در چهارمین نشست جشنواره تئاتر فجر ۳۹ مطرح شد؛

جامعه تئاتر ایران در ارتباط مستقیم با دانشگاه است

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۱۴:۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۱۳۳۵۹۰
جامعه تئاتر ایران در ارتباط مستقیم با دانشگاه است
چهارمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع «گشایش فضای عمل جدید تئاتری: بررسی امکانات، تمهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی» با همکاری دفترپژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار شد. در این نشست محمدرضا علی اکبری، کارگردان تئاتر جامعه نمایش ایران را در ارتباط مستقیم با فضای آکادمیک و دانشگاه دانست.

 

به گزارش برنا، سومین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع «گشایش فضای عمل جدید تئاتری: بررسی امکانات، تعهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی» با همکاری دفترپژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار شد. در این نشست سعید اسدی به عنوان مدیر پنل، شیوا مسعودی و محمدرضا علی اکبری حاضر بودند.

محمدرضا علی اکبری، کارگردان تئاتر درباره تاثیر تغییرات کنونی جامعه گفت: اگر بپذیریم تغییر لحظه به لحظه است، باید به صورت ساختاری بررسی کنیم که رویکردها و واکنش‌های جامعه ایران نسبت به این پدیده جدید در موضوعات مختلف چگونه بوده است.

این مدرس دانشگاه افزود: در شرایط شیوع ویروس کرونا در جامعه، فرهنگ تئاتر به عنوان عنصر نحیف آسیب‌های جدی دیده است. جامعه تئاتر ایران نسبت تنگاتنگی با فضای دانشگاه و فضای آکادمیک دارد. بسیاری از  نیروهایی که وارد تئاتر حرفه‌ای ما می‌شوند ثمره خروجی دانشگاه‌های ما هستند.

این کارگردان با اشاره به اینکه چطور می‌توانیم در کتابخانه تئاتر با جهان تعامل داشته باشیم، گفت: کتابخانه تئاتر از دستاوردهایی که در سطح کلان دانشگاه در سایر رشته‌ها مطرح است چه میزان بهره می‌برد؟ باید اقدامات اساسی در حوزه آکادمیک در این زمینه انجام شود.

علی اکبری تصریح کرد: اساسا نگاهی که به بازیگری تئاتر وجود دارد از سوتفاهم‌هایی در گذشته میراث‌بری می‌کند.

سعید اسدی، مدیر پنل نیز در این نشست گفت: چه میزان نظام آموزشی ما خودش را با تکنولوژی جدید همسو کرده است؟ ورود تکنولوژی‌های جدید به تئاتر منجر به تغییرات بزرگی در تئاتر شده است و فرصت‌های تازه‌ای را برای این حوزه به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: نسل جدید مخاطبان تئاتر اجراگر را با یک کنش جدید رو به رو کرده است.

شیوا مسعودی، استاد دانشگاه دیگر سخنران این نشست بیان کرد: معتقدم شکل‌گیری تئاتر آزاد که برخی از آن‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند، تغییراتی را در حوزه تئاتر به وجود آورده است.

این کارگردان نمایش عروسکی با بیان اینکه نهاد دانشگاه باید تصمیم گیری‌ کلانی در حوزه تئاتر داشته باشد، گفت: دانشجویانی که به کلاس‌های آموزش تئاتر رفتند در این حوزه بسیار مشتاق‌ترند.

مسعودی با اشاره به اینکه در سراسر دنیا تئاتر به سمت شاخه‌های بین رشته‌ای حرکت می‌کند، گفت: تمام جهان به سمت تئاتر تصویری در حرکت است، اما این موضوع همچنان در ایران فعال نشده است. حالا در تئاتر ایران به جایی رسیدیم که نمی‌شود با روش‌های سابق به مخاطبان تئاتر درس داد و باید از فضاها و تکنولوژی‌های جدید برای این مخاطبان نیز گفت.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فردا دوشنبه 20 بهمن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز