علی ملاقلی‌پور:

هر کاری لازم باشد برای پخش «کتونی زرنگی» انجام می‌دهم / تلویزیون با من مشکلی ندارد / هنوز نمی‌دانیم چرا این سریال توقیف شده است

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۰۳:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۴۷۷
هر کاری لازم باشد برای پخش «کتونی زرنگی» انجام می‌دهم / تلویزیون با من مشکلی ندارد / هنوز نمی‌دانیم چرا این سریال توقیف شده است
سریال «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه از آثار طنزی است که قرار بود بهمن ماه سال گذشته از شبکه سه پخش شود اما شب قبل از پخش، این سریال از کنداکتور شبکه خارج شد و تا امروز نیز در محاق توقیف قرار دارد. چندی پیش مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما درباره این سریال تأکید کرد که پخش آن در حیطه وظایف این گروه نیست و مجوز آن باید از مقامات بالاتری صادر شود. به همین دلیل با تهیه‌کننده و کارگردان این سریال گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه گفت‌وگوی علی ملاقلی‌پور درباره وضعیت این سریال را می‌خوانید.

علی ملاقلی‌پور کارگردان سریال «کتونی زرنگی» در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: هنوز بعد از گذشت چند ماه دلیل توقیف سریال «کتونی زرنگی» را نمی‌دانیم و خبر نداریم این سریال توسط چه نهاد یا شخصی توقیف شده است. من به عنوان کارگردان سریال هر پیگیری که لازم است انجام داده‌ام و به نتیجه‌ای نرسیدم.

ملاقلی‌پور درباره اظهارات مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما مبنی بر اینکه پخش سریال «کتونی زرنگی» در حیطه وظایف گروه فیلم و سریال شبکه سه نیست و باید از مقامات بالاتر مجوز نمایش صادر شود، گفت: اگر قرار است از نهاد یا مقام بالاتری دستوری برای پخش این سریال صادر شود بهتر است به صراحت آن را اعلام کنند تا بدانیم باید از چه راهی پیگیری کنیم. من بابت مسائلی که در ابتدا مطرح شد عذرخواهی کردم و مشخص است افرادی که چنین حاشیه‌ای برای سریال ساخته‌اند با قصد و نیتی این کار را کردند که گویا به هدف هم رسیده‌اند. توقف این سریال هدفی بود برای پیروزی در جنگ‌های شخصی و نیابتی خودشان که متأسفانه گریبان «کتونی زرنگی» را گرفت.

او افزود: طبق پیگیری‌هایی که آقای محمدرضا شفاه تهیه‌کننده سریال داشته، می‌دانم که قوه‌قضاییه به پخش این سریال علاقه دارد، چرا که «کتونی زرنگی» اثری ضد فساد است. حتی آقای شفاه از دفتر رهبری پیگیری کرده‌اند و چند نفر به صورت شفاهی تأکید کرده‌اند که هیچ مشکلی با شخص کارگردان ندارند. اینکه گفته می‌شود پخش این سریال از حیطه وظایف مدیران شبکه خارج شده را نمی‌فهمم و نمی‌دانم باید کدام نهاد درباره آن تصمیم‌گیری کند. من حتی در مصاحبه قبلی‌ام گفتم که اگر بنده مرتکب خطایی شده‌ام باید به شخصه مجازات شوم و زحمات یک تیم را نباید اینگونه تحت‌الشعاع خطای یک نفر قرار داد.

ملاقلی‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: تصور من در ابتدا بر این بود که شاید من ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الکار باشم چرا که چنین نشانه‌هایی را می‌دیدم اما طی روزهای اخیر به من ثابت شد که اینگونه نیست. فیلم «قندون جهیزیه» به کارگردانی من چند وقت پیش دوباره در تلویزیون پخش شد و مستند «راه طی شده» که خودم به عنوان مصاحبه‌گر و راوی در آن حضور دارم حدود 4 یا 5 ماه پیش پخش شد و حتی تلویزیون از من کار جدید گرفته و پخش کرده که نشان می‌دهد من اصلاً ممنوع‌الکار نیستم و تلویزیون با من مشکلی ندارد. من یک مستند به تازگی ساخته‌ام درباره استاد کاظم چلیپا که شب 22 بهمن از شبکه چهار پخش شد. پخش این مستند با توجه به موضوعی که دارد، در این زمان نشان می‌دهد که تلویزیون بنده را مستندساز انقلابی می‌شناسد ولی از طرفی در یک شبکه اثری ساخته شد که من به عنوان مشاور کارگردان در آن حضور داشتم اما زمان پخش تأکید کردند که نام من از تیتراژ حذف شود؛ وضعیت خیلی عجیب است و من نمی‌دانم در تلویزیون چه اتفاقی رخ می‌دهد. این تجربیات من نشان می‌دهد که برخوردها کاملاً سلیقه‌ای است و فکر می‌کنم سرنوشت این کار به شدت لغزنده شده و نگاه‌های سیاسی شاهد هستیم به شدت آزاردهنده هستند.

او افزود: وضعیت بسیار پیچیده و عجیب است، چند وقت پیش دیدم مدیر یک شبکه‌ای که من هیچ‌گاه با او روبرو نشده‌ام در صفحه اینستاگرام شخصی علیه من اظهارنظر کرده و به من برچسبی ساختگی زده است. صفحه اینستاگرام من مثل بازیگرها و فوتبالیست‌ها و یا دیگر افراد مشهور محل رجوع عموم مردم نیست اما با این حال احساس کردم اگر اظهارنظرهای من مشکل‌ساز است دیگر اظهارنظر سیاسی نداشته باشم و تأکید کردم دیگر در صفحه شخصی‌ام چنین مسائلی مطرح نمی‌شود. در واقع من هر مسئله‌ای که شک داشتم شاید برای این سریال مشکل‌ساز شود را کنار گذاشتم و هر کاری که می‌شد کردم که «کتونی زرنگی» نمایش داده شود.

کارگردان فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» تأکید کرد: اگر سریال «کتونی زرنگی» پخش شود قطعاً مردم سریال را می‌بینند و کسی سراغ این موضوع را نمی‌گیرد که چرا تا الان توقیف بوده یا سریال چه مشکلی داشته است. مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند آنقدر زیاد است که برای کسی چنین موضوعی مهم نیست و اصلاً کسی از این موضوع خبر ندارد که بخواهد درباره آن پیگیری کند. هر چه هست بین خود مدیران و مسئولان تلویزیون مطرح است و این تصور که اگر امروز سریال «کتونی زرنگی» پخش شود مردم درباره علت توقیف آن پیگیری می‌کنند تصوری غلط و اشتباه است. به نظر من مسئله اصلاً ربطی به این موضوعات ندارد و به نظر می‌رسد رقابت و اختلافاتی وجود دارد که افراد در این مجادله قرار گرفته‌اند.

او افزود: مستند «آسمان چلیپا» که قرار بود از تلویزیون پخش شود همه خبرگزاری‌ها خبر پخش آن را منتشر کردند و شبکه 4 سیما نیز این مستند را تبلیغ کرد. من در اینستاگرام هم خبر را منتشر کردم و حتی یک رسانه یا یک نفر به این موضوع اعتراض نکرد که چرا اثری از علی ملاقلی‌پور در تلویزیون پخش می‌شود ولی اگر «کتونی زرنگی» پخش شود برخی افراد با قصد و غرض دست به اعتراض می‌زنند و این اتفاق واقعاً عجیب است. اطمینان دارم اگر «کتونی زرنگی» پخش شود افرادی که شرافتمندانه در رسانه‌ها کار می‌کنند با هر دیدی از توقیف این اثر تعجب می‌کنند. چند نفر از اهالی رسانه این سریال را دیده‌اند و اتفاقاً آن‌ها هم از توقیف آن تعجب کرده‌اند و در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که تلویزیون شاید با من یا دیگر عوامل مشکل دارد که این هم با پخش دیگر آثارم در رسانه ملی نمی‌تواند صحت داشته باشد و نکته جالب توجه این است که دیگر عوامل اعم از تهیه‌کننده و نویسنده سریال هم آثارشان در تلویزیون پخش می‌شود. در این وضعیت دلیل توقیف «کتونی زرنگی» را نمی‌توان متوجه شد و ما در شرایطی گنگ و نامشخص گرفتار شده‌ایم.

ملاقلی‌پور درباره ممیزی و سانسورهای اعمال شده بر سریال «کتونی زرنگی» گفت: ما از کارشناسانی که آن‌ها را از جریان روشنفکر می‌شناسیم دعوت کرده‌ایم و سریال را دیده‌اند. آن‌ها هم وقتی سریال را دیده‌اند از عدم پخش آن متعجب شده‌اند و تأکید داشتند که این سریال شعار رهبری را مبنی بر حمایت از تولید ملی در قالب یک اثر کمدی تبلیغ می‌کند. جالب است که خود تلویزیون مستندی را پخش کرده که در آن رهبر انقلاب تأکید دارند که با همه شوخی کنید پس دلیل این فضای بسته و رفتارهای متناقض چیست؟

او افزود: تلویزیون باید قدرتمند باشد و از کارهایش دفاع کند. نمی‌دانم تلویزیون به چه مشکلی دچار شده که چنین وضعیتی را در آن می‌بینیم چرا که این وضعیت تنها مربوط به سریال ما نیست. مسئله اصلی برای من در حال حاضر پخش سریال «کتونی زرنگی» است و اگر کسانی بیایند واسط شوند و به جنگ‌های شخصی‌شان فکر نکنند و مصالح عموم را در تلویزیون بسنجند و کمک کنند با دیدن آثار طنز ذائقه مردم شیرین و شاد شود قطعاً سعی می‌کنند شرایطی فراهم کنند که این سریال پخش شود چرا که سریال «کتونی زرنگی» به لحاظ محتوایی هیچ مشکلی ندارد. متأسفانه در تلویزیون مدیرانی هستند که خودشان را ارجح‌تر از هر مسئله و موضوعی می‌دانند و بحث اصلی درباره عدم پخش سریال «کتونی زرنگی» کاملاً بحثی اخلاقی است. تنها امید من این است که کدورت‌ها کم شود و مسئولان تلویزیون سعی کنند مشکلات را کنار گذاشته شده و سریال پخش شود. از من هیچ شکایت قضایی وجود ندارد و مشخص است که مباحث شخصی نیست و مشکلی را نمی‌توان مربوط به این سریال دانست، اگر نگاه ملی در رسانه ملی حاکم باشد برای حل مشکل این سریال اقدام می‌شود، من می‌توانم مسائلی چون ممیزی را درک کنم اما متأسفانه اصلاً به این مرحله نرسیده‌ایم که در اینباره صحبت کنیم. اگر قرار است ممیزی به «کتونی زرنگی» اعمال شود بهتر است با اصول مشخص آن صورت گیرد و قطعاً ما مشکلات را می‌پذیریم و برای حل آن‌ها اقدام می‌کنیم اما متأسفانه مشکل اصلی این است که نمی‌توان ریشه معضل را پیدا کرد.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: ناظر سریال «کتونی زرنگی» سید مجید موسویان بود که خود کارکشته این حرفه است و حتی ایشان تأکید کرده‌اند هر جا لازم بود من حاضرم برای پخش این سریال تلاش کنم و درباره کیفیت خوب آن صحبت کنم. وقتی تلویزیون با من مشکلی ندارد، حتی شکایتی قضایی علیه من صورت نگرفته، من و دیگر عوامل آن همچنان با رسانه ملی کار می‌کنیم، سریال به لحاظ موضوعی مشکلی ندارد و حتی درباره آثار طنز، رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند که اجازه شوخی با مسائل مختلف را داریم و باز هم شاهد عدم پخش «کتونی زرنگی» هستیم مشخص است کسانی که در مقابل پخش این سریال ایستاده‌اند افرادی خودخواه و درگیر منّیت خود هستند و اتفاقاً خود را از همه دستگاه‌های کشور بالاتر می‌دانند. چنین نگاهی باعث شده تا نه تنها سریال ما که آثار بیشتری با این مشکل مواجه شوند و من به شخصه تأکید می‌کنم اگر قرار است من کاری کنم تا این مشکل حل شود، به من بگویند قطعاً هر کاری که بتوانم برای پخش «کتونی زرنگی» انجام می‌دهم.

ملاقلی‌پور با اشاره به تلاش برخی افراد در توقیف سریال «کتونی زرنگی»، گفت: افرادی که برای توقیف این سریال تلاش کردند بدون هویت کارشان را انجام دادند، یعنی ما هیچوقت نفهمیدیم که این افراد چه کسانی هستند و ما با چه کسانی طرف هستیم. تنها کسی که به صورت علنی دلیلی برای توقیف «کتونی زرنگی» مطرح کرد آقای میرباقری معاون وقت سیما بود که دلیل آن را کیفیت پایین سریال عنوان کرد اما همه کارشناس‌هایی که این سریال را دیده‌اند به کیفیت استاندارد آن تأکید کرده‌اند.

او افزود: اگر همان افراد که برای توقیف سریال «کتونی زرنگی» تلاش کردند بیایند و مشکلاتی که با سریال دارند را مطرح کنند و این مشکلات به شکل قانونی در شورای مربوطه تأیید شوند و این روند حرفه‌ای رخ دهد قطعاً ما آنچه که مطرح می‌کنند را می‌پذیریم و تغییرات را اعمال می‌کنیم. هنوز پرونده صداگذاری سریال باز است و اگر الان این مشکلات را مطرح کنند ما می‌توانیم به راحتی آنچه که حساسیت‌برانگیز است یا باید سانسور شود را اصلاح می‌کنیم اما اگر یک یا دو ماه دیگر این موضوعات را مطرح کنند کار بسیار سخت‌تر می‌شود. اگر برخی احتیاج دارند در اختلافات جناحی خود سریالی از یک شبکه را دچار مشکل کنند و به همین دلیل کارگردان آن را مورد هدف قرار دادند هیچ مشکلی نیست، من پیشنهاد می‌دهم شخص کارگردان را حذف کنند نه سریال را که گروهی چند ده نفره برای ساخت آن تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند.

ملاقلی‌پور اظهار داشت: مسئله من این است که بودجه بیت‌المال و تلاش گروه ما را وادار به این می‌کند که نگاهی ملی به موضوع داشته باشیم و مسائل شخصی را کنار بگذاریم. من می‌دانم که اگر همین الان سریال پخش شود عده‌ای آن را مورد انتقاد قرار می‌دهند و این طبیعی است و البته عده‌ای هم قطعاً از دیدن آن لذت می‌برند. می‌دانم بسیاری افراد امروز نگرانیشان این است که با پخش سریال من در نهایت ادعا کنم که به هدفم رسیدم یا بالاخره مشخص شد حق با من است و مسائلی از این دست را مطرح کنم اما واقعاً همینجا در این مصاحبه این تعهد را می‌دهم و تأکید می‌کنم که به هیچ‌وجه چنین قصدی ندارم و این کار را نخواهم کرد و اتفاقاً از کسانی که کمک کردند سریال پخش شود تشکر خواهم کرد. واقعاً اگر اراده‌ای وجود داشته باشد می‌توان امسال عید نوروز کدورت‌ها را کنار گذاشت و به پخش این سریال فکر کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز