جبار آذین در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

اغلب سریال های تلویزیونی از سطح متوسط فراتر نرفته است/ در ساخت سریال چند فصلی خواسته مخاطب در اولویت هست؟نیست؟!

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۳۲۹۵
اغلب سریال های تلویزیونی از سطح متوسط فراتر نرفته است/ در ساخت سریال چند فصلی خواسته مخاطب در اولویت هست؟نیست؟!
جبار آذین منتقد سینما وتلویزیون در خصوص کمیت و کیفیت های سریال های تلویزیونی و با وجود اینکه سریال ها در همان مراحل ابتدایی نظر مخاطبان را جلب نمی کنند و با وجود این جذاب نبودن به فکر ساخت فصل های بعدی آن می افتند و به گونه ای فقط هزینه و وقت خود را تلف می کنند با خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت که به شرح زیر است.

جبار آذین نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون در رابطه با این سوال که سریال های چند فصلی تلویزیون به دو شکل هستد اول اینکه ساخته می شوند و بعد از اینکه پر مخاطب می شوند فصل بعدی آن را می سازند و دوم اینکه سریال ها با هدف چند فصلی بودن ساخته می شوند اما در همان مسیر ابتدایی سریال دچار ضعف می شوند و به نوعی برای ساخت فصل های بعد پتانسیل لازم را ندارند آیا به نظر شما سریال های دسته دوم توانمندی چند فصلی شدن را دارند یا خیر به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در میان آثار تلویزیون یکی از تولیدات مورد توجه مخاطب، سریال های تلویزیونی هستند. این مجموعه ها عمدتا به دو علت، اول به دلیل  ساختار هنری و محتوای مطلوب مورد عنایت قرار می گیرند و از آنجا که در کشور ما بیشترین استقبال از مجموعه های تلویزیونی خانوادگی و اجتماعی صورت می گیرد این نوع تولیدات از اقبال بیشتری برخوردار هستند.

او افزود: از این رو برخی سریال ها به دلیل استفاده هنرمندانه از موضوع های بروز  و بر گرفته از زندگی واقعی مردم، نشان دادن باور ها، آیین ها و مناسبات اجتماعی جامعه و همچنین استفاده درست و مفید از تحقیق و پژوهش های لازم و همچنین بهره گیری از هنرمندان شناخته  شده درجه یک سبب می شوند تا سازندگان آثار تلویزیونی در حوزه سریال مورد توجه مخاطب قرار گرفته و این توجه می تواند با رویکرد توجه مدیران سازمان در یک مسیر قرار گرفته و تولید و ادامه آن سریال در دستور کار هنرمندان قرار گیرد.

او ادامه داد: اما این اتفاق همیشه به این شکل در تلویزیون رخ نمی دهد چرا که اغلب سریال های تلویزیون مدت ها می شود که از سطح متوسط فرا تر نرفته است. با آنکه  رد طی سال ها مجموعه سریال های خوب و مناسبی تولید شده بودند که در حوزه طنز های انقراضی و اجتماعی مخاطبان وسیع داشتند اما جایگاه آن هنرمندان اکنون در تلویزیون خالی است. بنابر این در میان سریال هایی که تولید می شوند برخی به فصل های دوم و سوم و چندم نیز می رسند.

یکی از سریال هایی که در چند فصل ساخته شده و همچنان تولید آن در سال های متوالی ادامه داشته مجموعه تلویزیونی پایتخت و به موازات آن چند سریال متوسط و بالای متوسط تلویزیونی مانند لیسانسه ها و.... بوده است. اما نکته مهم این است که تنها، ارائه سلیقه مدیران یا خواست سازندگان، ملاک تولید فصل های یک سریال به نسبت موفق نیستند چرا که هر موضوعی اگر به روز نباشد و توسط هنرمندان حرفه ای ساخته نشده باشد و همچنین از واقعیت های زندگی مردم فاصله بگیرد نمی تواند مد نظر مخاطب واقع شود.

لذا قبل از هر چیز سلیقه مخاطب در تداوم تولید سریال های چند فصلی ملاک عمده است اما ما می دانیم این ملاک یا معیار گاه در تلویزیون به صورت یک اصل مورد توجه مدیران تلویزیون قرار نمی گیرد و از زاویه ی سلیقه گروهی، فردی یا اعمال نظر مدیران و یا حتی رابطه دوستانه با برخی از هنرمندان بعضی از سریال ها دارای فصل های چندم بررسی می شوند که چندان هم مورد توجه قرار نمی گیرند. به عنوان نمونه سریال «ن.خ» در فصل نخست توانست برخی نظر های مثبت مخاطب را با خود همراه کند اما در فصل دوم این مجموعه نتوانست موفق باشد. لذا چنانچه نظر و سلیقه مخاطب، استفاده از هنرمندان حرفه ای، بهره گیری از سوژه های بروز و تحقیقات کافی در مورد سوژه های سریال و استفاده هنرمندانه در ارائه موضوعات در قالب فیلمنامه های استاندارد و دراماتیک در یک مسیر و یک خط قرار گیرند می توانند مجوز ساخت فصل های چندم یک مجموعه را از آن خود کنند. در غیر این صورت بر مبنای رفاقت و سفارش یا حتی سوداگری نمی شود و نمی توان سریال های فصلی تولید کرد چرا که نظر مخاطب را جلب نکرده و نمی توانند موفق عمل کنند و در نهایت به هدر رفت بودجه تلویزیون که در واقع پول و دارایی بیت المال است منجر می شود.

نظر شما