ایمان افشاریان:

فیلم‌تئاتر در این شرایط اتفاق مثبتی است اما نباید فراموش کنیم که تئاتر تعریف دیگری دارد

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۵۳۱
فیلم‌تئاتر در این شرایط اتفاق مثبتی است اما نباید فراموش کنیم که تئاتر تعریف دیگری دارد
ایمان افشاریان معتقد است فیلم تئاتر در شرایط حاضر می‌تواند اتفاق مثبتی باشد اما نباید فراموش کنیم که تئاتر تعریف دیگری دارد و در سالن نمایش همراه با عوامل اجرا و تماشاگران اتفاق می‌افتد.

ایمان افشاریان بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: هر ایده و طرحی که در شرایط حاضر از فراموشی تئاتر جلوگیری کند می‌تواند مهم و ارزشمند باشد اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که ایده‌هایی چون فیلم‌تئاتر علاوه بر اینکه نتیجه مثبتی دارند نباید با تئاتر اشتباه گرفته شوند و فکر می‌کنم بهتر است عنوان دیگری برای آن‌ در نظر بگیریم تا همه بدانند که آنچه دیده می‌شود تئاتر نیست.

افشاریان خاطرنشان کرد: تله تئاتر و یا فیلم تئاتر با تئاتر و نمایش تفاوت بسیاری دارد. در اجرای نمایش همیشه نفس تماشاچی برای کسانی که روی صحنه هستند اهمیت داشته و در اجراهایی مثل فیلم تئاتر دیگر چیزی به نام نفس تماشاچی وجود ندارد و در تله تئاترها هم ما شاهد کارگردانی تلویزیونی هستیم و آنچه که مخاطب شاهد است با تئاتر تفاوت بسیاری دارد.

او افزود: برای اینکه مردم به سالن‌های نمایش بیایند و نمایش‌های تئاتر را ببینند سال‌ها زمان برد و برای اینکه تئاتر در بین مردم فراموش نشود لازم است در این شرایط هنر نمایش و تئاتر را زنده نگاه داریم تا در شرایطی عادی مجبور نباشیم همه چیز را دوباره از ابتدا شروع کنیم. اتفاقاتی چون فیلم تئاتر و تله تئاتر در این شرایط چنین خاصیتی دارند.

این کارگردان در ادامه گفت: امیدوارم با پخش فیلم تئاترها بحث بازبینی مجدد آثار و سانسور دوباره مطرح نباشد. متأسفانه پیش‌تر با پخش تله‌تئاترها در پلتفرم‌ها بحث نظارت دوباره نمایش‌ها مطرح شد که اعتراضات اهالی تئاتر را در پی داشت. متأسفانه در مقوله سانسور ما با پدیده عجیبی مواجه هستیم که هر مدیر با رویکرد، نگاه و سلیقه خودش خط قرمزها را تغییر می‌دهد و تولیدکنندگان آثار در واقع در یک شرایط نامشخص و بلاتکلیف قرار دارند. قطعاً نظارت و سانسور دوباره آثار به بهانه اینکه مخاطبان بیشتری نمایش‌ها را می‌بینند به هیچ‌وجه نمی‌تواند و منطقی و قابل دفاع باشد.

افشاریان تصریح کرد: متأسفانه کرونا وضعیتی به شدت سخت و ناامیدکننده را برای ما به وجود آورده که مدام به راهکارهای جدید فکر می‌کنیم و مجبوریم ایده‌هایی مثل فیلم‌ تئاتر را دنبال کنیم اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که هیچ یک از این‌ها تئاتر نیست و تئاتر زمانی به وقوع می‌پیوندد که سالن‌ها پر شوند و عوامل اجرا در سالن حاضر شده و نمایشی را روی صحنه ببرند.

افشاریان در پایان تأکید کرد: من پیش‌تر به آقای آشنا هم گفتم که مسئله اصلی تئاتر ما امروز ویروس کرونا نیست. کرونا مشکلی بود که به تئاتر ما اضافه شد و پیش از آن هم چرخ تئاتر نمی‌چرخید و نمایش‌ها با ضرر مالی روی صحنه می‌رفتند. متأسفانه مشکلات بسیاری در تئاتر ما وجود دارد که فکر می‌کنم برای رفع مشکلات نیاز به یک انقلاب در تئاتر داریم و باید مسئولان به شکلی مدیریت کنند که مشکلات حل شود و تئاتر که قرار است پس از کرونا دوباره جان بگیرد به شکل درستی کار خود را آغاز کند.

نظر شما
پرونده ویژه