اصغر سمسار زاده:

سریال «پایتخت» خوش تیپ ترین مجموعه دیدنی سال های اخیر است/پرویز فنی زاده در نقش «مش قاسم» را چه کسی فراموش می کند؟

۱۴۰۰/۰۱/۰۱ - ۰۱:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۵۸۰
سریال «پایتخت» خوش تیپ ترین مجموعه دیدنی سال های اخیر است/پرویز فنی زاده در نقش «مش قاسم» را چه کسی فراموش می کند؟
به جرات می توان گفت اصغر سمسارزاده تیپیکال ترین بازیگر ایرانی است، هنرمندی که با نقش «اصغر ترقه» به شهرت رسید و در ذهن ایرانیان رسوب کرد. همچنان بسیاری او را با نام اصغر ترقه می شناسند، نقشی که آن را مدیون بازی در سریال «مراد برقی» یا همان مجموعه تلویزیونی سال 1352 «خانه به دوش» است. جا افتادن در چنین نقشی او را به جرگه هنرمندان ژانر کمدی برد.

سمسار زاده در سال های اول انقلاب بیشتر در تئاتر های لاله زار روی صحنه رفته و شاید همین تجربه های تئاتری از او بازیگری قدرتمند ساخته است. سمسارزاده  پس از مدتی به جمع هنرمندان «صبح جمعه با شما» پیوست و همچنان آیتمی ثابت با عنوان «اصغر و شوکت» در این برنامه دارد. آیتمی که همراه با شوکت حجت بازی می کند. در آستانه نوروز با او در مورد این روزهای کاری اش گفت و گو کردیم که می خوانید:

به عقیده شما جایگاه تیپ سازی در تولیدات نمایش کجاست و تا چه اندازه می تواند در مخاطب اثرگذار باشد؟

 در ابتدا بگویم تیپ سازی در جایگاه تولیدات نمایشی بسیار اهمیت دارد. می توان گفت سینما با همین تیپ سازی در جان و روح مردم دنیا جای باز کرد. به عنوان  مثال چارلی چاپلین به عنوان یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین کمدین های جهان با همین رویکرد بیش از یک قرن است که در سینمای جهان حضور دارد. او با پوشیدن شلواری گشاد، کلاهی برسر و عصایی در دست توانسته محبوبیتی فراگیر در جهان به دست آورد. بنابراین می خواهم بگویم اگر تیپ سازی در سینما درست انجام گیرد هیچگاه در اذهان جمعی فراموش نمی شود.

این تیپ سازی چه وقت جای می گیرد به عبارت دیگر چه زمانی می توان امیدوار بود که تیپی که بازیگر در کار به خود گرفته مقبولیت پیدا می کند؟

باز هم تاکید می کنم که در تمام دنیا تیپ سازی محبوبیت دارد، البته تیپ شدن در حرفه بازیگری به عوامل متعددی بستگی دارد. یعنی قصه، بازیگر، زبان بدن، تکرار و.. همه و همه در جا افتادن یک تیپ در ذهن بیننده اهمیت دارد. پس ابتدا نویسنده باید به تیپ و توانایی بازیگر دقت کند و  ویژگی های شخصیتی و فیزیکی بازیگر را در نظر بگیرد و با تکرار آن نقش را جا بیندازد.

 در چند سال اخیر چقدر نویسندگان و کارگردان ها بر موضع تیپ سازی اصرار داشته اند؟

از مهمترین عواملی که باعث ایجاد تیپ در یک بازیگر می شود تداوم کار است. بنابراین باید تیپ سازی را در سریال ها دنبال کنیم. این قبیل کارها را باید در مجموعه های تلویزیونی و رادیویی جستجو کرد. چرا که برای ماندگاری یک نقش در ذهن بیننده یا شنونده نیازمند تکرار آن نقش هستیم. همچنان که در سال های پیش از انقلاب بازی نقش  «صمدآقا» توسط پرویز صیاد و یا بازی هنرمندانه «مش قاسم» سریال «دایی جان ناپلئون» توسط زنده یاد پرویز فنی زاده به صورت تیپ در آمد به طوری که مردم مدام از تکیه کلام های آنها استفاده می کردند.

اگر چه در سال های اخیر این موضوع کمتر دیده می شود اما بهترین نمونه را می توان در سریال «پایتخت» و یا آیتم های متعدد «صبح جمعه با شما» دید. به عقیده من سریال «پایتخت» یکی از پر تیپ ترین سریال های اخیر است. و این نشان دهنده جسارت سازندگانش است. تمام افراد در این سریال به تنهایی یک تیپ هستند و شاید همین مساله آن را به یک سریال سرگرم کننده برای روزهای عید مبدل کرده است.

در «صبح جمعه با شما» اجرای آیتم اصغر و شوکت تا چه اندازه به این موضوع نزدیک است؟

مدت هاست همراه با خانم شوکت حجت در آیتمی با عنوان «اصغر و شوکت» همکاری می کنیم. این زوج توانسته اند به عنوان زن و شوهر همواره در زمینه های مختلف دچار چالش می شوند و همین چالش ها باعث جذابیت آنها می شود. چرا که تمام زن ها و شوهران همین مشکلات را با یکدیگر دارند و وقتی این مسایل با زبان طنز به آنها یادآوری می شود خوب به خودشان می توانند بخندند و زندگی را سخت تر از این که هست نکنند.

بیش از یک سال است که درگیر همه گیری کرونا هستیم و اگر جسارت نباشد شما هم در گروهی هستید که این ویروس برایشان خطرناک تر است. این سال را چگونه گذراندید؟

 این روزهای کرونایی برای خیلی ها سختی به همراه داشته است. بسیاری بیکار و یا کم کار شده اند. در طول این سال تئاتری ها بیشترین ضربه را خورده اند در حالی که این گروه قبل از همه گیری کرونا هم قشر ضعیفی بوده اند. متاسفم که به جای توجه به این قشر دوستان تنها به دنبال برگزاری جشنواره ها هستند و در این مسیر پول های زیادی خرج می شود ولی صاحبان اصلی فراموش می شوند.

سخن آخر:

امیدوارم 1400 سالی خوب برای باشد و سایه شوم این بیماری از سر مردم کم شود. سلامتی، سلامتی، سلامتی نعمتی است که برای همه مردم کشورم و مردم جهان می خواهم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز