گزارش هفته؛

جشنواره با رعایت پروتکل ها مبارک است!

۱۳۹۹/۱۲/۰۱ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۹۱۶
جشنواره با رعایت پروتکل ها مبارک است!
به مناسبت جشنواره موسیقی فجر با کارشناسان این حوزه به گپ و گفت نشستیم و موضوعاتی چون سبک و سیاق جشنواره، نحوه برگزاری و عدم ارتباط با مخاطبان موسیقی در روز های کرونایی بررسی کردیم.

با توجه به نزدیکی جشنواره موسیقی فجر و برگزاری کنسرت ها قرار بر این شد که جشنواره موسیقی امسال به صورت آنلاین برگزار شود که تا حدودی مردم از خطرات ویروس منحوس کرونا در امان باشند و بتوانند راحت تر و با امنیت بیشتر به موسیقی گوش بسپارند و اجرا را ببینند به همین بهانه با چند کارشناس موسیقی به گفت و گو نشستیم که به شرح زیر است:

بردیا کیارس: جشنواره مجدد چرخ فعالیت ها را می چرخاند/با جشنواره آنلاین نوع جدیدی از اجرا را تجربه می کنیم/ نبود تماشاگر نیرو و انرژی را کم می کند!

بردیا کیارس موسیقی‌دان، آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده ویولن و ویولا ایرانی است. او از چهار سالگی نواختن سنتور را نزد پدر خود آغاز کرد. مبانی نظری موسیقی را زیر نظر مهران روحانی و آهنگسازی را نزد محمد سعید شریفیان آموزش دید. وی از سال ۱۳۷۴ نواختن ویولن را نزد استادانی همچون سهیل دهبستی و ابراهیم لطفی آموخت. او از سال ۱۳۷۷ آهنگسازی فیلم را تجربه نمود. وی در سال ۱۳۹۷ همزمان با اجرای پروژه نمایش موزیکال «بینوایان» ، ارکستر فیلارمونیک «آپادانا» را تأسیس کرد و رهبری آن را بر عهده گرفت. او در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۸ به عنوان رهبر مهمان٬ ارکسترسمفونیک تهران را رهبری کرد.

برخی از فعالیت‌های مهم وی در جایگاه موسیقی‌دان به شرح زیر می‌باشد:

نوازندگی در ارکستر سمفونیک تهران٬ رهبری ارکستر ملی ایران ٬ انتشار آلبوم موسیقی «بودن و نبودن» شامل مجموعه ای از قطعات ارکسترال ٬ رهبری ارکستر هنرستان موسیقی دختران ٬ رهبری ارکستر «بادی کارا»٬ انتخاب به عنوان رهبر مهمان از سوی ارکستر تئاتر دولتی آذربایجان ٬ رهبری ارکستر موزیکال نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی ٬ رهبری ارکستر موزیکال نمایش «بینوایان» به کارگردانی حسین پارسایی ٬ عضویت در کانون آهنگسازان سینمای ایران٬ تدریس در هنرستان موسیقی ملی دختران و پسران٬ تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی.

بردیا کیارس در خصوص این سوال که با توجه به تغییرات و شکل آنلاین بودن جشنواره و با توجه به وضعیت کرونا موافق برگزاری جشنواره موسیقی فجر هستید یا خیر؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر اکثر ارکست ها در همه جای دنیا با حفظ رعایت پروتکل های بهداشتی و فواصل ایمنی شروع به فعالیت کرده اند. به همین بهانه برای نوازنده های ساز های بادی محفظه هایی طراحی کرده و ساخته اند که جلویشان قرار می گیرد تا زیاد با افراد در ارتباط نزدیکی نباشند. در این شرایط و موقعیت کرونا اگر فضا وسیع و بزرگ باشد با فاصله از هم قرار می گیرند تا خدایی ناکرده اتفاقی رخ ندهد. به طور کل من موافق برگزاری جشنواره هستم. چرا که در این مدت طولانی که نزدیک به یک و سال و نیم می شود صنف موسیقی و نوازنده ها هیچ گونه فعالیتی نداشته اند و بیکار هستند و همین باعث شده که در آمدی نداشته باشند.

او ادامه داد: در خصوص آنلاین بودن جشنواره نیز باید بگویم نبود تماشاگر اوضاع را از سوی دیگری سخت تر کرده است چرا که ما در پیش از کرونا عادت داشتیم هنگامی که روی سن می رفتیم با نفس تماشاگر کار را به نحو احسن اجرا کنیم و انرژی بگیریم در واقع با حضور آن ها فضا گرم تر می شد و در پایان نیز با تشویق مردم خستگی از تنمان در می رفت. متاسفانه در این شرایط که تماشاچی وجود ندارد کار از لحاظ این که انرژی دریافت نمی کنیم سخت می شود. اما ما با تمام توان و انرژی به صورت آنلاین برای مردم عزیزمان اجرا خواهیم کرد که بتوانند به همان گونه که در سالن حضور داشتند و لذت می بردند در منزل نیز از موسیقی به نوعی دیگر لذت ببرند.

این آهنگساز با اشاره به اینکه این شکل برگزاری به اعتبار جشنواره لطمه می زند یا خیر تصریح کرد: خیر، به هر حال یک شرایط خاصی پیش آمده و نمی توان کاری انجام داد.

بردیا کیارس در پایان و در این خصوص که آیا جشنواره کاملا قرار است به صورت آنلاین برگزار شود یا اینکه بخش هایی از آن را حضوری هم می توان برگزار کرد خاطرنشان کرد: راستش از این قضیه اطلاعی ندارم چرا که من فقط یک پلتفرمر و اجرا کننده هستم و از سیاست های پخش هیچ خبری ندارم.

بهزاد عبدی: جشنواره به خانواده موسیقی فرصت برگزاری کنسرت می دهد /جشنواره آنلاین امنیت بیشتری دارد!

عبدی در سال ۱۳۸۷ جایزه بهترین موسیقی مسابقه ورزش و آواز را برای قطعه «پهلوان» از آکادمی ملی المپیک، و در سال ۱۳۸۸ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای موسیقی فیلم «آل» دریافت کرد و در سال ۱۳۹۰ تندیس سرو طلایی بهترین موسیقی پویانمایی را برای «افسانه ماردوش» در جشنواره تلویزیونی جام جم از آن خود کرد.

بهزاد عبدی بعد از اتمام تحصیل در دبیرستان البرز، مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ نمود. اما به خاطر علاقه وافرش به موسیقی و استعداد خاصش در این زمینه، به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت و از محضر اساتیدی چون وادیم ژوراویتسکی، لودمیلا یورینا، لئو کالادوب بهره برد. وی مقدمات اولیه موسیقی را نزد فرهاد فخرالدینی آموخته است.

بهزاد عبدی در خصوص این سوال که با توجه به تغییرات و شکل آنلاین بودن جشنواره و با توجه به وضعیت کرونا موافق برگزاری جشنواره موسیقی فجر هستید یا خیر؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: بله، با جشنواره موسیقی موافق هستم. چرا که  آن دسته از نوازنده هایی که موفق نشده اند کنسرت برگزار کنند این فرصت در اختیارشان قرار گرفته تا بتوانند اجرایی داشته باشند. به طور کل برگزاری جشنواره می تواند اتفاق خوبی باشد.

او در این باره که تغییرات رخ داده به دلیل شیوع ویروس کرونا در جشنواره را چطور ارزیابی می کند بیان کرد: طبیعتا باید پروتکل ها و فاصله اجتماعی رعایت شود.کنسرت ها همیشه با حضور مردم شور و شوق دارد اما در این وضعیت بدیهی است که حضور تماشاگر در کنسرت خطراتی در خصوص ارتباط فیزیکی به دنبال خود خواهد داشت. به همین دلیل برگزاری جشنواره به صورت آنلاین است اما باز همین شیوه ارتباط و برگزاری مستلزم رعایت اصول بهداشتی است.

این آهنگساز با اشاره به اینکه این شکل برگزاری به اعتبار جشنواره لطمه می زند یا خیر تصریح کرد: خیر، جشنواره در صف برگزاری است و هنرمندان حضور دارند و بدون تماشاگر خیلی جدی به کار پرداخته اند. این شکل برگزاری خیلی بهتر از این است که مردم به سالن ها بروند و تا آخر برنامه نشسته باشند و بعد خدایی ناکرده اتفاق نا خوشایندی بیفتد.

بهزاد عبدی در پایان و در این خصوص که آیا جشنواره کاملا قرار است به صورت آنلاین برگزار شود یا اینکه بخش هایی از آن را حضوری هم می توان برگزار کرد خاطرنشان کرد: حضور تماشاگران مستلزم رعایت بیش از حد است. در واقع حضور تماشاگران بسیار موثر است و مخاطب با انرژی خود سالن را روی دست نگه میدارد. به طور کل این امکان وجود دارد که بخش هایی حضوری باشد اما به شرط اینکه سخت گیری جدی در خصوص ویروس کرونا داشته باشند چرا که 1 در صد اجرا شدن این بیماری بر افراد از طریق رعایت اولیه کم می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز