اسماعیلی در «به وقت ایران »مطرح کرد:

کشور باید به یک کارگاه مهارتی تبدیل شود

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۹:۴۴:۴۴
کد خبر: ۱۱۴۴۹۹۱
کشور باید به یک کارگاه مهارتی تبدیل شود
عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: توجه به دانش و پایه های علمی و مهارت باید دغدغه مسئولین قرار بگیرد. متاسفانه در برنامه بودجه توجه لازم به مسائل علمی نشده است.

به گزارش برنا، برنامه زنده«به وقت ایران»دهم اسفندماه با حضور اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور و اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با موضوع اهمیت مهارت و مهارت آموزی از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت. 

اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید به این باور رسید که دنیای امروز، دنیای متفاوتی می باشد و ساز و کارها با گذشته بسیار فرق کرده است. لذا؛ رویکردها نیز به تبع تغییرات باید دگرگون شود. اگر خود را در مرتبه های بالاتری قرار ندهیم، بسیار خسارت خواهیم دید. بنابراین، می بایست در راستای همین تغییر و تحول سازوکارهای لازم اتخاذ کرد. 

وی افزود: هر فرد باید به این باور برسد که دنیای کنونی با فردا فرق خواهد کرد. تغییر در علم سرسام آور است و این انفجار دانش دائم در حال فوران است. بنابراین،اتخاذ سیاستی که ما را به سرمنزل مقصود برساند، اولویت مهمی است که باید به آن پرداخت. 

اسماعیلی همچنین گفت: رسیدن به این اولویت نیازمند باوری است که نه تنها در مسئولین بلکه در تمام آحاد جامعه باید شکل بگیرد. 

وی اذعان داشت: آحاد جامعه به فهم خوبی در این زمینه رسیده اند، دستاوردهایی که در حال حاضر در عرصه های مختلف شاهد هستیم، نشان دهنده این است که جوانان کشور به این نیاز پی برده اند. لیکن، اقرار می کنم که مسئولین کشور آنطور که شاید و باید به این فهم نرسیده اند. بنابراین؛ همه مسئولین باید به این فهم برسند که علم و مهارت از جایگاه بالایی برخوردار باشد و به نظر می رسد که این مسئله به دغدغه اول مسئولین تبدیل نشده است.

اسماعیلی اضافه کرد: توجه به دانش و پایه های علمی و مهارت باید دغدغه مسئولین قرار بگیرد. متاسفانه در برنامه بودجه توجه لازم به مسائل علمی نشده است. 

وی با بیان اینکه دانشگاه های کشور به عامل ثروت تبدیل نشده اند، تصریح کرد: رویکرد ما باید مهارت محور باشد. برخی از سازکارهای قانونی آن را باید مجلس انجام دهد لیکن اجرای آن باید توسط متولیان آموزشی صورت بگیرد. 

وی افزود: مصوب شده است که در ایران می بایست تا پایان برنامه ششم سهم رشته های فنی و حرفه ای و مهارتی نزدیک به 50درصد می شد و اکنون در آستانه 36درصد است و از برنامه عقب هستیم. برای رهایی از این مشکلات کشور باید به یک کارگاه مهارتی تبدیل شود. با توجه به نوسانات و رویکردهای جدید در دنیا از جایگاه خوبی برخوردار نیستیم و بسیار عقب هستیم. اگر داشته های ذاتی دانش آموزان و دانشجویان کشور نبود  به این مدارج نمی رسیدیم.

در ادامه برنامه؛ اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: با مقایسه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با دهه 60 می توان گفت که در گذشته صرفا با نگرش کارگری به این مسئله اندیشیده می شد. لیکن امروز با جامعه ای روبه رو هستیم که خود از لحاظ برخورداری از دانش به سطح بالایی رسیده و قطعا برنامه کنونی باید منطبق با نیاز زمان و خواست بازار باشد.  

وی افزود: نوع نگرش در برنامه و آینده پژوهشی کشور نسبت به مهارت منطبق با دامنه وسیعی از تغییرات در حوزه تکنولوژیی در جامعه جهانی است که اگر دیر عمل کنیم با سونامی پیشرفت تکنولوژی جهانی روبه رو خواهیم شد و در صورت آماده نبوده با خزان مشاغل مواجهه خواهیم شد. بنابراین؛ باید پذیرفت که امروز با سرعت تغییرات و سایه شگفت انگیز تکنولوژی مواجهه هستیم.

اوسط هاشمی اضافه کرد: هر میزان که در جامعه بیکار و شاغل وجود دارد، نیاز به مهارت احساس می شود. 24میلیون شاغل در سطح کشور وجود دارد که سه و نیم میلیون از آن استخدام دولت هستند. 21میلیون مخاطب ما هستند به اضافه 4میلیون بیکاری که در جامعه وجود دارد که فارغ التحصیلان و سایر اقشار جامعه نتوانستند به یک فرصت و موقعیت شغلی دست یابند. در کنار آنها زندانیان و حاشیه نشینان نیز اضافه می شود که باید مشاهده کرد به این دامنه وسیع در کنار فعل و انفعالات روز باید چه کنیم. 

رئیسسازمان فنی و حرفه ای کشور به بودجه اشاره کرد و گفت: بودجه عیار یک برنامه را تعیین می کند و می بایست نسبت به نوع قیمت گذاری در ارتباط با طرح و برنامه و نگرش ها به این مرحله از معرفت برسیم. اگر بر این باور باشیم که با ارائه ایده های فعال و موثر می توان توجه نگاه ها را جلب کرد، و به عملیاتی کردن برنامه ها امیداور بود، انگیزش ارزشمندی را در درون مجموعه خلق می کند. 

وی افزود: در حال حاضر 5هزار و 600کارگاه فعال در کشور وجود دارد که در بودجه 99 برای این تعداد کارگاه 47میلیارد تومان ردیف اعتباری برای تجهیز، تعمیر و نگهداری اختصاص یافته بود. 

اوسط هاشمی با بیان اینکه پایه بودجه مهارتی در کشور بسیار ضعیف است، گفت: این مسئله نشان می دهد که هنوز به این مهم به عنوان یک ضرورت ملی نرسیده ایم ولی همه جا سخن از بیکاری و اشتغال است. 

وی با تاکید بر اینکه عبور از بیکاری و رسیدن به اشتغال پایدار در گرو مهارت نرم و مهارت سخت است، عنوان کرد: مهارت سخت می تواند تا 20درصد یک فرد را برای رسیدن به دروازه شغل یاری کند ولی مهارت نرم 80درصد می تواند به فرد برای ورود باثبات امید بخشد. مهارت نرم ویژگی هایی در فرد ایجاد می کند که نگاه مسئولانه در او برای موثر بودن شکل بگیرد. 

اوسط هاشمی بیان کرد: خوشبختانه امسال تعامل بسیار خوبی که با سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم. برای اولین بار رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور وارد سازمان فنی و حرفه ای کشور شد و بودجه سال 1400رشد بالای 50درصدی داشت. 

وی بر اجماع گروه های مجمع در جریان سازی برای سوق به مهارت ملی اشاره کرد و گفت: ما به یک گفتمان ملی مهارت نیاز داریم. 

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

 

نظر شما