شاهد احمدلو:

«سینما خر» از معدود آثار کمدی است که در جشنواره‌های مختلف دنیا موفق بوده است / به اکران در سینماها فکر نمی‌کردیم!

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۲۳۲
«سینما خر» از معدود آثار کمدی است که در جشنواره‌های مختلف دنیا موفق بوده است / به اکران در سینماها فکر نمی‌کردیم!
شاهد احمدلو با اشاره به اینکه «سینما خر» فیلم متفاوتی در سینمای ایران محسوب می‌شود تأکید کرد که هیچ‌وقت به اکران این فیلم در سینماها فکر نمی‌کرده است.

شاهد احمدلو کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون که فیلم سینمایی «سینما خر» (مشمشه) به کارگردانی او به صورت آنلاین اکران شده است در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: ما با پخش‌کننده داخلی فیلم یعنی همان پلتفرم آپرا به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر شرایط خوبی برای اکران آنلاین فیلم فراهم است و بر اساس شناخت مخاطب و البته تجربیات خود پلتفرم از دیگر فیلم‌هایی که اکران شده‌اند به این نتیجه رسیدیم که این فصل برای اکران می‌تواند بسیار مناسب باشد.

احمدلو خاطرنشان کرد: در بحث جذب مخاطب و تبلیغات چند مسئله مطرح است که یکی از آن‌ها تبلیغات میدانی است و بحث دیگر که بسیار مهم‌تر است به تبلیغات مردمی برمی‌گردد به طوری که مخاطبان «سینما خر» خودشان پس از دیدن فیلم، دیدن آن را به دوستان و اطرافیانشان پیشنهاد بدهند. من فکر می‌کنم مخاطبان، این فیلم را دهان به دهان تبلیغ می‌کنند و این فیلم در روزهای عید نوروز هم می‌تواند به اکران خود ادامه دهد و فکر می‌کنم استقبال خوبی از آن شاهد خواهیم بود.

او افزود: قصد ما از همان ابتدا این بود که فیلم «سینما خر» را به صورت آنلاین اکران کنیم و در ابتدا قرار بود این فیلم آذر ماه اکران شود که به یاد ندارم چرا در این زمان اکران نشد اما ما عجله‌ای برای اکران نداشتیم و صبر کردیم تا همه مواد تبلیغی و شرایط اکران موفق را فراهم کنیم که استقبال خوبی صورت بگیرد. اطمینان دارم همانطور که این فیلم در جشنواره‌های مختلف توانست راه خود را پیدا کند و به خوبی بدرخشد می‌تواند در اکران نیز مسیر خود را پیدا کند و اکران موفقی خواهد داشت.

این کارگردان در ادامه تأکید کرد: با توجه به شکل و شمایل اکران فیلم‌ها در سینمای ایران و وجود رانت و مافیای اکران ما از ابتدا مسیرمان مشخص و روشن بود و هیچ‌وقت به اکران در سینماها فکر نمی‌کردیم. این فیلم هیچ ارتباطی با وضعیت رایج اکران در سینمای ایران ندارد و معیارهایی که امروز برای ویترین یک فیلم اعم از حضور چهره‌های مطرح، مهم است در این فیلم وجود ندارد و به همین دلیل سینمادارها و پخش‌کننده‌ها علاقه‌ای به نمایش آن نخواهند داشت. امروز سینمای ما از هنر و تجربه فاصله گرفته و گروهی که با این عنوان فیلم‌های هنر و تجربه را اکران می‌کند هم چندان موفق نیست و شاهد اکرانی دست و پا شکسته و ضعیف هستیم. اکران فیلم خود یک مسئله است ولی دیده شدن فیلم مسئله مهم‌تری است و به نظر من برای فیلم‌های خاصی چون «سینما خر» اکران آنلاین بسیار مناسب‌تر از اکران در گروه هنر و تجربه برای دیده شدن است.

احمدلو درباره قصه فیلم «سینما خر» گفت: «سینما خر» یک فیلم کمدی است که با کمدی رایج و روزمره‌ای که در سینمای ایران شاهدش هستیم تفاوت دارد و می‌توان آن را کمدی سیاه دانست. معمولاً فیلم‌های اجتماعی ما در جشنواره‌های دنیا دیده می‌شوند و این فیلم از معدود کمدی‌هایی است که در جشنواره‌های دنیا درخشیده است و سیاه‌نمایی درباره مسائل مختلف در آن دیده نمی‌شود. ایده بکری که «سینما خر» دارد و رویکردش به مسائل فرهنگی و هنری جامعه خودمان می‌تواند از نکات جالب توجه این فیلم باشد. فیلم من انتقاداتی به شرایط امروز سینمای ما دارد و اتفاقاتی مثل رانت و... که در واقعیت هم شاهدش هستیم نتیجه همین شرایط است و ما به همین مسائل ضداخلاقی در سینمای کشورمان پرداخته‌ایم.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: زمانی که «سینما خر» در جشنواره‌های بین‌المللی با استقبال خوبی روبرو می‌شد من در کشور خودم واقعاً احساس غربت می‌کردم و جالب بود که حتی اکثر مخاطبان این فیلم مخاطبان عام هستند. امیدوارم با توجه به اینکه در کشور ما حق کپی‌رایت جدی گرفته نمی‌شود ما خودمان حقوق مولف را مدنظر قرار دهیم تا این اثر لطمه‌ای از قاچاق نخورد.

نظر شما