گروه آلمانی قطعه فجر را در جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد/در اجرای مجازی مخاطب در ذهن ما حضور دارد

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۸:۲۲:۴۶
کد خبر: ۱۱۳۹۱۸۷
گروه آلمانی قطعه فجر را در جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد/در اجرای مجازی مخاطب در ذهن ما حضور دارد
گروه آلمان قطعه "فجر" را که برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر آماده کرده است، در دومین شب جشنواره اجرا کرد.

به گزارش برنا؛  در دومین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه ماهیما به خوانندگی حجت اشرف‌زاده، گروه‌های خاوران، وحید اسداللهی، تریوی کشور آلمان و ساز و آواز پخش شد.

اجرای گروه خاوران

در نخستین اجرای روز دوم جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه موسیقی خاوران پخش شد.

این کنسرت ابتدا با پیش درآمد "عطش" به آهنگسازی محسن‌ تقی‌پور آغاز شد. اعضای گروه موسیقی خاوران از آواز افشاری شروع کرده و بعد در قسمتی از کنسرت آواز بیات ترک را اجرا کردند و در پایان به سراغ دستگاه نوا رفتند. تصنیف "فواره‌های فرود" با شعری از حضرت مولانا و تصنیف "غبار" با شعری از دکتر شفیعی کدکنی نیز تصانیفی بودند که با آهنگساز علی حق‌شناس اجرا شدند.

محسن تقی‌پور (نوازنده تار و سه‌تار)، علی حق‌شناس (خواننده)، مازیار عارف (نوازنده کمانچه) و بابک صارمی (نوازنده تنبک) اعضای گروه موسیقی "خاوران" را در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

گروه خاوران در سال 1396 توسط محسن ‌تقی‌پور و علی حق‌شناس تأسیس شده است. علی حق‌شناس خواننده این گروه، آواز را از شش سالگی نزد پدرش آغاز کرده و پس از آن نزد آقایان سیدرضا طباطبایی و ناصر رمضانی آموزش دیده است. محمدمهدی یوسفیان و محمد معتمدی هم سایر اساتید آوازی بودند که حق‌شناس شاگردی آن‌ها را کرده است. حق‌شناس در حال حاضر خودش کلاس آواز دارد.

محسن تقی‌پور نیز موسیقی را از 10-11 سالگی نزد حمید سماعی شروع کرده و در دو دوره جشنواره موسیقی جوان برگزیده شده است.

400A6546

تریوی جَز فولبرشت (آلمان)

در بخش ابتدایی این کنسرت قطعه "فجر" که توسط گروه آلمانی برای جشنواره موسیقی فجر آماده شده بود، اجرا شد. در ادامه قطعه‌های «گرداب»، «دوستان» و «فضا» اجرا شدند و آهنگ‌های «بادکنک‌ها»، «رانندگی در ساوت‌وود» و «مرثیه» سایر آهنگ‌هایی بودند که این گروه متشکل از تیمو فولبرشت، تئو بلکمان و بن موندا در قالب یک تریوی جز نواختند.

اجرای تریوی جز فولبرشت به خاطر محدودیت‌های کرونایی برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در آلمان ضبط شده است.

 تیمو فولبرشت ساکسوفونیست و آهنگساز آلمانی، نوازنده‌ای است که موسیقی جز را با عناصر موسیقی جدید، پست راک، الکترونیک و ترانه‌سرایی ساز ترکیب می‌کند. تئو بلکمان نیز که سابقه نامزدی در جایزه گرمی را دارد، بداهه‌نوازی زبردست است.

در این کنسرت، بن موندا نیز تیمو فولبرشت و تئو بلکمان را همراهی می‌کرد.  بن موندا یکی از برجسته‌ترین گیتاریست‌ها در بداهه‌نوازی است.

گروه وحید اسداللهی

در سومین اجرای روز دوم جشنواره، اجرای گروه وحید اسداللهی از هنرمندان صاحب سبک نقاره در ایران و جمهوری آذربایجان پخش شد.

این کنسرت در شروع با اجرا در دستگاه چهارگاه آغاز شد و سپس سولوی گارمون نواخته شد. در ادامه "آنا من غریبم" با صدای فرهاد جوادی در میان نوای سازها، شنیدنی شد تا اینکه نوبت به اجرای قطعه ماندگار و خاطره‌انگیر "کوچلره" رسید.

در قسمتی از این برنامه سولوی تار به نوازندگی افشار نامور شنیده شد و در نهایت به‌عنوان حسن ختام برنامه، آهنگ "آذربایجان" با صدای فرهاد جوادی اجرا شد.

اعضای این گروه متشکل از وحید اسدالهی (نقاره)، مراد اسدالهی (گارمون)، رضااسدالهی (پرکاشن)، ماندانا غفاری (پیانو)، تارا موسویان (پرکاشن)، افشار نامور (تار)، فرامرز جوادی (باغلاما)، رضا فرساد (کلارینت)، شهاب میرزایی و فرهاد جوادی (خواننده) بود.

وحید اسداللهی متولد سال 1339 است. او از سن 10 سالگی دایره‌نوازی را نزد برادرش استاد رحمان اسداللهی فرا گرفت و در سال 1356 در ارکستر سازمان فرهنگ زیر نظر استاد سلیمی مشغول به کار شد.  در سال 1360 دو آلبوم "یانیق کرم" و "لزگی" را وارد بازار کرد و در سال 1369 برای آموزش و نوازندگی ساز نقاره به باکو رفت. گروه وحید اسداللهی فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرد و تاکنون اجراهای متعددی را روی صحنه برده است.

400A8017

گروه ماهیما(حجت اشرف زاده)

چهارمین اجرا از دومین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای گروه ماهیما به خوانندگی حجت اشرف زاده اختصاص داشت.

در ابتدای این اجرا اشرف زاده از حضور خود در این جشنواره ابراز خرسندی کرد و قطعه «عطر تو» را به یاد خسرو آواز ایران (محمدرضا شجریان) اجرا و تقدیم کرد.

این خواننده که با همراهی ارکستر خود با عنوان «ماهیما» در این جشنواره حضور پیدا کرده است در ادامه اجرای خود قطعه معروف خود با نام «ماه و ماهی» را به یاد مادران سرزمین خواند.

اشرف زاده که با آلبوم «ماه و ماهی» خود را به مخاطبان موسیقی معرفی کرد و در ادامه با انتشار تک آهنگ‌های خوب توانست جای خود را در میان مخاطبان مجکم کند، در این کنسرت نیز به اجرای گلچینی از قطعات محبوب خود پرداخت و با اجرایی قابل قبول توانست مخاطبانش را راضی کند.

ماه و ماهی، مه‌دخت، بی خبر از تو، عطر تو، جان منی، سفر نرو، رفیق، عاشق توام، چشم تو، عزیز بشین به کنارم، آتشم باش، از یادها رفته، دلم گریه می‌خواد، برف آمد، پرسون پرسون، ماه بی‌تکرار من و پائیزی‌ام قطعات اجرایی این برنامه بود.

حجت اشرف‌زاده: خواننده/ آرش جامع: سرپرست گروه و ویلن/ مجید مظاهری: کمانچه/ حسن ملکی: گیتار/ غلامحسین نخشبی:  کیبورد و آکاردئون/ حمید علی‌اکبرزاده: پیانو/ ایمان مهریاری: پرکاشن/ رضا بنائی‌نیا: درامز/ ایمان رضایی‌تازیانی: ‌گیتاربیس/ فراز نصیری‌واثق: گیتار/ فرزاد ادهمی: گیتار/ داوود اریکه: فلوت و ساکسوفون/ علی فربودنیا: ‌ساکسوفون، کلارینت و بالابان/ آراد یادگارفرد: گیتار اعضای گروه «ماهیما» را تشکیل می دادند.

_MG_8922

 

به یاد استاد(ساز و آواز)

در آخرین کنسرت روز دوم جشنواره، مظفر شفیعی و حسام اینانلو از ساعت 23 به اجرای ساز و آواز پرداختند.

اجرای شفیعی و اینانلو در قالب بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی بود و آن‌ها در دستگاه‌های سه‌گاه و همایون، قطعاتی را روی اشعار سعدی و عطار نیشابوری اجرا کردند. در بخشی از این کنسرت تصنیف "شب جدایی" یکی از ساخته‌های مجید وفادار نیز توسط این دو هنرمند اجرا شد.

حسام اینانلو در رابطه با تجربه اجرای کنسرت به صورت آفلاین گفت: این اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد و ما قبلاً تجربه اجرای کنسرت بدون تماشاگر را نداشته‌ایم. در واقع این تجربه تازه‌ای است که باید در آن مخاطب را تصور کنیم. مخاطب در ذهن ما حضور دارد چون می‌دانیم این برنامه قرار است برای مخاطب باشد ولی با این حال شرایط متفاوتی نسبت به کنسرت حضوری دارد.  

مظفر شفیعی که یکی از ستون‌های فرم آوازی در موسیقی دستگاهی است نیز درخصوص پخش اجرا در فضای مجازی عنوان کرد: اجرا با حضور تماشاگر شور و حال دیگری دارد ولی ما در حال حاضر چاره‌ای نداریم. به نظرم اجرای مجازی نیز در این شرایط خوب است.

 

اجراهای سومین روز از جشنواره با اجرای هنرستان موسیقی دختران و دانشگاه هنر از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و اجرای گروه اقبال آذر18:30، تک‌نوازی ویولنسل مارتین ملندز از ساعت 20، گروه رستاک 21:30 و آنسامبل نیواک ساعت 23 خواهد بود.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی وغیررقابتی ۲۸ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

400A5767

نظر شما