علی حق شناس در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه جشنواره موسیقی فجر؛

در کنسرت زنده هنرمند و مخاطب از یکدیگر انرژی می گیرند/روشن نگه داشتن چراغ جشنواره د رهر صورت اتفاق خوبی است

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۸۱۳
در کنسرت زنده هنرمند و مخاطب از یکدیگر انرژی می گیرند/روشن نگه داشتن چراغ جشنواره د رهر صورت اتفاق خوبی است
علی حق شناس ترانه سرا و سرپرست گروه خاوران در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر به صورت آنلاین اجرای خود را روی صحنه برد. تصنیف «فواره‌های فرود» با شعری از حضرت مولانا و تصنیف «غبار» با شعری از شفیعی کدکنی تصانیفی بودند که با آهنگساز علی حق‌شناس به زیبایی اجرا شدند.

علی حق‌شناس ترانه سرا و سرپرست گروه خاوران است، گروه خاوران در اصفهان تأسیس شد. این گروه در هنرسرای خورشید اصفهان در سال ۱۳۹۵ و در دانشگاه صنعتی اصفهان در سال۱۳۹۷ کنسرت برگزار کرده و در برخی از جشنواره‌های موسیقی کشوری در انزلی و نیشابور روی صحنه‌ رفته است. گروه خاوران تاکنون، بیش از بیست تصنیف و قطعه آهنگسازی و تنظیم کرده و با گروه ماهور نیز همکاری داشته است.

علی حق شناس با گروه خود چندین قطعه موسیقی از جمله «حیلت رها کن»، «تیغ چه می‌کشی صنم»،  «پیش‌درآمد بیات ترک»، «چهارمضراب نوا و بیات ترک» و « همه هست آرزویم» را اجرا کرده اند.

علی حق شناس در این خصوص که با توجه به تغییرات و شکل آنلاین بودن جشنواره و وضعیت کرونا شما با برگزاری آن موافق هستید یا خیر به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: با توجه به اینکه جشنواره آنلاین برگزار می شود و علاوه بر آن پروتکل های بهداشتی رعایت می شود به نظر مشکلی نیست که این شکل جدید برگزاری جشنواره را نیز امتحان و تجربه کنیم.

اصلا امکان این نیست که بخواهیم به خاطر این مسائل از موسیقی و کار های روزانه خود کنار بکشیم در حقیقت باید خودمان را با این شرایط وفق دهیم و انعطاف پذیر باشیم.

او در این باره که تغییرات به وجود آمده از شیوع کرونا در جشنواره را چطور ارزیابی می کند بیان کرد: مسلما برگزاری جشنواره به صورت حضوری خیلی بهتر است درواقع هم یک قدرتی برای ادامه اجرا ها به نوازندگان و  خوانندگان داده می شود  و هم  از این طریق افراد به نوعی آموزش می بینند. در کنار آن لذتی که مخاطب چه در جشنواره و چه در کنسرت از اجرای حضوری می برد صد برابر بیشتر از اجرای آنلاین با این وضعیت اینترنت ها  است. با این حال تنها چاره موجود پخش آثار به صورت مجازی است.

این خواننده با اشاره به این سوال که این شکل برگزاری به اعتبار جشنواره لطمه می زند یا خیر تصریح کرد: خیر، به اعتبار جشنواره هیچ لطمه ای وارد نمی شود. اتفاقا این شیوه برگزاری برای جشنواره خوب است که ما توانستیم هر چند به صورت مجازی آن را برگزار و روی پا نگه داریم تا گروه ها بدون هیچ مشکلی با تمام قوا روی سن بیایند و اجرای خود را به نمایش بگذارند. درواقع این مسئله نه تنها برای جشنواره بد نیست بلکه توانسته در این شرایط با مدیریت صحیح از هنرمندان دعوت کند تا مردم شاهد هنر هنرمندان باشند.

علی حق شناس در پایان و در این خصوص که آیا جشنواره کاملا به صورت آنلاین برگزار می شود یا می توان بخش هایی از آن را حضوری برگزار کرد خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی فجر به صورت حضوری برای هنرمندان و مخاطبان خیلی بهتر است چرا که در اجرای حضوری حس ها کاملا بین همدیگر رد و بدل می شود و این برای عوامل خیلی خوب است.

تا به الان بخش هایی از جشنواره به صورت مجازی برگزار شد اما اگر این امکان بود که تماما به صورت حضوری برگزار شود بسیار عالی می شد اما متاسفانه شرایط کنونی به گونه ای است که نمی توان حضوری اجرا ها را برگزار کرد درواقع احتمال آن خیلی کم است و فقط می توان امیدوار بود که شرایط بر وفق مراد پیش رود و ما بتوانیم مانند قبل به صورت زنده و لحظه ای برای مخاطبان اجرا داشته باشیم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز