رقیه توکلی:

با شکل برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر مخالفم / بهتر بود جشنواره به همان شکل سال‌های قبل برگزار می‌شد

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۷:۰۷:۲۸
کد خبر: ۱۱۳۲۶۵۹
با شکل برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر مخالفم / بهتر بود جشنواره به همان شکل سال‌های قبل برگزار می‌شد
رقیه توکلی با انتقاد از نحوه برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر تأکید کرد که با شکل برگزاری این دوره از جشنواره مخالف است و بهتر بود این دوره از جشنواره فیلم فجر به همان شکل و شمایل سال‌های قبل برگزار می‌شد.

رقیه توکلی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امسال از سوی ستاد جشنواره فیلم فجر اعلام شد که همه فیلم‌هایی که متقاضی حضور در جشنواره باشند می‌توانند در سودای سیمرغ رقابت کنند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها فیلم‌هایی نمایش داده می‌شود که حداقل در یک بخش نامزد شده باشند اما متأسفانه پس از آن متوجه شدیم فیلم‌ ما اصلاً در جشنواره نبوده چرا که طبق آنچه که از سوی رسانه‌ها اعلام شده، همین 16 فیلم هستند که به جشنواره راه پیدا کرده‌اند. در این شرایط بهتر است مسئولان سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره اینکه فیلم ما در این جشنواره بوده یا خیر توضیح دهند. به نظر من با توجه به شرایط ویژه‌ای که امسال جشنواره برگزار شد بهتر است مسئولان به این پرسش پاسخ دهند چرا که فکر می‌کنم این پرسش را باقی فیلمسازانی که امسال متقاضی حضور در جشنواره بودند اما فیلمشان نمایش داده نشد، داشته باشند. من هنوز متوجه نشدم که فیلم «مهران» در جشنواره امسال حضور داشته یا خیر.

توکلی تصریح کرد: شب قبل از اعلامِ فیلم‌های کاندیدا شده در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، لیستی از فیلم‌های کاندیدا شده در برخی رسانه‌ها مطرح شد که فیلم «مهران» نیز در این لیست حضور داشت و روز بعد یکی از معدود تغییراتی که در آن لیست شاهد بودیم حذف فیلم «مهران» بود. من درباره دلیل عدم کاندیدا شدن «مهران» هیچ پیگیری نداشتم و البته این تشخیص هیئت داوران است و معمولاً توضیحی درباره عدم انتخاب فیلم‌ها ارائه نمی‌شود اما فکر می‌کنم اصلی‌ترین دلیل کنار گذاشتن فیلم «مهران» این است که در این فیلم هیچ چهره مطرح و بازیگر شناخته‌شده‌ و عوامل معروفی حضور ندارد. فیلم من در شهرستان فیلمبرداری شده و موضوع جنگ و کودکان را مطرح می‌کند. این روزها که جشنواره برگزار شده و با چند منتقد صحبت کرده‌ام بسیاری بر این نکته تأکید داشتند که جای «مهران» در جشنواره خالی است.

او افزود: فکر نمی‌کنم انتخاب‌ها بر اساس شرایط تولید آثار یا حمایت سازمان‌های دولتی از فیلم‌ها باشد به طوری که آثار دولتی بیشتری به جشنواره راه پیدا کرده باشند. ممکن است در انتخاب‌هایی که صورت گرفته بتوان تأثیر نام‌‌های مطرح در عوامل را برای نامزد شدن یک فیلم احساس کرد.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: وقتی فیلم را به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارائه دادیم از شکل برگزاری این دوره از جشنواره اطلاعی نداشتیم. تصور ما بر این بود که جشنواره به همان شکل سال‌های گذشته با تغییراتی جزئی برگزار می‌شود و فکر می‌کردیم که نهایتاً فیلم انتخاب نمی‌شود و به جشنواره راه پیدا نمی‌کند اما شرایط حاضر بسیار متفاوت است. به نظر من اگر جشنواره امسال هم به همان شکل قبل برگزار می‌شد اتفاق بهتری رخ می‌داد و حداقل فیلم‌های بیشتری در جشنواره حضور داشت و امکان دیده شدن برای افراد بیشتری فراهم بود.

توکلی در ادامه اظهاراتش گفت: ما هیچ جشنواره‌ای در کشور نداریم که شرایط جشنواره فجر را داشته باشد. فیلم‌ها در این جشنواره برای مخاطبان بیشتری نمایش داده می‌شوند و نشست پرسش و پاسخ دارند، فیلم‌ها در سطح وسیعی دیده شوند، رسانه‌ها به آن بپردازند و منتقدان درباره فیلم‌ها قلم می‌زنند و این شرایطی است که تنها در این جشنواره وجود دارد؛ بهتر بود مسئولان در این دوره از جشنواره به فیلمسازان بیشتر توجه می‌کردند و امکانی فراهم می‌شد تا فیلم‌های بیشتری فرصت راه یافتن به جشنواره و دیده شدن پیدا کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «مادری» در پایان تأکید کرد: با برگزاری جشنواره از همان ابتدا موافق بودم و خیلی خوشحالم که امسال جشنواره فجر برگزار شد. اما من به جشنواره انتقاد جدی دارم و می‌خواهم بدانم آیا فیلم من در جشنواره حضور داشته یا خیر و آیا می‌توانم حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره را جزو رزومه فیلمم بدانم یا خیر. نمی‌خواهم خودم را فریب بدهم و بگویم در جشنواره حضور داشتم اما فیلمم نامزد نشد و در نتیجه امکان نمایش پیدا نکرد. من نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال جاری را پر اشتباه می‌دانم و فکر می‌کنم بهتر بود جشنواره با تمهیدات بیشتر به همان شکل و شمایل گذشته برگزار شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز