مصاحبه هفته؛

دردانه جمشید مشایخی از جشنواره موسیقی می گوید

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۸۹۷
دردانه جمشید مشایخی از جشنواره موسیقی می گوید
فرزند هنرمند مرحوم جمشید مشایخی یکی از نامداران عرصه موسیقی و یکی از ستاره های حاضر در جشنواره موسیقی فجر امسال است به همین بهانه با سازنده 96 قطعه در زمینه آهنگسازی «قطعهٔ ارکستریِ پشیمانی کنتیمنتو»، «مجموعهٔ تولدی دیگر»، « موسیقی ارکستری و اپرا» و... همکلام شدیم.

در میان تجربه‌های مشایخی در زمینهٔ آهنگسازی می‌توان به ساخت ۹۶ قطعه برای سُلو، موسیقی مجلسی، موسیقی ارکستری و اپرا، ساخت سمفونی فیه ما فیه (سه اثر)، اپرای ملکوت، قطعهٔ ارکستریِ پشیمانی کنتیمنتو، مجموعهٔ تولدی دیگر (روی ترجمهٔ آلمانی اشعار فروغ فرخزاد)، اجرای پروژه‌های موسیقی تلفیقی اصیل ایرانی در همکاری با هنرمندانی چون حسین علیزاده و هوشنگ ظریف (فستیوال سالزبورگ) و ساخت سمفونی مولانا برای صدا و سیما اشاره کرد.

از دیگر فعالیت‌های این آهنگساز می توان شرکت در جشنواره‌های موسیقی در اروپا، آمریکا و آسیا، رهبری ارکستر سمفونیک تهران و اجرای کنسرت با این ارکستر در اتریش (دو بار) و آلمان، تدریس در دانشگاه تهران، دانشکدهٔ موسیقی دانشگاه هنر، دانشکدهٔ صدا و سیما، کنسرواتوار تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد.

نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر با توجه به نزدیک شدن و شروع جشنواره موسیقی فجر در این خصوص که جشنواره موسیقی فجر با چه کیفیتی برگزار خواهد شد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: هر حرفه ای مشکلات خاص خود را دارد و موسیقی نیز از این جهت مستثنی نیست  به طوری که قرار است برای جشنواره گروه های تعیین شده از طریق مجازی و آنلاین اثر موسیقایی خود را ارائه دهند و این جشنواره با حضور مردم برگزار نمی شود.به نظر من در نهایت کیفیت جشنواره خوب خواهد بود.

مشایخی در پاسخ  به این سوال که با توجه به وضعیت پروتکل های بهداشتی جشنواره موسیقی می تواند سراپا باشد و تاثیر بگذارد یا خیر؟ بیان کرد: حفظ پروتکل های بهداشتی که قطعا رعایت خواهد شد و گمان نمی کنم تاثیر بدی از خود به جا بگذارد اما به طور کل نمی توانیم بگوییم که ممکن است همه چیز خود به خود درست شود و منتظر باشیم تا ببینیم که چه پیش خواهد آمد تا روزی که کرونا تمام شود، به نظر من چنین طرز فکری اشتباه است و قطعا باید فکر چاره باشیم. به طور کل موسیقی می تواند از طریق فضای مجازی هم به پیشرفت دو چندان برسد و ما باید به فکر این نوع سبک از نحوه انتقال باشیم که در حال حاضر این امکان فراهم شده است تا این نوع از انتقال را نیز امتحان کنیم.

وی در پایان گفت: قطعا ما همه اول کار هستیم و نمی توانیم با فضای مجازی، اجرای زنده و آنلاین داشته باشیم. بدیهی است که چنین موضوعی طبیعی است و کم کم یاد خواهیم گرفت و بتوانیم در این موقعیت های خطرناک به سراغ همچین تمهیداتی برویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز