در آستانه برگزاری جشنواره «هنر زنده است»؛

«تک نوازی روی یخ های شناور» تئاتری هایی که مقابل دوربین آمدند / همراه با عکس

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۳:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۳۶۰
«تک نوازی روی یخ های شناور» اولین ساخته بلند روح الله صدیقی به جشنواره «هنر زنده است» راه یافت.

به گزارش برنا،  اولین ساخته بلند روح الله صدیقی با نام «تک نوازی روی یخ های شناور» و به تهیه کنندگی امیرشهاب رضویان  وارد بخش رقابتی جشنواره «هنر زنده است» شد.

روح الله صدیقی درباره ساخت این فیلم به عنوان اولین تجربه کارگردانی اش در فیلم داستانی بلند به خبرنگار برنا گفت:فیلم «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» به صورت کاملا مستقل و به شکل متفاوتی ساخته شده است که در این زمینه تجربه‌ی جدید محسوب می‌شود. تعداد زیادی از بازیگران تئاتر و سینما به تمرینات فراخوانده شده‌اند و درباره‌ی موضوع فیلم تجربیات و داستانهای شخصی خود را در اختیار نویسندگان و گروه کارگردانی گذاشته‌اند. از بین داستانها و بازیگران تعدادی انتخاب شده و طی یک سال تمرینات کارگاهی کم‌کم فیلمنامه شکل گرفته و با همان گروه بازیگران جلوی دوربین رفته است.

این کارگردان تئاتر در مورد انگیزه اش براس ساخت فیلمی براساس کار کارگاهی تاکید کرد: چنین تجربه ای را پیشتر در تئاتر داشتم، براساس سابقه کارگردانی تئاتر خواستم فیلمی متفاوت را تجربه کنم، سال 82  ما گروهی از بازیگران تئاتر را دور هم جمع کردیم و به شیوه کارگاهی براساس خاطرات و داستان هایی که دوستان تعریف کردند کاری را اتود زدیم و پیش بردیم. فیلم  «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» براساس همین تجربه ساخته شد.

وی ادامه داد: برای ساخت این فیلم از حدود 50 تن از دوستان دعوت کردیم به ما پیوندند این گروه افراد کمتر دیده شده ای بودند که داستان هایی جذاب داشتند و به تدریج از قصه های دوستان فیلمنامه را اتود خورد و با محمد منعم به یک سناریوی نهایی رسیدیم. همین موضوع باعث شاد حدود یک سال کار معطل شد.

وی اضافه کرد: از آنجا که فیلم به صورت مستقل تولید شد و بنیه مالی چندانی نداشتیم باید اذعان کنم که مساعدت دوستان در طول این مدت باعث شد کار به سرانجام برسد. 

کارگردان فیلم کوتاه «بوسه با چشمان بسته» ادامه داد: تولید فیلم در سینمای هنرو تجربه دست فیلمساز را باز می گذارد تا عرصه های جدید را تجربه کند اما در سینمای حرفه ای نمی توان چنین کارهایی کرد.

وی با ابراز خشنودی از حضور فیلمش در میان 8 فیلم اول بلند جشنواره «هنر زنده است» گفت:از آنجا که این فیلم از واقعیات جامعه گرفته شده و اغلب بازیگران با گوشت و پوست خود اتفاقاتی از این دست را تجربه کرده اند، اعتقاد دارم این فیلم می تواند مخاطبش را پیدا کرده و برای بیننده جذاب باشد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد این فیلم با دریافت اکران خوب مورد توجه منتقدین و فیلمسازان قرار گرفته و در جشنواره «هنر زنده است» بتواند نظر داوران را جلب کند.

نویسنده سریال «سقوط یک فرشته» با اشاره به پاندمی کرونا و مشکلات اکران فیلم ها گفت: سینمای هنر و تجربه همواره گیشه عمومی نداشته است و بیشتر در حوزه سینماگران و منتقدان دور می زند، حال با وجود پاندمی کرونا که فیلم های حرفه ای هم به فضای مجازی آمده اند به نظر می رسد برای سینما هنر و تجربه اتفاقات بهتری رقم بخورد.

وی ادامه داد: اصولا سینمای مستقل نه فقط در ایران بلکه در جهان با مشکلات عدیده ای روبه روست. چرا که فیلم های تجاری در این صنعت اهمیت بیشتری دارد. فیلم «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» با وجود اینکه در سینمای هنر و تجربه جای گرفته است اما می تواند مخاطب عام داشته باشد چرا که تلاش کردیم فیلمی قصه گو داشته باشیم و پرجاذبه و کشش قصه بگوییم.

صدیقی حمایت از سینمای مستقل را در کمک به اکران درست آن دانست و افزود: جشنواره ها فرصت مناسبی برای ارائه فیلم هایی از این دست است. خوشبختانه دوستانی که در جشنواره «هنر زنده است» همگی از سینماگران مطرح هستند و همین عامل اصلی برای ورودمان به آن بود. 

کارگردان فیلم «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» در مورد داستان فیلم گفت:یونس بعد از بیست و چهار سال می خواهد به خانه برگردد. او به خاطر مشکلی که با پدر داشته خانه را ترک کرده و اعضای خانواده از این هراس دارند که یونس و پدر با هم روبرو شوند. 

روح الله صدیقی پیش از این نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های کوتاه: « مردن من در شبی سرد و طولانی»، «بوسه با چشمان بسته» ، «گسل فعال»  و  نگارش سریال‌های «از سرنوشت»،  «سقوط یک فرشته»،  «قفسی برای پرواز»،  «تاکسی شانس» «دیوار شیشه‌ای» و ... را تجربه کرده است.

عوامل و دست اندرکاران این فیلم عبارتند از:

کارگردان: روح‌الله صدیقی؛ نویسندگان فیلمنامه: روح‌الله صدیقی، محمد منعم

تهیه‌کننده: امیرشهاب رضویان ؛ سرمایه‌گذاران: محبوبه طالبی،غزل صدیقی

بازیگران : شاهرخ دولکو، مهرو نونهالی،مجتبی فلاحی، ایمان عنایتی، محمود کنشلو، نونا تاجداران ، نیلوفر زوارق، پویان مکری،  صدف برادران،  سالار دریامج،  پریا مرندیز، مهناز افتاده‌نیا، مریم سالمی، آوا مغیثی، بهروز جعفری

مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان  تدوین: عماد خدابخش  آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست   طراح گریم: مهدی صیاد  طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی  مدیر صدابرداری: شهرام متولی‌باشی  طراح صحنه: رضا حاج‌درویش  طراح لباس: آرزو صدیقی اصلاح رنگ و نور: هوتن حق‌شناس دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: نازنین شانه‌ساز  مدیر تولید: حسن صدیق  مدیرتدارکات: امیر زره‌نازی   منشی صحنه: زهرا خضوعی  عکاس: سمیه جعفری    

 

dfdb7be1-b4c5-4c4b-9fef-62407f36b46c

7c0637df-06d5-4b5f-ad56-6afcccf4a1d2

d6b71ef2-e47b-4b6c-844b-a912d6ec93d4

8ce8dd4f-f934-4ed4-b0bb-d96ca6ae9995

9cee6a7c-600a-4beb-80d4-b40946a4d277

088cce6c-a87c-48b4-8329-f4f356824511

d68d6fe5-4955-4d89-a735-2aa61125c978

نظر شما