در نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه رضوی مطرح شد؛

تولید فیلم همچنان بزرگترین دغدغه جشنواره است

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۸:۴۳:۵۱
کد خبر: ۱۱۳۳۲۰۷
در نشست شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با حضور اعضای آن درباره جزییات برگزاری، وضعیت نمایش فیلم‌ها، روند داوری و امور مرتبط با این رویداد تصمیم گرفته شد.

به گزارش برنا، نشست شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با حضور عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و رییس چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، سید صادق موسوی، محمدعلی باشه آهنگر، محمدرضا بهشتی منفرد، آرش رصافی، سهیلا عسکری اعضای شورای سیاست‌گذاری، سعید پوراسماعیلی مدیر آموزش جشنواره، سعید نجاتی دبیر جشنواره و رکسانا قهقرایی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره در انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. 

عادله کشمیری در ابتدای این جلسه عنوان کرد: چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی تاکنون برکات و خیر زیادی داشته است. پیش بینی نمی‌کردیم که در شرایط کرونا بیش از 1000 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. 

وی افزود: تلاش کردیم تا منابع مالی را برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره جذب کنیم اما شرایط نامطلوب کشور و به تبع استان گلستان به دنبال حادثه سیل و وضعیت کرونا شرایط را برای این امر سخت کرد. همچنین دو زلزله، آتش سوزی بی‌سابقه و طولانی مدتی را در جنگل‌های هیرکانی تجربه کردیم و همه این مسائل عرصه را بر ما تنگ کرد. اگرچه گرگان بعد از تهران بزرگترین شهر از نظر میزان استقبال از کنسرت‌های موسیقی است اما به دلیل اینکه اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و نه صنعت دارد، در جذب اسپانسر همواره مشکلاتی را داشته است. 

وی با اشاره به برگزاری بیش از 10 جلسه اتاق فکر و نشست هم‌اندیشی درباره کیفیت برگزاری جشنواره در اوایل اسفند ماه سال جاری توضیح داد: در این دوره از جشنواره به دلیل محدودیت ها و شرایط امکان حضور مهمانان زیادی را قطعا نخواهیم داشت و به برگزاری نیمه آنلاین و حضور مجازی‌شان هم فکر کرده ایم. در حال حاضر وضعیت استان گلستان به لحاظ میزان ابتلا به کرونا زرد است، اما قابل پیش‌بینی نیست که شرایط در همین سطح باقی بماند. 

کشمیری خاطر نشان کرد: امیدواریم این جشنواره در شناخت و معرفی بیشتر فرهنگ رضوی گام کوچکی را برداشته باشد.

سعید پوراسماعیلی مدیر کارگاه‌های آموزشی جشنواره نیز بیان کرد: خوشبختانه کارگاه‌های این جشنواره تاکنون به خوبی پیش رفته است و سه کارگاه دیگر نیز در هفته جاری در گرگان برگزار خواهد شد. با وجود این که شرایط کرونا وجود داشت، اما توانستیم که با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی هنرجویان را به بهره گیری از اساتید این کارگاه‌ها که همگی از سینماگران شناخته شده فیلم کوتاه هستند، هدایت کنیم. 

سهیلا عسکری عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز بیان کرد: خوشبختانه تا به اینجای کار جشنواره در امور و بخش‌های مختلف نسبت به شرایط دلسرد کننده آن در سال‌های قبل به خوبی پیش رفته است. با این حال چه بهتر خواهد بود اگر در همین شرایط نامطلوب ناشی از کرونا بتوان به امکان برگزاری در شرایط فیزیکی بیشتر  فکر کرد. تجربه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران ثابت کرد که جشنواره با رعایت پروتکل‌ها همچنان استقبال فیلمسازان را به دنبال دارد. 

وی افزود: می توان به دلیل شرایط آب و هوایی خوب استان گلستان در این فصل به برگزاری بخش‌هایی در فضاهای باز هم فکر کرد.

محمدرضا بهشتی منفرد عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نیز گفت: جشنواره فیلم کوتاه رضوی فرصت خوبی برای استان گلستان است تا با تداوم برگزاری بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. امیدوارم مسئولان استانی این فرصت را غنیمت بدانند و برای برگزاری هرچه بهتر آن تلاش کنند. 

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه رضوی در سال‎های اخیر به رکودی رسیده بود که خوشبختانه امسال تغییراتی در اجرایش داشته است. جشنواره سینماحقیقت در چهاردهمین دوره با یک سوم بودجه نسبت به سال گذشته برگزار شود اما تجربه برگزاری آن در فضای آنلاین خوشبختانه موفق بود و می‌تواند این تجربه ها در جشنواره رضوی نیز  با اجرای برخی از بخش ها در فضای برخط کارساز باشد. 

بهشتی منفرد همچنین از همراهی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش اهدای تعدادی از جوایز، با جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی خبر داد.

 آرش رصافی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز گفت: یکی از دغدغه‌های ما در جشنواره های موضوعی همیشه تولید بوده است. از مهم‌ترین اتفاقات این جشنواره تاکید بر تولید فیلم است. در دوره چهاردهم صرفا به نمایش و جمع آوری آثار تاکیدی نیست بلکه تولید 10 تا 12 فیلم که اکثریت آن ها مراحل تولیدشان به پایان رسیده است، اتفاق درخوری بود. این تولید ماندگاری و تاثیرگذاری جشنواره را بیشتر خواهد کرد و امیدوارم در سال‌های آتی هم جریان تولید جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی ادامه دار باشد.

محمدعلی باشه آهنگر نیز ابراز امیدواری کرد شرایط استان گلستان به لحاظ آمار ابتلای به کرونا مطلوب باشد تا هنرمندان و مهمانان جشنواره بی‌دغدغه به این رویداد بپردازند. 

سعید نجاتی نیز با تقدیر از همه فیلمسازانی که در این رویداد شرکت کرده‌اند، بیان کرد: از همه دوستان فیلمسازم که با اعتماد به جشنواره آثارشان را برای حضور در این رویداد به دبیرخانه ارسال کردند تقدیر می‌کنم. به همه این عزیزان گواهی حضور در جشنواره از طریق ایمیل اهدا خواهد شد. در حال حاضر مرحله انتخاب آثار به پایان رسیده است و اسامی راه یافتگان به رقابت جشنواره در بخش‌های مختلف طی چند روز آینده اعلام خواهد شد. همچنین با همه فیلمسازانی که اثرشان پذیرفته نشده است، از طریق ایمیل تشکر می‌کنیم که این روند طی دو روز گذشته در حال انجام بوده است و ادامه دارد. 

وی درباره وضعیت نمایش فیلم‌ها در شرایط کرونا نیز توضیح داد: تصمیم داریم که نمایش فیلم‌ها را به دلیل شرایط کرونا و این که امکان حضور فیلمسازان و صاحبان آثار در جشنواره فراهم نیست به زمانی دیگر موکول کنیم و در یک اختتامیه برگزیدگان را معرفی خواهیم کرد. با این حال این تصمیم هنوز قطعی نیست. 

در ادامه جلسه سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران که به عنوان یکی از نهادهای حامی جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در امر تولید اثر و آموزش همراهی کرده است، در این نشست حضور یافت. 

وی با ارائه پیشنهاد نمایش آنلاین فیلم ها بیان کرد: در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آمار 65 هزار بازدید در سامانه‌های برخط جشنواره به ثبت رسید که اتفاق جالب توجهی است و جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی هم می‌تواند از این امکان استفاده کند. ما در انجمن سینمای جوانان ایران حتی به برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای در فضای آنلاین فکر می‌کنیم و امکانی است که می‌تواند همزمان چند استان را بدون مشکلات ناشی از تردد و اسکان مهمانان و... در قیاس با برگزاری حضوری درگیر کند. 

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: مزین بودن جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به نام امام رضا(ع) خود می‌تواند نویدبخش اتفاقات و نتایج خوبی برای این رویداد باشد. به نظرم حتی اگر یک فیلم خوب هم در جریان برگزاری این جشنواره با مضمون فرهنگ رضوی تولید شود، ما برنده بوده‌ایم.  

وی افزود: همچنین اگر شورای سیاست‌گذاری تصمیم به نمایش آنلاین فیلم‌ها با کسب اجازه از صاحبان آثار بگیرد، انجمن سینمای جوانان ایران به جشنواره فیلم کوتاه رضوی کمک خواهد کرد.   

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا(ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

 

نظر شما