زاهدی نماینده مجلس:

صدا و سیما دانشگاه تلویزیونی ایران را هم راه اندازی کند

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۲:۱۸:۵۳
کد خبر: ۱۱۴۶۴۲۲
صدا و سیما دانشگاه تلویزیونی ایران را هم راه اندازی کند
محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم ضمن قدردانی از عملکرد مدرسه تلویزیونی ایران؛ خواستار تاسیس دانشگاه تلویزیونی هم شد.

به گزارش  برنا؛ وزیر پیشین علوم در دولت نهم با اعلام این مطلب افزود: شبکه آموزش سیما و مدرسه تلویزیونی واقعا در دوران بحران کرونا، خوش درخشید و توانست موضوع آموزش را با ایجاد فرصت برابر به نقاط دور و نزدیک کشور ببرد. واقعیت این است که شبکه آموزش تلاش بسیار زیادی صورت داد، به خصوص در نقاطی که اینترنت پرسرعت نداشتیم تا بچه ها و دانش آموزان بتوانند دسترسی داشته باشند یا در نقاطی  که به علت محرومیت حدود سه میلیون دانش آموز، اصلا موبایل و یا تبلت هوشمند و یا دسترسی به اینترنت نداشتند. در این شرایط تلویزیون و شبکه آموزش از تمام ظرفیتش استفاده کرد و این فرصت را فراهم کرد که تاثیرگذاری بسیار زیادی هم داشت.

محمدمهدی زاهدی اضافه کرد: بر اساس قرائن و شواهد، احتمالا سال دیگر همچنان با ویروس کرونا مواجه هستیم و باید همچنان این میهمان ناخوانده را تحمل کنیم، پس ما هنوز این مشکل را در آموزش و پرورش برای سال آینده داریم که باید از این ظرفیت خوب صدا و سیما استفاده کنیم. مجلس و کمیسیون آموزش و پرورش از این بابت از شبکه آموزش تشکر می کند و امیدوار هستیم که بتوانیم گزارش خوبی از عملکرد صدا و سیما و شبکه آموزش داشته و آن را در صحن مجلس قرائت کنیم، تا نمایندگان از عملکرد این حوزه مطلع شوند.

وی ادامه داد: بعد از این تجربه موفق، خواستار این هستیم که صدا و سیما به آموزش دروس عمومی دانشگاه نیز بپردازد و از ظرفیت سایر شبکه ها نیز استفاده شود، و شبکه آموزش توسعه پیدا کند و همزمان به دو بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی تبدیل شود. و با این کار بتوانیم برخی از درس های اساسی دوره لیسانس، به خصوص دروس عمومی را در برنامه ای به‌ عنوان‌ "دانشگاه تلویزیونی ایران" برای دانشجویان بیان کنیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم شورای اسلامی تصریح کرد: البته دانشگاه تلویزیونی کمی متفاوت تر است چون برخی از درس های تخصصی زیاد است و شاید نتوان در فاصله زمانی کوتاه آن را تدریس کرد اما در خصوص دروس عمومی و پایه را می توان به خوبی ارائه داد و امیدوار هستیم که یک برنامه ریزی بشود که حداقل از مهر ماه سال آینده این شبکه هم آغاز به کار کند .

محمدمهدی زاهدی درباره نقش شبکه آموزش به عنوان نهاد اصلی رسانه ای آموزشی کشور در راه اندازی آموزش غیرحضوری و الکترونیکی در آموزش عالی همانند "مدرسه تلویزیونی ایران" گفت: ما باید از دروس پایه و دروس عمومی شروع کنیم، چرا که در همه دانشگاه ها، درس ها و کتاب های آن یکسان است و ما اگر بتوانیم این ها را آموزش دهیم، بستر خوبی ایجاد می شود که ما بعدا وارد درس های تخصصی هم بشویم. صدا و سیما می تواند آن کتابی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد را تدریس کند و یا حتی مفاهیم اصلی که در آن دروس وجود دارد را آموزش دهد و وارد جزئیات هر درس نشود و فقط مفاهیم اصلی هر درس تخصصی را بیان کند و فلسفه آن را بگوید که این کمک می کند تا دانشجویی که نتوانسته از کلاس استاد استفاده کند، با درک آن مفهوم کلی و با مطالعه شخصی خودش ان درس را بفهمد .

وزیر پیشین علوم در دولت نهم در پایان درباره شرایط آموزش کشور در دوران پس از کرونا گفت: ان شاءالله کرونا از بین برود. و این تهدیدی بود که به فرصت تبدیل شد تا سیستم اموزشی کشور یک پوست اندازی کند. پس از آن هم باید از بستر و فضای صدا و سیما برای بازوی رسانه ای حوزه آموزش استفاده کنیم. ما این مبحث را دیر شروع کردیم و اگر کرونا نبود معلوم نبود که ما از این فضای مجازی و فضای الکترونیکی برای آموزش بهره بگیریم. کرونا باعث شد که کشور وادار شود که به آن سمت و سو برود.

وی ادامه داد: باید قبول کنیم که دنیای امروز، دنیای الکترونیک و تکنولوژی است. در دنیا الان بحثی هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی با عنوان آموزش سکویی وجود دارد که در این آموزش، دانش آموز یا دانشجو برای همه درس ها نیاز به مراجعه به مدرسه ندارد، بلکه برای برخی درس ها نیاز است. برای درس هایی که جنبه عملی دارد می توان به کمک فضای مجازی، کاملا شبیه به فضای حقیقی استفاده کنند و در ده سال آینده این اتفاق به خصوص در کشورهای پیشرفته خواهد افتاد. معنی آن هم این است که این ساختارهایی که الان ما در وزارت آموزش و پرورش می بینیم در دنیا به هم می ریزد و دیگر این گونه نخواهد بود. در بحث کرونا که ما به سمت این آموزش ها روی آوردیم، موجب شد که یک شروعی را داشته باشیم و امیدواریم که در چند سال آینده کاملا آن بحث آموزش پلتفرمیک را در کشور جاری کنیم. البته که این اتفاق اجتناب ناپذیر است و ما باید به آن سمت و سو برویم و از اخرین تکنولوژی هایی که است، بهره بگیریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز