مصاحبه هفته؛

به زودی با اجرای عموم به صحنه بر میگردیم!/ جشنواره با بهترین شرایط بهداشتی برگزار شد

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۶۴۳
به زودی با اجرای عموم به صحنه بر میگردیم!/ جشنواره با بهترین شرایط بهداشتی برگزار شد
حمیدرضا نعیمی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر است. این هنرمند نمایش های متعددی از جمله "روزنه"، "وعده‌گاه نهنگ‌ها"، "دختری با شنل ارغوانی"، "داستان‌های کارور" را کارگردانی و در آثار دیگری از جمله، "شهر آدم ، شهر حیوان"، "خانه‌ کاغذی" را ایفای نقش کرده است و همچنین نویسندگی نمایش هایی دیگری چون "آوای سرخ"، "داستان‌های کارور"، "کالون و قیام کاستلیون"، "گمسار"، "روزنه" و "خانه‌ کاغذی" را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. او امسال در سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش «گرگاس ها یا روز بخیر آقای وزیر» حضور داشت.

حمیدرضا نعیمی نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر است. نعیمی تا کنون جوایز متعددی از جمله جایزه ویژهٔ فیلمنامه نویسی برای فیلمنامه بلند داستانی«مخمصه» از یازدهمین جشنواره بین‌المللی روستا، جایزه اول نمایشنامه‌نویسی از دوازدهمین جشنواره سراسری دانشجویان برای نمایشنامه «وعده‌گاه نهنگ‌ها»، لوح تقدیر به عنوان نمایشنامه‌نویس فعال در روز جهانی تئاتر،جایزهٔ اول نمایشنامهٔ اقتباسی برای نمایش «مکبث» از بیست و سومین جشنوارهٔ بین‌المللی فجر، جایزه اول نمایشنامه‌نویسی از اولین جشنوارهٔ سراسری نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان برای نمایشنامه‌«قصهٔ خوب خدا» و جایزهٔ نمایشنامه‌نویسی برتر از سومین جشنواره تئاتر ماه برای «امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زنند» را دریافت کرده‌است.

نعیمی در نمایش‌های «خانه‌ کاغذی»، «وعده‌گاه نهنگ‌ها»، «شهر آدم»، «شهر حیوان»، «آژاکس»، «خانه‌ کاغذی»، «گمسار»، «داستان‌های کارور»، «مکبث»، «قضیه‌ی تراخیس»، «چه گوارا»، «ددالوس و ایکاروس»، «کالون و قیام کاستلیون» ایفای نقش کرده است.

حمیدرضا نعیمی با توجه به اینکه امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و سبک و داستان وی چگونه بوده است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: با نمایش «گرگاس ها یا روز بخیر آقای وزیر» آخرین کار گروه تئاتر شایا به نویسندگی و کارگردانی خود در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم. ژانر اثر و نمایش کمدی است و برای من و تیم بازیگران و تمام عوامل یک تجربه جدید بود و فکر می کنم برای تماشاگران نیز اتفاق جذابی بوده است .

این کارگردان در این خصوص که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه  بود بیان کرد: مسئولان برگزاری جشنواره و همین طور افرادی که در تئاتر ها حضور داشتند بر اساس تمهیداتی که اندیشیده بودند  به شدت مراقب بودند و کاملا پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند. خدارو شکر مشکل خاصی پیش نیامد و از این بابت بسیار خرسند و خوشحالم. در تمام مدت تماشاگرانی که در سالن حضور پیدا می کردند تعداد افراد اندکی بودند و با فاصله و رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و ایمنی پا به سالن تئاتر می گذاشتند   حتی از زیر گیت های ضد عفونی کننده رد شدند و با فاصله روی صندلی های مشخص شده  نشستند. همین مسئله باعث شد که ما کم کم وارد شرایط عادی برای اجرای نمایش ها پس از جشنواره باشیم.

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره بود یا خیر تصریح کرد: به طور کل همه جشنواره ها معایب و محاسنی دارد راستش من امسال و در این شرایط به شدت  موافق برگزاری جشنواره تئاتر فجر بوده ام چرا که یک سال تئاتر تعطیل بوده است و مردم از تئاتر دور شدند. قطعا این جشنواره دوباره خون جدید و تازه ای به کالبد در حال احتضار تئاتر دمید و به عبارتی باعث شد اعتماد به تماشاگران برگردد.

نعیمی با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: من اجرای عموم را قبل از جشنواره در تاریخ  9 بهمن شروع کرده و 10 بهمن اجرا داشته و روز  11 و 12 و 13بهمن نیز در جشنواره فجر حضور داشتم و قرار بود از روزهای بعد از جشنواره اجرای عموم را ادامه بدهم و در حال عملی کردن آن هستم.

کارگردان «گرگاس ها یا روز بخیر آقای وزیر» در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: ما هیچ امیدی در این مورد نداریم.

حمیدرضا نعیمی در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: تنها کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری و مرکز هنر های نمایشی بایدانجام دهند این است که از دولت بودجه کافی برای جبران خسارت های ناشی از کرونا در نظر بگیرند و به تئاتر ها بودجه بیشتری اختصاص داده شود و دولت هزینه سالن های در حال اجرا  و آن تعداد صندلی هایی که غیر قابل فروش محسوب می شوند را به گروه های تئاتر پرداخت کند تا بعد از  یک سال عسرت و دوری از کسب درآمد گروه های هنری بتوانند حداقل برای چند ماه آرامش داشته باشند.

نظر شما