سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در «یه روز تازه» مطرح کرد:

رد استیضاح ترامپ خبر بدی برای بایدن بود/ ترامپ لیدر جریان جمهوری‌خواهان می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۱۴:۳۲:۴۲
کد خبر: ۱۱۳۷۷۴۸
سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: ترامپ به یک قهرمان تبدیل شد که ۱۰ میلیون رأی بیشتر از سال ۲۰۱۶ به دست آورد.

به گزارش برنا، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه یه روز تازه گفت: رد استیضاح ترامپ خبر بدی برای بایدن بود و دموکرات‌ها ریسک خطرناکی را انجام دادند. خیلی‌ها تأکید داشتند که ترامپ رئیس‌جمهور نیست و در قانون هم برای بعد از ریاست جمهوری استیضاح مطرح نشده بود و وکلای ترامپ هم بر همین اساس حرکت کردند. این روند نیاز دموکرات‌ها برای استفاده از فرصت استیضاح را نشان می‌دهد و دموکرات‌ها می‌خواستند با طرح تهدیدهای امنیت ملی، خطرات موجود و گسل‌های اجتماعی جمهوری‌خواه را برای استیضاح ترامپ متقاعد کنند. در صورت استیضاح؛ ترامپ عملاً از صحنه سیاسی حذف می‌شد، در نتیجه جمهوری‌خواه‌ها حول محور تعریف دموکرات‌ها از منافع امنیت ملی کنار هم قرار می‌گرفتند. در شرایط فعلی ترامپ به یک قهرمان تبدیل شد که ۱۰ میلیون رأی بیشتر از سال ۲۰۱۶ به دست آورد. هفت سناتور جمهوری‌خواهی که رأی مثبت دادند، در نهایت از میدان خارج خواهند شد و ترامپ آماده اجرای نهضت ترامپیست است؛ او لیدر جریان جمهوری‌خواهان می‌شود.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار داشت: ممکن است به دلیل شرایط سنی ترامپ به 4 سال آینده نرسد اما فردی از جریان او سکان‌دار کاخ سفید خواهد بود و احتمالاً از اعضای خانواده‌اش هم باشد، پسر او کار سیاسی‌اش را آغاز کرده است. شکاف اجتماعی فعال‌تر شده است و جمهوری‌خواه‌ها یا در انتخابات شرکت نمی‌کردند یا ضعیف عمل می‌کردند اما روند چند وقت اخیر حزب جمهوری‌خواه را فعال کرد. افرادی که به معبد دموکراسی حمله کردند، مشروعیت پیدا کردند و آنها خودشان را فعال سیاسی آینده می‌بینند. شرایط برای بایدن پیچیده شده است و بایدن با انسجام این دو حزب به دنبال فعالیت در عرصه سیاست خارجی بود که با ایران، چین و روسیه مقابله کند و در این شرایط هر حرکتی ممکن است با کارشکنی جمهوری‌خواه‌ها در کنگره مواجه شود.

وی افزود: بایدن مدعی که این اتفاق نشان داد که دموکراسی ما آسیب‌پذیر است و در حقیقت این دموکراسی خیلی وقت است که از بین رفته و ترامپ یک راه‌حل برای ایالات‌متحده است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان خاطرنشان کرد: بعد از کرونا و شرایطی مثل ماسک دزدی نشان داد که هویت اروپایی مؤلفه مشترک نیست و آلمان مرز خود را به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا جدید با اتریش و لهستان بست و کمیسیون اروپا نسبت به این اقدام معترض شد. در بحث واکسیناسیون هم شاهد رقابت در اروپا هستیم و رویکردهای نوسیونالیسیتی در اروپا اولویت به شعار هویت جمعی دارد. رشد جریان‌های دست راستی و افراطی در اروپا ناظر بر همین مسائله است. در ایتالیا شاهد تشکیل کابینه توسط ماریو دراگی بودیم که با تغییرات اندک کابینه آغاز به کار کرد و او را سوپرمن می‌نامند چراکه هشت سال رئیس بانک مرکزی اروپا بود و در بحران سال ۲۰۰۳؛ یورو را نجات داد و شخصیت فراجناحی دارد و حتی قصد استفاده از برلوسکونی را نیز دارد.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: در خاورمیانه شاهد خروج انصارالله از فهرست تروریستی امریکا بودیم و این روند بیانگر منافع امریکاست. متاسفانه مسئولیت‌پذیری در سطح نظام بین‌الملل ضعیف هست و زمانی طالبان را به عنوان تهدید بین‌المللی شناختند و افغانستان را به همین بهانه شخم زدند اما در دوحه طالبان را به رسمیت شناختند. این نشان می دهد عقاید پشتیبانی‌کننده منافع امریکاست نه اسامی. پشتوانه‌های معرفتی تفاوت‌ها را شکل می‌دهد و انسان بدون هنجار و باور ظهور نمی‌کند.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پایان درخصوص انفجار مرز ایران و افغانستان گفت: اسلام قله مجاور مرز ما هست و اتفاق اخیر ضربه مهلکی به افغانستان زد که ایران در وقت سخت به آنها کمک کرد. کمک ایران درس مهمی برای افغانستان بود.

گفتنی است برنامه «یه روز تازه» مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز