امیر دلفانی در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

برگزاری جشنواره برای تئاتری ها اتفاق مثبتی است/در پسا کرونا اجازه ندهیم چراغ تئاتر ها خاموش شود و سالن ها سوت و کور بماند!

۱۳۹۹/۱۱/۲۴ - ۱۱:۰۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۳۳۶۷۵
برگزاری جشنواره برای تئاتری ها اتفاق مثبتی است/در پسا کرونا اجازه ندهیم چراغ تئاتر ها خاموش شود و سالن ها سوت و کور بماند!
نمایش «بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیر دلفانی روز پنج شنبه 16 بهمن ماه اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر برای جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه برد.

امیر دلفانی هنرمند جوان سال‌ها است که در حوزه بازیگری و کارگردانی در تئاتر فعالیت می کند و موسس گروه تئاتری آریاگران صحنه است. «مگه دستفروشی عیبه»، «رابطه»، «وقتی چتر آسمان خیس می شود»، «سپیده که می زند کسی منتظر است»، «ما هنوز در انتهای این ستون سرخ سبز می شویم»، «نشست بر پشت بامی در ونیز» ، «سرو زیر آب و باد شیشه را می لرزاند» از جمله کارهای مهم کارنامه کاری دلفانی محسوب می شوند. امیر دلفانی جوایز متعددی نظیر دریافت جایزه از جشنواره بین‌المللی سیمرغ برای نمایشنامه و بهترین کارگردانی نمایش رابطه،دریافت جایزه بهترین کارگردانی نمایش وقتی چتر آسمان خیس می شود از بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان لرستان را به دست آورده است.

امیر دلفانی کارگردان و نویسنده تئاتر با توجه به اینکه امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و سبک و ژانر کار او چگونه بود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در جشنواره تئاتر فجر با نمایش «بین یه عالمه ماهی» و در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر حضور دارم. «نمایش بین یه عالمه ماهی» نمایشی لامکان و داستان یک خانواده در دهه چهل است درواقع چهار دوست هستند که به دنبال دوست گمشده خود می گردند .آن‌ها به دلیل شایعات شروع یک جنگ تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و به پایتخت نقل مکان می‌کنند و اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد.

این کارگردان در این خصوص که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه  بود بیان کرد: در جشنواره تئاتر فجر اهالی تئاتر دست به دست هم دادند و با حفظ پروتکل های بهداشتی نمایش را روی صحنه بردند و علاوه بر آن مردم و تماشاگران عزیز پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند، دست های خود را قبل از ورود ضد عفونی کردند و ماسک هایشان را لحظه ای از صورت خود برنداشتند خلاصه حواس ها به شدت جمع بود و با رعایت اصول بهداشتی نمایش را اجرا کردیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا موافق برگزاری جشنواره بوده یا خیر تصریح کرد: بله، صد درصد موافق برگزاری جشنواره بودم و هستم چرا که برگزاری جشنواره همیشه امید و شروع دوباره برای تئاتری ها است. به طور کل ممکن است این ویروس تا مدت ها با ما باشد و ما هنردوستان امیدی به جز تئاتر نداریم و نخواهیم داشت و با تمام کمبود ها و کم و کاستی ها شامل تماشاگران محدود آن را پذیرفته و می پذیریم. فقط امیدوارم که کماکان مسئولین و هنرمندان قدر تئاتر را بدانند.

دلفانی با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد بوده است یا همین امسال گفت: من علاوه بر جشنواره اجرای عموم را روی صحنه برده و اجرا کرده ام ولی اگر شرایط تا حدودی بهتر شود در نظر دارم اجراهای درون استانی را انجام دهم و اگر هم شرایط پیش نیاید برای تولید اثر جدید برنامه ریزی می کنم.

کارگردان «بین یه عالمه ماهی» در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: ما برای هزینه های تئاتر خیلی مراعات کردیم و شرایط را سامان دادیم.

خدارا شکر عوامل گروه خیلی کمک رسان و به نوعی همه فن حریف بودند.درواقع ما تا جایی که توانستیم سعی کردیم نفس های تئاتر را حداقل در گروه خودمان زنده نگه داریم.

امیر دلفانی در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: فقط امیدوارم هر چه زود تر این شرایط تمام شود چرا که این نابسامانی باعث شده است نظر های مثبت و منفی در مورد اجرا و روی صحنه رفتن یا نرفتن تئاتری ها به وجود بیاید و من فقط امیدوارم که همبستگی تئاتری ها با هم بیشتر شود چرا که فقط از این طریق سال گذشته تئاتر جبران می شود و اگر وضعیت تئاتر بهتر شد نگذاریم چراغ تئاتر خاموش و سالن ها سوت و کور بماند.

71091_yealamemahi_image.2d42c6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز