متفکر آزاد در «به وقت ایران» عنوان کرد؛

رشد علمی کشور در حال حاضر با وجود تحریم ها قابل انکار نیست / نصیری:کشور ما یک درصد جمعیت جهان را داراست و دو درصد از علم جهان را تولید می کند

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۰:۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۱۳۳۹۴۳
رشد علمی کشور در حال حاضر با وجود تحریم ها قابل انکار نیست / نصیری:کشور ما یک درصد جمعیت جهان را داراست و دو درصد از علم جهان را تولید می کند
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با وجود تحریم در حال حاضر کشور به لحاظ علمی قابل انکار نیست. علم دیگر متوقف در وزارت خانه های خاص نیست، علم بن مایه تمام تحرکات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی در کشور است و اینجاست که سیطره علمی معنا پیدا می کند.

به گزارش برنا، برنامه زنده «به وقت ایران» نوزدهم بهمن ماه با حضور دکتر متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و دکتر سعد الله نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با موضوع دانشگاه های معتبر کشور از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

دکترمتفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون در آستانه گام دوم قرار داریم. حوزه علم، حوزه ای است که در کارنامه جمهوری اسلامی کارنامه قابل دفاعی است. براساس مستندات متقن ملت ایران بعد از انقلاب توانسته در حوزه علم حرفی برای گفتن داشته باشد و درسطح بین المللی دارای جایگاه خوبی است. 

وی افزود: در حال حاضر ایران در تولید علم رتبه پانزدهم یا شانزدهم را به خود اختصاص داده است که در رشته های مختلف ممکن است این رتبه بندی متفاوت باشد. 

متفکر آزاد اضافه کرد: در گذشته و در نظام ارزیابی و نظام تولید علم نیاز به استقلال داشتیم و در حال حاضر توانسته ایم در برخی از فرآیندها به آن نقطه نزدیک شویم. منظور از استقلال، استقلال از داده دنیا نیست بلکه هدف استقلال مسیر گذاری و ریل گذاری در این راستا است. 

وی تصریح کرد: ایران و ایرانی شایسته یک قله است و زیستن در دره  پیشنهاد آنهایی است که این کشور را به خوبی نمی شناسند مقام معظم رهبری از کلید واژه ایران قوی بارها استفاده کرده اند، ساختار ایران قوی در سه حوزه قدرت نظامی، قدرت اقتصادی و قدرت علمی تعریف می شود و محصول نگاه استقلال گرایانه و قدرت گرایانه بعد از انقلاب به علم، ما را به این جایگاه رسانده است.

متفکر آزاد عنوان کرد: در جمعیت بین 15سال و 40 سال 36میلیون نفر جوان داریم که 14میلیون نفر از آنها دارای تحصیلات عالیه هستند و این کمیت، بستر رشد فرهنگی، سیاسی و علمی بوجود آورده است. 

 وی افزود: داشتن رشد علم و به تبع آن رشد سایر حوزه ها مستلزم شکل گیری یک جریان است. دانشگاه های بزرگ و مادر کشور، پیشران این حوزه هستند و این ریل گذاری بر دوش دانشگاه های مادر است. دانشگاه تمدن ساز متشکل از بازوی داخلی است. بازوی داخلی ناظر به بعد داخلی و قدرتمند سازی ایران است و دانشگاه تمدن ساز کشور باید ایران قوی بسازد و ما را در مرزهای علم حرکت دهد که در بسیاری از حوزه ها به آن نزدیک شده ایم. 

وی افزود: ایران گاهواره تمدن نمی تواند در نهاد علم مقلد باشد و باید حرفی برای گفتن داشته باشد در این صورت است که داد و ستد علمی هم پس از آن حاصل می شود و برای رسیدن به این نقطه نیازمند سه تحول هستیم. تحول در رویه های جذب دانشجو و استاد است که اساتید باید وارد حوزه های استاد الهام بخش و نه صرفا تولید کننده یا توزیع کننده باشد. دوم، تحول در رویه های حکمرانی نهاد علم است و سوم، تحول در حکمرانی های بین المللی است. 

متفکر آزاد بیان کرد: با وجود تحریم در حال حاضر کشور به لحاظ علمی قابل انکار نیست. علم دیگر متوقف در وزارت خانه های خاص نیست، علم بن مایه تمام تحرکات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی در کشور است و اینجاست که سیطره علمی معنا پیدا می کند. 

در ادامه برنامه؛ دکترنصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی در داخل کشور جزو 13دانشگاه بزرگ کشور می باشد که رتبه سوم و پنجم را به خود اختصاص داه است. اگر دانشگاه ها را به دو بخش جامعه و مهندسی، فنی و صنعتی تقسیم کنیم در بین دانشگاه های جامعه و مهندسی دوم و سوم و در بین دانشگاه های فنی و صنعتی جایگاه چهارم و پنچم را دارد. 

وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی در سطح جهان جزو چهل دانشگاهی است که در رتبه بندی جهانی وجود دارد. 

نصیری اضافه کرد: دانشگاه ها براساس سیر تحولی خود، از دانشگاه نسل یک که عمده هدف آن آموزش بوده ،بعد از مدتی در نسل دوم، دانشگاه ها پژوهش را محور قرار دادند. ولی وقتی صحبت از کسب و کار و مهارت به میان می آید این دو خصلت کفایت نمی کند. بنابراین؛ لازمه این کار بحث کارآفرینی است که به عنوان دانشگاه های نسل 3 نام برده می شود. 

وی بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه شهید بهشتی شاخص های نسل سوم دانشگاه ها را دارد و در این مسیر در حال حرکت است. 

نصیری عنوان کرد: با توجه به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان ملت ایران است، و این جوانان باید از دانشگاه هایی فارغ التحصیل شوند که جوانان در آن به مسائل جامعه بیندیشند. در بیانیه گام دوم به جوانان عنوان می شود که به گذشته خود نگاه کنند، باید به گذشته نگاه کرده و اشکالات خود را در آینده رفع کنیم. بدیهی است که تجربه گذشته چراغ راه آینده است. 

وی افزود: اینکه در بخش کارآفرینی نقص وجود داشته قبول دارم و می بایست در چهل سال دوم انقلاب به آن بپردازیم و نباید دانشجوی فارغ التحصیل مدرک به دست تحویل جامعه بدهیم. 

نصیری همچنین گفت: یکی از شاخص‌هایی که انتظار می رود دانشگاه های امروز داشته باشند، حضور جدی در فعالیت علمی، بین المللی علمی و یا دیپلماسی علمی است و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره شده است. کشور ما یک درصد جمعیت جهان را داراست و دو درصد از علم جهان را تولید می کند و مابقی در کشورهای دیگر تولید می شود لذا می بایست حتما با دانشگاه های جهان ارتباط داشته باشیم و لازمه این کار داد و ستد علمی است.

وی افزود: این داد و ستد علمی در کشور در ابتدای راه است و در حال حاضر در جایگاه خوبی قرار گرفته ایم. کشور ما به لحاظ کمی و کیفی دارای سرمایه های انسانی خوبی است. جای ترویج علم در قانون خالی است در همین راستا مجلس باید قوانینی در راستای اجرایی کردن این اهداف بلندمدت بگذارد.

نصیری اضافه کرد: اینکه تحریم در حوزه علم نتوانسته خیلی تاثیرگذار باشد و هنوز مراودات وجود دارد، یکی از دلایل این است که علم تنها محصور دولت ها نیست. 

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبهو سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می رود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز