در سالروز میلاد بیژن ترقی؛

کاروان شعر و موسیقی تصنیف«شکایت دل» را زمزمه می کند

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۸:۲۶:۰۷
کد خبر: ۱۱۴۶۱۴۰
برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» چهارشنبه ۱۳ اسفندماه به بررسی تصنیف«شکایت دل» در سالروز میلاد بیژن ترقی (شاعر)اختصاص دارد

به گزار ش برنا، این برنامه که به بررسی شناسنامه شعر و موسیقی آثار فاخر ایرانی اختصاص چهارشنبه ١٣ اسفند به مناسبت سالروز میلاد« بیژن ترقی» ترانه «شکایت دل »از آثار ایشان را پخش می کند

شکایت دل را پرویز یاحقی بر روی شعری از بیژن ترقی آهنگسازی کرده و با ارکستراسیون شهرام توکلیان اجرا شده ، این اثر را محمد معتمدی بازخوانی کرده است.

بیژن ترقی از ترانه سرایان نامی معاصر ایران است که توانست با خلق آثار ماندگار، در دنیای ترانه پردازی سنتی در ردیف نوآوران قرار گیرد.

ترقی در دوازدهم اسفند ماه سال ۱۳۰۸ در تهران، در خانواده‌ای اهل کتاب زاده شد. از آنجا که خانه آنها محل رفت و آمد شاعران بنامی چون گلچین معانی، امیری فیروزکوهی، استاد شهریار و … بود، از سال ۱۳۲۰، وی هم به شعر و شاعری علاقه پیدا کرد.

ترقی خود می‌گفت که به صورت رسمی از سال ۱۳۵۵ به کار ترانه‌سرایی برای رادیو اشتغال داشت و تا پایان زندگی، نزدیک به سیصد متن ترانه بر روی آهنگ‌های نام‌آوران موسیقی از روح‌الله خالقی تا پرویز یاحقی نهاد که بیشتر آن‌ها از برنامه گل‌ها پخش شده است.

ترانه‌هایی چون آتش کاروان، برگ خزان، تا بهار دلنشین، گل اومد بهار اومد و… از جمله کارهای درخشان وی در این دوره به شمار می‌رود. خود وی در مصاحبه‌ای گفته است که صدها ترانه و تصنیف را در این دوره ساخته است.

ترقی در سال‌های آخر عمر به بیماری قلبی دچار شد و روز جمعه، چهارم اردیبهشت سال ۱۳۸۸ دار فانی را وداع گفت.

برنامه « با کاروان شعر و موسیقی » ساعت۱۱:۴۰به تهیه کنندگی « یلدا احتشامی» و اجرای « مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

 

نظر شما