نشست برخط ساترا و پلتفرم های خارجی

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۱۳:۴۴:۰۴
کد خبر: ۱۱۳۷۷۰۴
رییس ساترا در یک نشست آنلاین بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تنظیم‌گری و نظارت بر پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی تاکید کرد.

به گزارش  برنا، صادق امامیان رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در نشست آنلاین ارتباطات و رسانه‌های آسیا بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تنظیم‌گری و نظارت بر پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی تاکید کرد.

در این نشست که با حضور بیش از ۳۰ نفر از مسئولان نهادها و سازمان‌های رگولاتوری کشورهای مختلف آسیایی برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوعاتی مانند نظارت درون منطقه‌ای در حین و پس از همه‌گیری ویروس کرونا، تسریع در تحول دیجیتال برای همه، قابلیت دیجیتال و ظرفیت‌سازی، تلاش برای رفع شکاف دیجیتال در سطح ملی و منطقه‌‎ای، پیامدهای مربوط به سیاستگذاری و تنظیم مقررات محتوا و فیلم آنلاین، یادگیری قفل‌شده، نوآوری و حمایت از اقتصاد خلاق و همچنین مسئولیت پلتفرم‌های آنلاین پرداختند.

صادق امامیان رییس ساترا در این نشست با انتقاد از پاسخگو نبودن پلتفرم‌های خارجی در کشورهای مختلف جهان گفت: یکی از چالش‌هایی که رگولاتورهای ملی با آن مواجه هستند، ممکن نبودن نظارت بر پلتفرم‌های جهانی است.

وی افزود: بارها پلتفرم‌های داخلی به ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر رسانه‌ها در ایران مراجعه کرده و از اینکه فرایند نظارت همواره بر آنها اعمال می‌شود اما رسانه‌های بین المللی از این نظارت خارج‌اند، گلایه دارند. این چالشی است که نه تنها ما بلکه بسیاری از کشورهای جهان با آن مواجه هستند.

رییس ساترا تاکید کرد: اینکه شبکه‌های اجتماعی به شکل طبیعی عمل می‌کنند، بسیار مهم است. کافی است نگاهی به تحولات اخیر در ایالات متحده بیندازیم تا نوعی اقدام هماهنگ و هدایت‌شده این شبکه‌ها برای آسیب زدن به ساختار و پایه‌های دموکراتیک ایالات متحده را شاهد باشیم.

امامیان همچنین با اشاره به لایو اینستاگرامی یک کاربر زن ایرانی با یک نوجوان ۱۴ ساله درباره موضوعات جنسی گفت: اقدامات اینچنینی در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های جهانی به شدت با انتقاد جامعه ایرانی روبه‌رو است اما مشکل اینجاست که این پلتفرم‌ها اصلا به هیچ مقام ناظر و حاکمیتی پاسخگو نیستند.

وی با مهم دانستن اقداماتی از قبیل گفتگوهای بین‌المللی میان سازمان‌های تنظیم‌گر و همچنین مقامات سیاسی، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و… گفتگو را برای اشتراک ایده‌ها در این باره بسیار ضروری دانست و خواستار پاسخگویی به دغدغه‌های ملت‌ها در این باره شد.

موسس اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف در ادامه سخنان خود در این نشست، به موضوع مالکیت معنوی و حریم خصوصی اشاره و بیان کرد: هر روز شکایت‌های متعددی از سوی پلتفرم‌های داخلی دریافت می‌شود که از نقض مالکیت معنوی آن ها توسط رسانه‌های خارجی گلایه دارند و خواستار حفاظت از مالکیت معنوی و حراست از تولیدات خود توسط پلتفرم‌های خارجی هستند.

امامیان افزود: ما در ایران به عنوان رگولاتور صوت و تصویر فراگیر، نوعی از مکانیزم پاسخ سریع را برای مقابله با نقض حریم خصوصی و مالکیت معنوی در قبال پلتفرم‌های داخلی اجرا می‌کنیم و حتی برخی سایت‌ها را نیز مسدود کرده‌ایم اما پلتفرم‌های خارجی هر کاری دلشان بخواهد بر اساس منافع شرکت خودشان می‌کنند.

رییس ساترا همچنین تصریح کرد: ما نیاز به حمایت از بازار داخلی در مقابل تهدیداتی که از سوی پلتفرم‌های جهانی در زمینه رقابت آزاد و جهانی‌سازی می‌شوند، داریم.

امامیان در پایان بار دیگر خواستار مشارکت منطقه‌ای در حوزه تنظیم‌گری با بهره‌گیری از تجارب اتحادیه اروپا در قالب مصوبه AVMSD (مصوبه اتحادیه اروپا درباره نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر در فضای مجازی) شد.

 

نظر شما