می‌کشد تا مورد توجه قرار گیرد اما این کتاب از همان روز اول مورد توجه و مطالعه و اقبال قرار گرفت و امیدواریم که این نوع کتاب ها در کتاب‌های درسی ما و در دانشگاه‌ها ورود کند.

درست گویی به جای درشت گویی

نویسنده کتاب «حاج جلال» نیز با بیان اینکه از زمانی که تدوین کتاب را آغاز کردم با ورود به خانواده حاجی‌بابایی وارد دنیایی جدیدی شدم که آن را تجربه نکرده بودم خاطرنشان کرد: در این خانواده هنوز بسیاری از آرمان‌هایی که شاید امروز کمرنگ‌تر شده باشد، حفظ شده است.

لیلا نظری‌گیلانده با بیان اینکه این خانواده با دیگر خانواده‌هایی که دیده بودم، تفاوت داشت، گفت: هر گاه احساس نیاز می‌شد من از اردبیل راهی همدان می‌شدم تا مصاحبه‌های لازم را بگیرم و آنها را به گذشته‌های دور باز می‌گرداندم و چشم‌های آنها را تر می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه حاج جلال خود را وقف خانواده‌اش کرده است اظهار کرد: در این کتاب هرگز درشت‌گویی نکردیم بلکه درست‌گویی کردیم و سپس این کتاب آماده شده است.

کار برای انقلاب اعتقاد همیشگی «حاج جلال» است

همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی در نشست مجازی ضیافت شهدا با محوریت کتاب «حاج جلال» اظهار کرد: در عملیات رمضان که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده محور بودند، از همدان برای عملیات رمضان طلب کمک می‌کنند، پس از عملیات سردار سلیمانی گفتند اگر نیروهای همدان نبودند و سد راه نیروهای صدام نمی‌شدند ما محاصره می‌شدیم.

وی افزود: در این عملیات علیرضا حاجی‌بابایی فرمانده نیروهای همدانی بود و به شهادت می‌رسد، صدام هم به تلافی این عملیات و بروز خسارت به بعثی‌ها نماز جمعه همدان را بمباران کرد به طوری که در این ماجرا بسیاری از افراد شهید و تعدادی جانباز می‌شوند که حاج جلال و مادرش نیز ترکش می‌خورند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در عملیات رمضان همه فرماندهان شهید شدند اظهار کرد: سردار سلیمانی مسئولیت محور را بر عهده داشت و زمانی که در سال ۱۳۹۷ به همدان آمدند، خواستار دیدار حاج جلال شدند و اعلام کردند که تنها یک چای لیوانی که رمزی در بچه‌های جبهه بود در خانه برای او آماده کنند.

وی با بیان اینکه پس از این اتفاق سردار سلیمانی گروهی را برای تهیه کتاب خاطرات حاج‌جلال به همدان فرستادند گفت: حاج جلال و حاج خانم زحمات زیادی کشیدند و هرگز اجازه نداند پول حرام وارد زندگی‌شان شود، این دو بزرگوار هیچ توقعی از کسی ندارند.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه نویسنده کتاب هم مدتی با حاج آقا و حاج خانم زندگی کرد و دختر آنها شد ادامه داد: حاج جلال و حاج خانم هشت سال عزادار بودند و دو پسر و دو داماد آنها شهید شدند.

برادر شهیدان حاجی‌بابایی با بیان اینکه داماد حاج جلال مقابل چشمانش ترکش می‌خورد و شهید می‌شود خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در سفر به استان همدان حاج جلال و خانواده را دیدند و نام شهید حاجی‌بابایی را آوردند.

وی با اشاره به اینکه ما هرچه داریم باید قربانی انقلاب کنیم اما انقلاب را قربانی هیچ کس نکنیم افزود: حاج جلال همیشه اعلام می‌کرد باید برای انقلاب کار کنیم به طوری که وقتی می‌خواستم وزیر آموزش و پرورش شوم برای مشورت با ایشان تماس گرفتم که گفتند اگر فکر می‌کنید آنجا بیشتر مفید هستید، بروید. در تمام مدت نمایندگی هم تاکنون نشده که برای بنده در جایی تبلیغ کرده باشند.

برادر شهیدان حاجی‌بابایی با بیان اینکه حاج جلال و خانمش دنبال پست، مقام و پول نیستند تصریح کرد: این بزرگواران تنها به دنبال این هستند که ارزش‌های انقلاب را بازگو کنند به طوری که هیچ کمکی را از بنیاد شهید هم قبول نکردند. حاج آقا در حال حاضر خودشان همه کارها را انجام می‌دهند.

وی درباره شهید ابوالقاسم حاجی‌بابایی هم گفت: پیش از عملیات والفجر ۸ که در حال حرکت به سمت منطقه بودیم، یک وعده غذا سر راه خوردیم که متوجه شدم که شهید ابوالقاسم با حقوق خود که ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود، هزینه غذا را پرداخت کرده است.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: حدود ۳۰ سال هیچ اقدامی به طور شخصی و خانوادگی برای این شهدا انجام ندادیم، زمانی دیگران ورود کردند اما ما اقدامی نکردیم.

خانواده شهدا تابلوی نمایان ایثار و خدمت سخاوتمندانه هستند

سردار علی شادمانی در نشست مجازی ضیافت شهدا با محوریت کتاب «حاج‌جلال» با بیان اینکه باید عظمت خانواده بزرگ شهیدان را در طول تاریخ به گوش نسل‌هایی که بعدها به دنیا خواهند آمد، برسانیم بر لزوم افزایش برگزاری برنامه‌هایی این چنینی تأکید کرد و  افزود: خانواده‌های شهدا چهار دهه است صادقانه و مخلصانه تمام سرمایه‌های خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان آوردند، آنها مومنند و سخت‌تر از آهن.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی طوفان مهیبی از خصومت‌ها و کج‌اندیشی‌ها در مقابل انقلاب ما صف آرایی کرد و در طول چهار دهه انقلاب هم شدیدتر ادامه داشته است گفت: جز لطف و عنایت پروردگار و نگاه ویژه ائمه اطهار(ع)، آنچه انقلاب و دستاوردهای آن را قوی‌تر کرده، ایستادگی، مقاومت خانواده‌های شهدا و خون شهیدانشان است.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه دشمنان دین ما را هدف قرار داده‌اند خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب، نظام مقدس جمهوری اسلامی، آبرو، حیثیت، شرف و استقلال، امنیت ملی، تمامیت ارضی این کشور را هدف قرار دادند اما هرگز در هیچ کدام از اهداف خود موفق نشدند.

وی با تأکید بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی، پرقدرت و با نشاط در حرکت است گفت: ولی فقیه و خون شهدا عامل حفظ این انقلاب هستند و باید قدر آنها را دانست.

سردار شادمانی با بیان اینکه کتاب «حاج جلال» یک ادبیات زلال، فعال، صریح و صادقانه است اظهار کرد: در معرفی این دستاورد همه آنچیزی که در زبان مبارک حاج جلال جاری شده، صحت دارد؛ باید در معرفی خانواده شهدا به ویژه خانواده شهیدان حاجی‌بابایی که انقلابی و ولایتمدار هستند حرکت کرد .

وی با بیان اینکه خانواده شهدا تابلوی نمایان ایثار و فداکاری و در معرض دیدگان بشریت هستند افزود: آنها شرف و حیثیت دارند و هر آنچه داشتند سخاوتمندانه تقدیم کردند.

همرزم شهیدان حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه خانواده شهدا هیچ طلبی از انقلاب ندارند و در راه کشور سخاوتمندانه خدمت کردند که برای همگان می‌تواند پندآموز باشد تصریح کرد: آنچه بر علیرضا حاجی‌بابایی و در جریان عملیات سخت بر گذشت  و جهاد دوساله او که در مقابل دیدگان ما ترسیم شد باید بیان و در تاریخ ثبت و ضبط شود.

وی تأکید کرد: شهیدان شمع انقلابند و باید معرفی شوند تا درسی باشد برای همه مسئولان و خدمت گزاران و نسل آینده.

استان همدان شهدای بزرگی را تقدیم کشور کرده است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی در نشست مجازی ضیافت شهدا با محوریت کتاب «حاج جلال» با بیان اینکه این کتاب یکی از برکات بزرگ و شجره طیبه خانواده شهداست اظهار کرد: خانواده شهدا رسالت بزرگ و تاریخی را بر عهده دارند، از فضیلت، نعمت و مجاهدت بزرگی برخوردار هستند و همین کتاب یکی از جلوه‌ها مجاهدات این خانواده است.

وی با بیان اینکه کتاب به خوبی مطالب را بیان کرده است افزود: این کتاب یکی از برکات خانواده شهیدان حاجی‌بابایی است و امروز در ترویج مکتب ایثار و شهادت باید کمک حال خانواده شهدا برای بیان واقعیت‌ها و ارزش‌های انقلابی و اسلامی باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه این نهضت باید صدبرابر شود، ارائه آثار مربوط به شهدا را ماندگار و برکتی برای کشور دانست و گفت: استان همدان شهدای بزرگی را پرورش داده و تقدیم کشور کرده است.

وی با بیان اینکه برگزاری این برنامه ویژه و شخصیت‌های برجسته همدان از حوزه هنری همدان و کتابخانه‌ها توقع بسیار زیادی پیدا کردیم افزود: به مبلغان اعلام کردیم که کتاب «حاج‌جلال» را مطالعه و ارزش‌های آن که برگرفته از ارزش‌های اسلامی، انقلابی و مکتب امام است را ترویج کنند.

غمنامه افروز

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: شهادت یک هجرت معمولی از دنیای خاکی به دنیای باقی نیست چرا که خداوند می‌فرمایند: «هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌ اند مرده مپندار بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»

عاطفه زارعی با بیان اینکه این برنامه را با استعانت از همان شهدا آغاز می‌کنیم افزود: بی‌شک حضور ارزشمند خانواده شهیدان حاج‌بابایی و حاج جلال به عنوان راوی کتاب، برکت این برنامه است.

وی تصریح کرد: شهدایی که هر یک داستانی شنیدنی را در زمانی که زمینی شدن، برای ما به یادگار گذاشتند و تنها کتاب است که می‌تواند از پس ثبت و ضبط آن برآید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه کتاب، همدم همیشگی است که هرگز کهنه نمی‌شود و می تواند آدمی را به سفرهای دور و دراز برده و قصه‌های ناگفته بسیاری را بازگو کند ادامه داد: قصه «حاج جلال» را کتاب در قلب خود ثبت کرد تا امروزی‌ها و آیندگان بدانند در گوشه‌ای از دنیا  مرد و زنی پس از پیمان بستن با  عشق راهی را پشت سر گذاشتند و از صبر و بردباری کوهی ساختند که الوند بر آن غبطه می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌ «حاج جلال» که بهتر است آن را (غمنامه افروز) بخوانیم یک داستان ساده نیست که نویسنده در گوشه‌ای از اتاق آن را از تفکرات خود ساخته باشد بلکه واقعیتی است که شنیدن آن  دلی می‌خواهد به وسعت شجاعت بی مثال مردان و زنانی که ذکر برخی از آنها در این کتاب آمده است.

زارعی گفت: کتاب با نثری روان خاطرات حاج جلال حاجی بابایی را روایت می‌کند که خود و خانواده‌اش تجاوز دشمن به خاک وطن را تاب نیاورده و گام در راه جبهه‌های جنگ گذاشتند.

وی افزود: حاج جلال که چند ترکش را با خود به غنیمت آورد، جگرگوشه‌هایش را در همان سرزمین‌های مقدس باقی گذاشت تا با زخم‌های تنش مرهم زخم های مادری باشد که پسران رشیدش را تقدیم راهی ارزشمند کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه «حاج جلال» با تمام زخم های بدن و روحش باید مرهم دردهای دختر و خواهرش می‌بود که همسران خود را از دست داده بودند اظهار کرد: کتاب «حاج جلال» یکی از بزرگترین تراژدی‌هایی است که ایران معاصر در خود ثبت کرده است، تازه دامادی که چند ماه بیشتر از وصال به یارش نگذشته و با شهادت دنیا را ترک می‌کند و بدین ترتیب زندگی دو جوان طلوع نکرده به غروب برسد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب «حاج جلال» تخیل یک نویسنده نیست که خواننده در هنگام مطالعه کتاب در پس ذهنش، خود را دلداری بدهد که اینها واقعیت ندارد بلکه روایتی است که زمین هر از چند گاهی شاهد این نوع اتفاقات است که تحملش از طاقت آدمی خارج است.

زارعی گفت: با مطالعه کتاب پس از آنکه از کودکی، نوجوانی و جوانی حاج جلال و همسرش به سلامت عبور می‌کنیم، شیرینی‌های یک زندگی را می‌چشیم، با رسیدن به روزهای جنگ دیگر لحظه‌ای چشمه اشک مان آرام نمی‌گیرد و آنچنان می جوشد تا دیگر رمقی برای انسان باقی نماند.

وی اظهار کرد: هر لحظه کتاب صحنه غمناکی است که می‌تواند برای همه انسان‌ها یادآور ارزش‌ها و روزهایی باشد که مردم ما برای حفظ کشور خود از هر آنچه داشتند، گذشتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تأکید بر اینکه حاج جلال هم در این راه از جانش مایه گذاشت و فرزندان رشیدش را تقدیم انقلاب کرد افزود: امید است برنامه‌هایی چون ضیافت شهدا بتواند ادای دینی باشد بر جوانانی که از جان خود گذشتند تا امروز ما در امنیت باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز