پرواز همای در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

امیدوارم قرن جدید را دور از کرونا آغاز کنیم!/من هرگز فکر نمی کنم سلیقه موسیقایی مردم تغییر کرده باشد/سالی بدون صحنه، غرقِ موسیقی در استودیو!

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۴۲۳
امیدوارم قرن جدید را دور از کرونا آغاز کنیم!/من هرگز فکر نمی کنم سلیقه موسیقایی مردم تغییر کرده باشد/سالی بدون صحنه، غرقِ موسیقی در استودیو!
پرواز همای خواننده سرشناس حوزه موسیقی سنتی است او که در کارنامه اش آثار متفاوتی چون"بانوی ایرانی"، "چامه ها و چکامه ها"، "در شب گیسوان تو" و"در حسرت دیدار" دیده می شود در مورد شرایط خاص موسیقی و حرفه اش به بهانه نوروز 1400 با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت که به شرح زیر است.

پرواز همای خواننده موسیقی سنتی است و در کارنامه هنری او آثار ارزشمندی چون «در شب گیسوان تو»، «بانوی ایرانی»، «جدال عقل و عشق»، «چامه‌ها و چکامه‌ها» دیده می شود.

پرواز همای در این خصوص که سال 99 را به لحاظ حرفه ای چطور پشت سر گذاشته است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: مانند هنرمندان دیگر مشغول به کار خاصی نبوده ام. البته از نظر هنری فقط استیج، صحنه و کنسرت نداشته ام ولی در استودیو چندین ترانه و ترک را انجام داده ام  و خوانندگی تیتراژ یک سریال را نیز بر عهده داشتم. اما به طور کل بیشتر دنبال کارهای شخصی خود بوده ام.

او در این باره که چه پیش بینی در حرفه خود برای سال آینده دارد بیان کرد: تصور می کنم سال خوبی باشد و  کم کم همه در صف تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند و بعد از آن همه چیز به حالت عادی برگردد و انتقال ویروس کمتر شود. اگر شرایط به این روال پیش رود آرام آرام از اواخر تابستان همه چیز نرمال خواهد شد و جامعه دوباره به فعالیت خود ادامه می دهند و من نیز از این قاعده مستثنی نیستم.

این هنرمند با اشاره به این سوال که آیا کرونا در حرفه شما علاوه بر ضرر زدن وجه مثبتی داشته است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بله،این ویروس باعث شد تابه اندازه کافی استراحت کنیم و به کار های شخصی و عقب افتاده مان برسیم، البته برای من این گونه بود.

او در این خصوص که چگونه می شود سلیقه موسیقی آسیب دیده مردم را برگرداند؟ بیان کرد: من با شما موافق نیستم، به نظر من سلیقه موسیقایی مردم آسیب ندیده است که قرار باشد آن را برگرداند.

این خواننده در این باره  که چرا مردم  در حوزه ترانه با وجود این همه ادیب مثل حافظ، سعدی و مولانا باز هم به سمت اشعار بی محتوا کشیده می شوند؟ خاطرنشان کرد: هر زمان، هر جامعه و قشری در آثار خود به یک محتوا نیاز دارد ولی نیاز نیست که همه شعرها محتوایی باشد. در حقیقت موسیقی ها نیاز به دسته بندی شدن دارند و یک سری ترانه و موسیقی ها باید عاشقانه یا ساده و برخی از موزیک ها دارای محتوا و حتی بدون کلام باشند.

همای در این باره که نظرش در خصوص تیتراژ سریال ها چیست؟ آیا به این کار علاقه دارد یا خیر اظهار کرد: به نظر من خواندن برای تیتراژ فیلم یا سریال بد نیست. من به شخصه هرازگاهی این کار را انجام می دهم. تلویزیون همیشه سریال های متفاوتی دارد و در حال حاضر نیز فعالیت خود رابرای نوروز 1400 شروع کرده و خیلی خوب کار می کند. به همین دلیل این آثاری که در حال ساخته شدن هستند نیاز به تیتراژ دارند. به طور کل بعضی فیلم ها با توجه به ژانر خود  از خواننده های متفاوت استفاده می کنند. درواقع این کار هم برای تبلیغات و هم برای خوانندگان خوب است.

این خواننده نظرش را  راجع به افرادی که پول می دهند تیتراژ می خوانند بیان کرد و گفت: این افراد نیز علاقه دارند تا به شهرت برسند. اما به طور کل برخی تهیه کنندگان پول می گیرند تا افراد بتوانند برای تیتراژ یک سریال بخوانند و به نظر من چنین چیزی کار خوب و درستی نیست و این مسئله ربطی به خوانندگان ندارد.

همای با اشاره به این سوال که تلویزیون چقدر می تواند در دیده شدن خوانندگان موثر باشد؟تصریح کرد: تلویزیون یک رسانه جهانی است. اگر  این رسانه ملی در کنار فیلم های متفاوتی که پخش می کند چندین اثر از خوانندگان را نیز به نمایش بگذارد قطعا درد دیده شدن و معرفی آن ها موثر است.

او در خصوص این سوال که در مواقع و زمانی که احساس تنهایی می کنید به کدام موسیقی روی می آورید؟ بیان کرد: من بیشتر به سمت موسیقی محلی گرایش دارم و در مواقع تنهایی نیز به موسیقی های تالشی، گیلانی و ترکمن گوش میسپارم.

این هنرمند در رابطه با این سوال که آیا شما اهل فضای مجازی هستید یا خیر و اینکه خطرناک است یا کمک حال اظهار کرد: امروزه فضای مجازی یک امر عادی طلقی می شود. به این دلیل که همه به این فضا ورود کرده اند و حتی برخی افراد کسب و کار هایشان به واسطه فضای مجازی جلو می رود. در واقع اگر این فضا وجود نداشته باشد کار از کار پیش نمی رود اما باید تلاش کرد تا در فضای مجازی سالم حرکت کنیم.

او در این خصوص که آیا موسیقی می تواند در خانه ماندن مردم موثر باشد یا خیر خاطرنشان کرد: خیر، راستش موسیقی همه جا همراه مردم است و مردم حتی در کوچه و خیابان نیز به ترانه ها گوش می دهند و حال دلشان را خوب می کنند.

او نظرش را راجع به کنسرت های آنلاین در نوروز بیان کرد: کنسرت آنلاین کیفیتی ندارد و همین باعث می شود تمایلی به برگزاری آن نداشته باشیم.

او در این باره که عید به کجا سفر می کند بیان کرد: من قبل از شیوع و همه گیری ویروس کرونا به شهر گیلان سفر کردم و در حال حاضر نیز در این شهر سر سبز هستم و فعلا نیز همین جا خواهم ماند.

پرواز همای در پایان و با اشاره به این سوال که برای سال 1400 چه برنامه ای دارد خاطرنشان کرد: نمی توان پیش بینی دقیقی انجام داد و برای آینده برنامه ریزی کرد. من منتظر هستم تا ببینم قرار است وضعیت کرونا به چه شکل جلو رود و چه اثری روی جامعه بگذارد. اگر همه چیز خوب پیش رفت انشاالله کار های جدیدی را شروع می کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز