چهره ها و شخصیت های حوزه ی فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

بازی مرد هزار چهره برای خالق دندان مار/رفاقت شهاب حسینی و دندان نیش/ داوران جشنواره فجر پاسخگو باشند/ این آخرین سریال ده نمکی نیست؟ هست!/ همایون شجریان می خواهد زنده بماند/ خداحافظی یکی دیگر از خانواده قیصر

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۴۱۰
بازی مرد هزار چهره برای خالق دندان مار/رفاقت شهاب حسینی و دندان نیش/ داوران جشنواره فجر پاسخگو باشند/ این آخرین سریال ده نمکی نیست؟ هست!/ همایون شجریان می خواهد زنده بماند/ خداحافظی یکی دیگر از خانواده قیصر
یادداشت- مجتبی احمدی- دبیر سرویس فرهنگ و هنر برنا ؛ در هفته ای که گذشت داستان نقد فصل دوم و سوم سریال شهرزاد توسط شهاب حسینی نقل محافل شد اما کماکان ترکش های نامزدهای جشنواره فجر و اظهار نظرهای برخی از داوران در خصوص کنار گذاشتن هوتن شکیبا در راس خبرها بود. همایون شجریان به سریال شهرام شاه حسینی رسید و خبرهایی از بازی مهران مدیری درز کرد.

قیصر هفته؛ مهران مدیری

مهران مدیری قطعا یکی از کاریزماتیک ترین و پرطرفدارترین هنرمندان و بازگران سینما و تلویزیون ایران است که تحت هر شرایط و هر مدیومی مخاطبش را داشته و حتی آثار متوسطی که در آن بازی کرده و یا خالقش بوده است در اوج جذب مخاطب دیده شده است. معمولا خیلی سخت در آثار دیگران حضور پیدا می کند و بی تردید مرد هزارچهره سینمای ایران در آثار هنرمندان دیگر نیز با امضای خودش دیده می شود چرا که جنس و نوع بازی اش بخشی از کاراکتر اوست که او را به یکی از دوست داشتنی ترین بازیگران و هنرمندان ایران تبدیل کرده است.

خبر حضورش در فیلم «خائن کشی» و بازی برای مسعود کیمیایی آنقدر پرسروصدا بود که بسیاری از رسانه ها فراموش کردند نام دیگر بازیگران فیلم جدید کیمیایی را ببینند. ساخته جدید کیمیایی با داستان ویژه ای که از آن سراغ داریم می تواند درخششی نو برای خالق «قیصر» باشد.

انتشار اولین عکس از مهران مدیری در «خائن کشی» او را به چهره این هفته مبدل کرد.

 

1926652

دندان هفته؛ شهاب حسینی

شهاب حسینی بی تردید یکی از جذاب ترین و موفق ترین بازیگران سینمای ایران است که در کارش وجوه بین المللی نیز دارد. از سویی سریال «شهرزاد» به جرات یکی از بهترین تولیدات شبکه نمایش خانگی است که البته در فصل های دوم و سومش با نقاط ضعفی نیز همراه بود با این حال هنوز در جذب مخاطب جزو رکوردداران محسوب می شود. 

نکته ای که توجه بسیاری از علاقمندان این سریال را در هفته گذشته به خود جلب کرد، اظهار نظرهای عجیب و غریب حسینی در مورد حضورش در فصل دوم و سوم این سریال بود که به نوعی او را ناخواسته، قرار گرفتن در عمل انجام شده قلمداد کرد. موضوعی که با واکنش بسیاری از خانواده هنر و حتی کاربران فضای مجازی مواجه شد.

بسیاری از طرفداران و مخاطبان شهاب حسینی از مثالی که خودش زد (ماجرای دندان نیش..) استفاده کردند و حضورش در برنامه «هم رفیق» را به چالش کشیدند که مشخصا نشان از این دارد که خیلی ها انتخاب این برنامه شوتالک را با حضور او نپسندیده اند، چرا که جایگاه این پسر سینما را در مقام یک بازیگر توانمند و دوست داشتنی بیشتر می پسندند. 

البته از گوشه و کنار شنیده ایم که حواشی رخ داده برای سریال «شهرزاد» باعث شده که او در مقابل اظهارات مرحوم علی انصاریان درباره سریال «شهرزاد» به واکنش این چنینی برسد چرا که بازی شهاب حسینی در این مجموعه نمایش خانگی در کارنامه او جایگاه قابل دفاعی دارد.

unnamed

 

اضافه ی هفته؛ هوتن شکیبا

هوتن شکیبا اضافه ی سرریز لیست نامزدهای جشنواره فیلم فجر بود. او قطعا در فیلم های «تی تی» و «ابلق» یکی از تجربه های بازیگری اش را ارائه کرد، اما برخلاف نظر بسیاری از منتقدین و حتی الناز شاکردوست در لیست نامزدها حضور نداشت تا در فهرست اضافه ی هفته خبرنگار برنا قرار گیرد. جالب اینکه یکی از داوران جشنواره فجر معتقد بود که اگر هوتن شکیبا را به لیست اضافه می کردیم باید نام یکی دیگر را حذف می کردیم. اظهار نظر عجیبی که جای حرف بسیار داشت و جالب تر اینکه یکی دیگر از داوران در اظهار نظری متفاوت تر گفته بود هدیه تهرانی را از لیست خارج کردیم تا به جوان ترها فرصت بدهیم، نکته ای که با حضور آزیتا حاجیان در لیست داوران کمی متناقض بود. البته که باید گفت آزیتا حاجیان در فیلم سینمایی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی در نقش مادر بسیار گیرا و متفاوت ایفای نقش کرد و انصافا می توانست از مراسم اختتامیه دست پر به خانه برود.

5526420

قضاوت هفته؛ مسعود ده نمکی

این شب ها شبکه سه سیما با پخش «دادستان» بحث عدالتخواهی در میان گروه های دانشجویی را روی آنتن دارد. موضوعی آرمان خواهانه که مسعود ده نمکی با روایت هایی از رانت خواری مدیران و مسئولان به تصویر درآورده است. این که ده نمکی به سرعت توانست مخاطبان تلویزیون را به موضوعات هر شبی این داستان علاقه مند کند به سابقه روزنامه نگاری اش و نگاه رسانه ای او بازمی گردد. موضوعی که از چشم منتقدان نیز دور نمانده است و به عنوان مثال گبرلو در مورد او نوشت:

«از زمانی که ده‌نمکی به سمت فیلمسازی روی آورده خود بخود بخاطر پیشینه‌اش برخی تحمل ورود آن را نداشته و ندارند ولی او همچنان فعال است و احساس می‌شود روز به روز گام‌هایش حرفه‌ای‌تر می‌شود و طبیعتا در آثار قبلی‌اش دچار ضعف‌هایی بود که حتی برخی این نوع سینمای کمدی جبهه‌ای او را نمی‌پسندیدند.
اما با دیدن این سریال باید اعتراف کرد او خیلی پخته‌تر و حرفه‌ای‌تر شده و دقیقا می‌داند مسیر فرهنگی انقلاب به چه چیزهایی نیاز دارد». 

البته به نظر می رسد مسعود ده نمکی همچنان از دیالوگ های اغراق آمیز استفاده می کند تا جایی که مخاطب این دیالوگ ها را شعاری دانسته و در جاهایی از آن خسته می شود. حال باید دید پیام پایانی «دادستان» چیست و آیا این فعال سیاسی و روزنامه نگار سابق و فیلمساز امروز در پایان مجموعه به مدینه فاضله خود دست پیدا می کند و رانت خواران را به سزایشان می رساند!!که اگر این اتفاق رخ دهد حداقل نمره قبولی را می توان به سریال «دادستان» داد.

208431_948

 

بازی درشت هفته؛  برزو ارجمند

برزو ارجمند اصولا بازیگر خوبی است و در تمام تجارب بازیگری اش در حد واندازه های قابل قبولی دیده شده است او با توانمندی و اشرافی که بر گویش و لهجه مشهدی دارد بارها برای ده نمکی هم بازی های درخشانی ارائه کرده است. تجربه های طنز او را فراموش نمی کنیم و بازی او در سریال «صاحب دلان» محمدحسین لطیفی و حتی فیلم سینمایی «روز سوم» از همین کارگردان در کارنامه او قابل تقدیر است اما این دلیل نمی شود که بازی درشت و اغراق گونه او را در سکانس های مختلف «دادستان» نادیده بگیریم. البته باید گفت درشت نمایی های برزو ارجمند در این سریال به همان انداره درشت نمایی های فارغ  از تکنیک های نمایشی خود سریال است که از آن اثری پر نغز ساخته است.

390393684-talab-org

پرسروصدای هفته؛ همایون شجریان

این هفته  بار دیگر همایون شجریان نشان داد که نامش کافی است تا مخاطبان بسیاری را برای دریافت خبری از او به  واکنش بکشاند. زمانی که اعلام شد همایون شجریان تیتراژ سریال «می خواهم زنده بمانم» را می خواند، بلافاصله کاربران بسیاری در اینترنت و فضای مجازی سراغ آیتم سرچ رفتند تا اطلاعاتی از این سریال عاشقانه به دست آورند. واکنشی که نشان داد شهرام شاه حسینی در کسوت کارگردان  و محمدشایسته در مقام تهیه کننده سریال همچنان می دانند، چگونه می توان بیننده ها را مجذوب کرد.

همایون+شجریان

از دست رفته هفته؛ غلامرضا سرکوب

این هفته با انتشار خبر درگذشت غلامرضا سرکوب ‎بازیگر قدیمی تئاتر و سینمای ایران بر اثر بیماری ریوی در یکی از بیمارستان های لندن بار دیگر نام فیلم «قیصر» برسرزبان ها افتاد. فیلمی که بازیگرانش به واسطه بازی در آن در سینمای ایران ماندگار شدند.

او که کار هنری اش را با بازی در تئاتر «سپاهان اصفهان» آغاز کرده بود با ایفای نقش رحیم آق‌منگل در «قیصر» به یکی از شمایل‌های نقش منفی سینمای ایران تبدیل شد و بارها و بارها در نقش های این چنینی ظاهر شد. خبرگزاری برنا فقدان این هنرمند را به جامعه هنری تسلیت می گوید.

download (3)

 

یادگاری هفته؛ گلنوش خالقی

هفته گذشته خبر درگذشت گلنوش خالقی فرزند استاد مسلم موسیقی ایران روح الله خالقی جامعه موسیقایی را شوکه کرد. گلنوش خالقی اولین زنی است که رهبری ارکستر و کر کشورمان را برعهده گرفت. اگرچه گلنوش خالقی همواره زیر سایه نام پدر بود اما توانست از خود آثار ماندگار به یاد گذارد.  قطعه ماندگار «سرود آزادی» از جمله قطعات ماندگاری است که این موسیقیدان از خود به جا گذاسته است. وی بعد از انقلاب تلاش کرد تا رهبری ارکستر ملی را یک بار دیگر به دست گیرد اما به دلیل جنسیت ازاین کار منع شد.

از دیگر کارهای ماندگار گلنوش خالقی راه اندازی کانون روح الله خالقی و جمع آوری و انتشار آثار پدر بود. خبرگزاری برنا فقدان این هنرمند را به جامعه هنری تسلیت می گوید.

 

untitled

 

سوپرایز هفته؛ روزگار جوانی

بازگشت «روزگار جوانی» به عنوان یکی از دیدنی ترین مجموعه های تلویزیونی در دهه 70 یکی از اخبار جذاب هفته گذشته بود. سریالی که با پرداختن به مشکلات خاص جوانان از تحصیل و اشتغال گرفته تا مسکن و ازدواج می پرداخت. اصغر توسلی با پرداختن به مشکلات جوانان در دهه هایی که جمعیت جوان کشور زیاد بود و به تبع آن مشکلات این گروه نیز از دغدغه های عموم مردم بود توانست بینندگان زیادی را پای تلویزیون بیاورد. حال باید دید بعد از گذشت حدود دو دهه و افزایش جمعیت میانسال این سریال چه داستانی برای جوانان دارد؟ اگر چه با وجود کاهش جمعیت جوان همچنان در برهمان پاشنه می چرخد و جوانان باز هم با همان مشکلات در ابعاد دیگر روبه رو هستند.

65afc10c-dd73-4359-b4db-fd0af296acee

متمول هفته؛ می خواهم زنده بمانم

شبکه نمایش خانگی این بار به سراغ «شهرام شاه حسینی»  رفته است تا با ملودرامی عاشقانه به خانه ها راه پیدا کند. این ملودرام که به حوادث دهه 60 باز می گردد با ستاره هایی همچون حامد بهداد، سحر دولت‌شاهی، پدرام شریفی، علی شادمان و مهران احمدی آذین شده است. در این میان صدای همایون شجریان برای خواندن تیتراژ مجموعه از خبرسازهای این هفته بود. به نظر می رسد  محمد شایسته به عنوان تهیه کننده سریال حساب پر پولی را برای گردآوردن این همه ستاره کنار گذاشته است.

حامد+بهداد

 

متولد هفته؛ خالق بوف کور

روزهای پایانی بهمن با تولد صادق هدایت از بزرگترین نویندگان ایرانی مزین شده است. او که از پیشگامان داستان نویسی است نامش در کنار جمال زاده و صادق چوبک برده می شود. همچنان بسیاری رمان «بوف کور» را درخسان ترین اثر داستانی معاصر می دانند.

صادق هدایت از اعضای گروه ربعه بود گروهی که دیدارهایشان در رستوران ها و کافه های تهران انجام می شد مینوی دربارهٔ این دوران می‌گوید: «ما با تعصب جنگ می‌کردیم و برای تحصیل آزادی می‌کوشیدیم و مرکز دایرهٔ ما صادق هدایت بود.» صادق هدایت در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ در پاریس در ۴۸ سالگی خودکشی کرد و چند روز بعد در قطعهٔ ۸۵ گورستان پر-لاشز به خاک سپرده شد.

Hedayat113

 

شوالیه هفته؛ شهرام ناظری

شهرام ناظری  موسیقیدان و خواننده کرد ایرانی است که بسیاری او را «شوالیه آواز ایران» می دانند. نخستین آلبوم های این هنرمند بزرگ با محمدرضا شجریان همراه بود . قطعاتی که در اوایل انقلاب و با مضامین آزادی خواهی خوانده می شود. توجه و علاقه ناظری به شاهنامه فردوسی از او چهره ای تکرارنشدنی ساخته است. خبرگزاری برنا برای شوالیه آواز ایران طول عمر آرزو می کند.

 

شهرام_ناظری_-_Shahram_Nazeri

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز