مراسم رونمایی از کتاب عزم راه برگزار شد

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۱:۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۱۳۸۱۸۷
مراسم رونمایی از کتاب عزم راه برگزار شد
مراسم رونمایی از کتاب عزم راه نوشته‌ی مهدی جمشیدی دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ برگزار شد.

به گزارش برنا، آیین رونمایی از کتاب انقلابیِ «عزم راه» با حضور مهدی جمشیدی، نویسنده اثر،  محسن پاک‌آیین، کارشناس روابط بین‌الملل، کریم نجفی برزگر، دبیرکل دانشگاه‌های مجازی سراسر کشور و رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ و قاسم صفایی‌نژاد، مدیر انتشارات «صاد» در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

جمشیدی در این برنامه که به صورت زنده از رادیو فرهنگ اجراء می‌شد، با اشاره به اینکه نگاه حاکم بر کتاب نشان‌دهنده این است که انقلاب یک راه و مسیر است، افزود: همان گونه که رهبر انقلاب می‌فرماید حاج قاسم یک مکتب است، انقلاب اسلامی هم نه واقعیتی نقطه‌ای و لحظه‌ای بلکه به عنوان مسیر در این کتاب معرفی شده است، مسیری که پایان‌پذیر هم نیست. مبدأ و منازل دارد، اما همواره در حال نو شدن است. این مسئله نشان می‌دهد انقلاب منازلی دارد و بناست به غایت خود برسد.

او مسئله‌محوری در کنار ادبی بودن کتاب را از ویژگی‌های این کتاب بر شمرده و گفت: این کتاب، انقلاب اسلامی را به عنوان پدیده‌ای دشوار دیده است؛ یعنی انقلاب اسلامی بر خلاف رودخانه شنا کردن است، به این معنا که از دل جهان تجددی در آمد، آن جهان را به چالش کشید و امروز به تعبیر رهبر انقلاب با جبهه متراکم دشمن مواجه است و با وجود این همه عداوت، همچنان سر پا باقی مانده است. یکی از اسرار و نشانه‌های کامیابی انقلاب نیز همین ماندن با وجود دشمنان انبوه است؛ بعد در ادامه توضیح داده شده که این راه هموار نیست و راه مشکلی است. به این لحاظ مثل طبع اولیه انسان ناخواه است، مثل خواب. این برخاستن است که نیاز به عزم و اراده دارد نه خفتن. شهید سلیمانی هم هرچند مرد میدان بود، اما مرد راه هم بود. به این دلیل کتاب تقدیم به روح آن شهید بزرگوار شد.

نویسنده کتاب «عزم راه» ادامه داد: نکته بعد اینکه رهبر انقلاب دعوت به اندیشیدن کرده‌اند؛ یعنی علاوه بر اینکه دغدغۀ ایشان استقرار دولت جوان حزب‌اللهی است، دغدغۀ اندیشه‎ورزی هم دارند. چه بهتر که همین بیانیه دستمایه خلاقیت نظری و اندیشه‌ورزی قرار گیرد.

جمشیدی با بیان اینکه سعی کردم عاری از قیودات مرسوم، البته پایبند به تفکر انقلابی، به بیانه گام دوم نگاه کنم، لذا آن را از درون مطالعه کردم، افزود: در فصلی از این کتاب درباره هویت بیانیه صحبت شده است.

او الهام‌گیری از سبک شهید آوینی در نگارش این کتاب را هستۀ اصلی آن اثر معرفی کرد و گفت: با الهام و الگویی که از شهید آوینی گرفتم، ترجیح دادم روایتی اشراقی از انقلاب اسلامی را ساخته و پرداخته کنم. لذا فصول آن، عناوین سیاسی و عینی و آشکار ندارند بلکه هر فصلی با بیتی از مولوی آغاز شده است.

کریم نجفی برزگر، دبیرکل دانشگاه‌های مجازی سراسر کشور در ادامه این نشست گفت: کتاب «عزم راه» نه تنها برای نسل جدید کشورمان مفید است، بلکه آیندگان هم بهره می‌برند. این کتاب می‌تواند برای عرصه بین‌الملل مفید باشد و جوانان و دانشگاهیان جهان اسلام را با نگاه جدیدی از انقلاب آشنا کند. زمانی که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بودم، با رئیس دانشگاه تونس ملاقاتی داشتم. ایشان به من گفت دو سال است که در تونس انقلاب کردیم، اما شما بیش از سی سال تجربه‌تان از ما بیشتر است، ما دوست داریم تجربیات موفقیت‌آمیز خود را به ما و دانشگاهیان ما منتقل کنید.

او افزود: بنابراین ضروری است ما نگاه عمیقی نسبت به محتوای انقلاب اسلامی به خصوص جایگاه رهبر معظم انقلاب داشته باشیم. وقتی در مصر انقلاب شد، انقلابشان برچیده شد. ما باید ماهیت اصلی انقلاب را بدانیم؛ انقلابی که چهل سال مقابل دشمنان ایستاده است و به پیشرفت‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف دست یافته است. آثاری که درباره انقلاب نوشته می‌شود، برای ما و جهان اسلام ارزشمند است.

در ادامه این مراسم با حضور مدعوین از این اثر ارزشمند رونمایی شد.

نظر شما