افشین زمانی در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

تئاتر برای تئاتری ها هم پدر است،هم مادر!/جشنواره تئاتر منظم تر از جشنواره فیلم برگزار می شود

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۶۰۸
تئاتر برای تئاتری ها هم پدر است،هم مادر!/جشنواره تئاتر منظم تر از جشنواره فیلم برگزار می شود
افشین زمانی کارگردان،طراح و نویسنده تئاتر است. این هنرمند همچنین در آثاری همچون «بازنشسته ها»، «چپ دست»، «مکس»، «زن زیادی» به عنوان «بازیگر» حضور داشته است. او در حال حاضر با نمایش «هار یا سرگذشت مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» در سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد.

افشین زمانی کارگردان، طراح و نویسنده تئاتر است. او به تهیه کنندگی نیز مشغول است. از مهم‌ترین آثار افشین زمانی می‌توان به فعالیت در سریال باران بهاری اشاره کرد. افشین زمانی در سال 1384 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند.

 این کارگردان در آثاری همچون «بازنشسته ها»، «چپ دست»، «مکس»، «زن زیادی» به عنوان «بازیگر» حضور داشته است.

افشین زمانی کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرده و سال 1384 سریال باران بهاری به عنوان تهیه کننده فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. افشین زمانی توانست با فعالیت در سریال باران بهاری تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر جمشید شاه‌محمدی، معصومه آقاجانی، مانی کسراییان و الیکا عبدالرزاقی توانست سطح کاری او را متحول کند.

با اینکه افشین زمانی را بیشتر به عنوان تهیه کننده می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. افشین زمانی علاوه‌بر تهیه کننده به‌عنوان مجری طرح نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.

افشین زمانی کارگردان و نویسنده تئاتر با توجه به این که امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و سبک و ژانر داستانش چگونه است؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: من با نمایش «هار یا سرگذشت مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» به نویسندگی و کارگردانی خود در جشنواره تئاتر فجر حضور دارم.

ژانر و سبک نیز بر مبنای کاراکتر های تاریخی ایرانی است و بر اساس سبک کاری خود که همان اگزیستانسیالیسم است نمایشنامه را نوشتم.

این کارگردان در خصوص این که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه خواهد بود بیان کرد: به نظر من  بیشترین مکانی که در جامعه تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند قطع به یقین جشنواره های فیلم  و سالن های تئاتر هستند. چراکه علاوه بر عوامل تئاتر تماشاگران نیز فاصله های اجتماعی را رعایت می کنند، تب گیری ها انجام می شود، دست افراد را قبل از ورود به سالن ها ضد عفونی می کنند و افراد  به هیچ عنوان بدون ماسک وارد سالن ها نمی شوند.

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره هست یا خیر تصریح کرد: بله، صد در صد موافق برگزاری جشنواره هستم چرا که تئاتری ها یک قشر به نسبت زیادی هستند که مانند هر فرد دیگری زندگی می کنند و باید نفس بکشند. در حال حاضر در بین مردم سخنانی  تحت این عنوان رایج شده  که تئاتر صرفا سرگرم کننده است یعنی فقط امر تفریحی است در صورتی که همچین طرز تفکری اشتباه است درواقع تئاتر مانند مدرسه و آموزش کودکان و نوجوانان و مانند نکته های فرهنگی مهم است و باید همواره دایر باشد.

به نظر من جشنواره تئاتر فجر باید برگزار می شد چرا که قشر زیادی درگیر این هنر هستند و از زندگی و سلامت خود و خانواده اشان گذشته اند که این هنر زنده بماند به راستی تئاتر پدر و مادر هنرمندان است و به نظر من برپا نگه داشتن جشنواره بسیار درست است.

او با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: من صد در صد به فکر اجرای عموم هم  هستم اما فعلا به دلیل درگیری یکی از بازیگران که سر سریال دیگری مشغول است و به دلیل نبود او در اجرا مجبور هستم برای وقت دیگری اجرای عموم را شروع کنم اما اگر ایشان سر برنامه دیگری نبود قطعا بعد از جشنواره سر صحنه حضور داشتیم.

کارگردان «سرگذشت مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود » در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: به خاطر شرایط فرهنگی جامعه و نگاهی که توسط حکومت و دولت به هنر ما می شود مجبوریم از روی آوردن به مشاغل دیگر درآمد داشته باشیم و در خود تئاتر هر چه درآمد داریم را خرج کنیم و معمولا نگاهی هم به بازگشت آن نداریم چون که این اتفاق نمی افتد ولی در کل انسان با امید زنده است و من امیدوارم اتفاقاتی که می افتد راضی کننده باشد و بتوانیم کاری را که عاشقانه دوست داریم انجام دهیم.

افشین زمانی در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: تئاتر مانند یک سری از مشاغل که در طول این یک سال بسته شدند و عقب افتادند است بنا نیست جبرانی اتفاق بیفتد به هر حال این هم یک برشی از زندگی ما بوده است که اگر به صورت منطقی به آن نگاه کنیم آنقدر که باید آزار دهنده نخواهد بود.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز