با گرامیداشت و تجلیل از ۱۴۱ شاعر انقلاب اسلامی صورت پذیرفت؛

طنین خوش‌آهنگ «راویان بالندگی» در محفل‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی کشور

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۳:۳۶:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۱۵۹۵
محفل‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی کشور در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در قالب ویژه‌برنامه «راویان بالندگی» پای روایتِ شاعران این انقلاب در سرتاسر کشور نشستند و از این طلایه‌داران شعر متعهد تجلیل کردند.

به گزارش برنا، پس از اجرای موفق و اثرگذار سلسله نشست‌های موسوم به «محافل ادبی» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و برگزاری جلسات فرهنگی و آموزشیِ مستمر و متنوع در فضای مجازی، همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب همراه با شعار «انقلاب اسلامی، بالنده و مقتدر، چون کوه استوار» ویژه‌برنامه‌ تجلیل ملی از شاعران و فعالان شعر انقلاب اسلامی با عنوان «راویان بالندگی» از روز شنبه هجدهم الی پنجشنبه سی‌ام بهمن‌ماه به صورت مجازی در استان‌های مختلف کشور برگزار شد.

ویژه برنامه «راویان بالندگی» که معرفی و ارج نهادن به گفتمان ادبی انقلاب، مقاومت و پایداری را به عنوان یکی از رسالت‌های محوری خود هدف‌گذاری کرده بود در دوره‌ای یازده روزه با گرامیداشت ۳۱ شاعر فقید و درگذشته شعر انقلاب اسلامی، تجلیل از ۴۲ شاعر پیشکسوت شعر انقلاب اسلامی و تقدیر از ۳۱ شاعر فعالِ شعر انقلاب اسلامی میزبان اهالی شعر و ادب در سی و یک استان کشور بود و جلسات خود را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از طریق ارتباط مجازی با مدعوین و شرکت‌کنندگان برگزار کرد.

چراغ اول؛ قلم های ارجمندی که در راه ادبیات متعهد قلم زدند

نخستین چراغِ «راویان بالندگی» در روز شنبه هجدهم بهمن‌ماه با آیینِ افتتاحیه روشن شد؛ مراسمی که با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و جمعی از شاعران مطرح کشور در کتابخانه پارک‌شهر تهران برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخشی از سخنانش در این مراسم با اشاره به جلسات رهبر معظم انقلاب با شاعران در ۳ سال اخیر گفت: مقام معظم رهبری در ۲۰ فروردین ۹۶ می‌فرمایند «امروز در سطح عمومی غلبه با شعری است که باب انقلاب است؛ یا مفاهیم مذهبی و یا مفاهیم انقلابی و یا مفاهیم مربوط به دفاع مقدس». در همین سخنرانی اشاره می‌کنند «خوشبختانه رتبه شعری هم پیش رفته» و البته در ادامه به این نکته هم اشاره کردند که «همواره احساس توقف و به منزل رسیدگی برای شاعران سهم مهلکی است».

مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد نیز در این مراسم با اشاره به شرایط خاص حاکم بر کشور و برگزاری برنامه‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز به دلیل محدودیت‌های کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حضور کتابداران و شرکت کنندگان محروم هستیم و این برنامه را با تعداد بسیار محدودی برگزار می‌کنیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با پایان یافتن بیماری کرونا در جهان بتوانیم این گونه مراسم را با حضور گرم و پرشور مهمانان برگزار کنیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه نهاد برای که به تجلیل از شاعران و فعالان شعر انقلاب کشور گفت: ممکن است در چنین جلساتی اینگونه مطرح شود که ما به دنبال برگزیده گزینی بودیم و یا اینکه افرادی را بخواهیم با شاخصی خاص معرفی کنیم؛ در واقع چنین بوده اما این موضوع نافی زحمات و توانایی چهره‌های بزرگی که در عرصه شعر و ادب در کشور فعالیت کرده‌اند نیست و محدودیت زمان و مکان باعث شده که ما به سراغ فعالان این حوزه برویم و ان‌شاءالله در جای خود به سراغ دیگر عزیزان نیز خواهیم رفت.

نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد نیز در پیامی ویدئویی با اشاره به این برنامه گفت: باعث افتخار ما است که از راویان بالندگی یاد کنیم؛ قلم های ارجمندی که در راه ادبیات متعهد قلم زدند؛ بزرگانی که داعیه دار شعر ارزشمند انقلاب هستند و گرامیانی که همواره در راه اعتلای شعر و ادبیات میهن اسلامی مان گام برداشتند.

وی افزود: راویان بالندگی تا پایان بهمن ماه از طلایه داران شعر اصیل انقلاب، به خصوص بزرگانی که امروز در بین ما نیستند و قلم‌هایشان همواره در تاریخ ادبیات ایران ماندگار خواهد ماند، یاد خواهد کرد؛ استادانی که به ما یاد دادند پیش از هر چیز برای هر قلم تعهد و بینش لازم است و همواره آثارشان برای ما مانند چراغ راهی در این مسیر بوده است.

مستشار نظامی تأکید کرد: در این نشست ها همچنین از استادان و چهره هایی که سایه آنها بالای سر ما است و ان‌شاءالله سایه آنها بر سر شعر فارسی هم مستدام باشد و همچنین رویش ها و چهره های ادبی که در این چند سال قدم در راه شعر اصیل و متعهد گذاشتند، تقدیر خواهد شد. ان‌شاءالله با توجه به رویکرد ارزشمند نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حمایت از ادبیات متعهد این فرصت را داشته باشیم در فرصت های آتی از سایر بزرگواران و راویان بالندگی هم سپاس و تشکر به عمل بیاوریم.

در پایان این مراسم افتتاح نیز مصطفی محدثی خراسانی، عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی نیز اظهار داشت: شعر انقلاب یک شعر همه جانبه زنده و پویا است و در جریان شکل گیری شعر انقلاب شاعران بسیاری نقش داشتند تا توانستند شعری را به سامان برسانند که ما امروز بتوانیم از آن به عنوان یکی از جریان های اصیل فارسی یاد کنیم. بر این اساس برنامه «راویان بالندگی» به پیشنهاد دبیرکل نهاد که خودشان از اهالی ادب و ارجمندان این حوزه هستند، شکل گرفت تا تجدید عهدی شود با کسانی که این جریان را رقم زدند و در بالندگی آن نقش داشتند.

تجلیل از «راویان بالندگی» در چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی

ویژه‌برنامه‌های «راویان بالندگی» با گرامیداشتِ یاد، تجلیل و تقدیر از شاعران فقید، درگذشته، پیشکسوتان و شاعران فعال در شعر انقلاب اسلامی برگزار شد. در بخش گرامیداشت شاعران درگذشته گذری بر آثار و سروده‌های حسین آهی، سیدحسن حسینی، محمدرضا آقاسی، غلامرضا رحمدل، بهمن صالحی، سلمان هراتی، محمدرضا رحمانی، نبی‌الله نیازی، مشفق کاشانی، سپیده کاشانی، محمدعلی مردانی، محمدحسین بهجتی اردکانی، شاهرخ اورامی، احمد عزیزی، غلامرضا شریفی، مهدی تعجبی، محمدحسن حجتی ریشان، طاهره صفارزاده، تیمور ترنج، خلیل عمرانی، محسن پزشکیان، سیدمحمدرضا هاشمی‌زاده، احمد زارعی، نصرالله مردانی، محمدخلیل مذنب، محمد قهرمان، حمید سبزواری، غلامرضا قدسی، حبیب‌الله معلمی، یاور همدانی و قیصر امین‌پور صورت پذیرفت.

در بخش تجلیل از شاعران پیشکسوت شعر انقلاب اسلامی نیز عباس براتی‌پور، ناصر فیض، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، حمیدرضا شکارسری، ایرج قنبری، بیت‌الله جعفری، حشمت‌الله خالقی، عباس شاه‌زیدی، خسرو احتشامی، صادق رحمانی، زکریا اخلاقی، عبدالجبار کاکایی، منصور دولتی، کیومرث عباسی قصری، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، محمدعلی مجاهدی، مصطفی علیپور، عباس باقری، غلامرضا کافی، مرتضی امیر اسفندقه، مرتضی نصیری، افشین علاء، جلال محمدی، مرید محمدی، علی معلم دامغانی، علیرضا قزوه، محمدعلی حضرتی، علی هوشمند، غلامحسین یوسفی، محمدحسین انصاری‌نژاد، احمد ده‌بزرگی، پروانه نجاتی، ساعد باقری، قادر طهماسبی، ولی‌الله کلامی، محمدرضا سهرابی‌نژاد، محمدکاظم کاظمی، مصطفی محدثی‌خراسانی، محمود اکرانی‌فر، سیاوش دیهیمی و میرهاشم میری مهمان «راویان بالندگی» شدند.

این ویژه‌برنامه در سومین بخش خود به سراغ علی‌محمد مؤدب، رضا نیکوکار، مریم رزاقی، مصطفی قلیزاده علیار، محمدتقی عزیزیان، محسن ناصحی، مهران رجبی، زهرا غلام‌زاده، جلیل صفربیگی، مهدی صفی‌یاری، میلاد خانی، منیژه درتومیان، محمدجواد شرافت، مریم آریان، مجید لشگری، شیما مظهری‌صفات، امیرحسین والا، مهدی میرزا رسول‌زاده، همایون علیدوستی، حسن یعقوبی، اسماعیل سکاک، اسکندر احمدنیا، جعفر عباسی، محمد مرادی، سیدعلی اکبر سلیمانی، مرتضی طوسی، امیر رسولی، اسماعیل جاجرمی، محمدجواد غفورزاده، مرتضی حیدری آل‌کثیر و امیرعلی سلیمانی رفت و با جدیدترین سروده‌های آنها در این موضوع همراه شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز