در برنامه «یه روز تازه» مطرح شد؛

۷۰ درصد سهام پالایشگاه نفت تهران به سهام عدالت واگذار شده است/۱۲ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان سود سهام عدالت پرداخت شده است

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۲:۵۶:۱۹
کد خبر: ۱۱۳۸۲۹۸
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: در عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ و ۹۷ در سه مرحله سود سهام عدالت پرداخت کرده‌ایم و مبلغ این سود حدود ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان بود.

به گزارش برنا، واقف بهروزی در برنامه یه روز تازه گفت: افرادی سهام عدالت دارند که همه مراحل را گذرانده باشند و در فرآیند واگذاری سهام عدالت پرونده آنها درج شده باشد. از سال ۱۳۸۵ در ۲۰ مرحله به اقشار مختلف مثل مددجویان، روستاییان، کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری تأمین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی، قالیبافان، تاکسیرانان سهام عدالت واگذار شد و مجموع سهامداران عدالت در این ۲۰ مرحله حدود ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. 

بهروزی اظهار داشت: براساس آیین‌نامه‌های آن زمان میزان درآمد ملاک ارائه سهام عدالت بود و ستاد توزیع سهام عدالت براساس وضعیت درآمدی افراد جامعه دهک‌ها را مشخص کرد. لیست سهام عدالت با یارانه متفاوت است و در این ۲۰ مرحله به همه افراد یک‌میلیون و تا سقف ۵ میلیون تومان به هر خانوار تعلق خواهد گرفت. برخی از افراد مثل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از تخفیف برخوردار بودند که در این مراحل قرار بر این بود که یک‌میلیون تومان از سود عدالت تسویه شود. در این ۱۰ سال ۵۳۲ هزار تومان تسویه شده است و در نتیجه افرادی که تخفیف‌دار نبودند، مالک یک میلیون به صورت کامل نیستند.

وی افزود: در آن زمان روند دریافت سهام عدالت نیازمند ثبت‌نام بود و دولت اقشار مختلف را به شرکت‌های تعاونی اعلام کرده بود و با ثبت‌نام فرم‌ها تکمیل می‌شدند و فرم‌ها ضمن تائید به سازمان خصوصی‌سازی ارسال می‌شدند و در صورتی که فرآیند اجرا کامل بود، افراد مالک سهام عدالت می‌شدند. حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در استان تهران سهامدار هستند و استان البرز را هم در استان تهران دیده‌ایم. در این طرح 49 شرکت و بنگاه اقتصادی کشور به سهام عدالت اختصاص پیدا کردند و ۳۶ شرکت بورسی هستند و ۱۳ شرکت بورسی نیستند. بیشترین درصد این بنگاه‌های واگذار شده مربوط به پالایشگاه نفت تهران است و ۷۰ درصد سهام این شرکت به سهام عدالت واگذار شده است و کمترین واگذاری هم از سهام ایران‌خودرو و سایپا بود و تنها یک درصد سهام این دو مجموعه واگذار شده است. 

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران تأکید کرد: افراد با مراجعه به سامانه سهام عدالت samanese.ir به اطلاعات پرونده خود درخصوص سهام عدالت دسترسی خواهند داشت. در اردیبهشت‌ماه امسال آزادسازی سهام عدالت اعلام شد که در مدت‌زمان مشخص افراد می‌توانستند از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم درخصوص سهام خود اظهارنظر کنند و اگر افراد به سامانه مراجعه نکرده باشند، غیرمستقیم تلقی می‌شوند. بیش از 30 میلیون نفر غیرمستقیم هستند و 19 میلیون نفر هم روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. 

بهروزی در ادامه گفت: در روش مستقیم سهام ۳۶ شرکت بورسی به پنل کد بورسی افراد می‌رود و در نتیجه خودشان خرید و فروش سهام را مدیریت خواهند کرد. افرادی که غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، نقشی در مدیریت شرکت‌ها ندارند و در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت می‌شوند. برای هر استان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شکل‌ گرفته است و در حال ثبت و پذیرش در بورس است و از طریق هلدینگ سهامداران خود را در بورس مدیریت خواهند شد و براساس مدیریت شرکت‌ها سوددهی متفاوت خواهند داشت و هر استان که مدیران توانمندتری داشته باشد، سوددهی بالاتری دارد. مجامع این 30 شرکت در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار می‌شود و در نیمه دوم اسفندماه مجامع به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و برای شرکت در مجامع باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرد و اولین گام برای ورود به سهام عدالت ثبت‌نام در سامانه سهام عدالت است. 

وی افزود: هیچ فردی به صورت ۱۰۰ درصدی سهام خود را واگذار نکرده است و اگر مراحل واگذاری ۶۰ درصد تکمیل شده باشد، دیگر مالک سهام نیستند و مجموعه خریدار مالک محسوب می‌شود و در صورتی که افراد فرآیند را به بانک‌ها واگذار کردند و حق عایدی دریافت نکرده است، قابل ‌پیگیری است. در عملکرد ۹۵ و ۹۶ و ۹۷ در سه مرحله سود سهام عدالت پرداخت کرده‌ایم و مبلغ این سود حدود ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان بود و ۲۹ درصد آن مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۵ است و ۳۳ درصد برای سال ۱۳۹۶ و ۳۸ درصد مربوط به سال ۱۳۹۷ است. 

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران خاطرنشان کرد: برای دریافت سود مجدد باید در سامانه سجام ثبت‌نام شود و فارغ از بحث سجام ثبت‌نام در این سامانه ضرورت دارد. دولت به دنبال ارائه تسهیلات است تا نیاز مالی افراد تأمین شود و بین شرکت‌های سپرده‌گذاری و چند بانک تفاهم‌نامه امضا شده که کارت اعتباری خرید به سهامداران با وثیقه سهام عدالت ارائه شود و حدود 60 درصد ارزش روز سهام عدالت کارت خرید داده می‌شود و اگر در 29 روز مبلغ برگردد، شامل سود نخواهد شد و بعد از آن به صورت ۳ ساله با سود ۱۸ درصد خواهد بود. 

بهروزی اظهار داشت: در آینده دریافت سود، خرید و فروش نیازمند کد سجام است و هیچ برنامه‌ای برای واگذاری سهام عدالت وجود ندارد. تعدادی از افراد در ثبت اولیه سازمان خصوصی‌سازی مشکل داشتند که در نهایت سهام عدالت به آنها واگذار نشد و سود بعد از سال ۱۳۹۷ در ماه‌های آینده واگذار خواهد شد و از افراد توانمند دعوت می‌کنم که برای کاندیداتور در هیئت‌مدیره ثبت‌نام کنند. 

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

 

نظر شما