به مناسبت بزرگداشت نظامی گنجوی؛

همایش مجازی «دیدار خسرو و شیرین در ایران و ارمنستان»

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۹:۵۳:۱۰
کد خبر: ۱۱۴۸۸۵۶
همایش مجازی «دیدار خسرو و شیرین در ایران و ارمنستان»
همایش «دیدار خسرو و شیرین در ایران و ارمنستان» به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش برنا، این همایش به همت مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب با همکاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و انستیتو ادبیات آکادمی ملی علوم ارمنستان و به مناسبت روز بزرگداشت نظامی گنجوی،  روز چهارشنبه (بیستم اسفند) از ساعت ۱۵ با حضور نظامی‌پژوهان ایران و ارمنستان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

سخنرانان و عنوان سخنرانی‌شان در این همایش به این شرح است:

«خسرو و شیرین، شاهکارادبیات غنایی»، سعید حمیدیان

«خسرو و شیرین بیشترین پیوند را با ارمنستان دارد»، میرجلال‌الدین کزازی

«نگاه نظامی به عشق در منظومه‌ خسرو و شیرین»، اصغر دادبه

«عاشقانه‌های معشوق، تحلیل داستان شیرین ارمنی»، زهرا پارساپور

«ظرفیت‌های دراماتیک منظومه‌ خسرو و شیرین»، اصغر نوری

«مفهوم قدرت در خسرو و شیرین نظامی»، علیرضا پورمسلمی

«ارجاعات به داستان عاشقانه‌ «خسرو و شیرین» در تاریخ‌نگاری ارمنی»، وارتان دوریکیان (رئیس انستیتو ادبیات آکادمی علوم ارمنستان)

«ارجاعاتی به داستان عاشقانه «خسرو و شیرین» در شعر قرون وسطی ارمنی»، هریکناز وورسکانیان (معاون انستیتو ادبیات آکادمی علوم ارمنستان)

«اشعاری با اقتباس از خسرو و شیرین در ادبیات کلاسیک ارمنی»، سوسانا هوانسیان (پژوهشگر ادبیات و همکار علمی انستیتو ادبیات آکادمی علوم ارمنستان)

«ترجمه‌های روسی و انگلیسی داستان عاشقانه خسرو و شیرین در ادبیات ارمنی» لوئیزا گاسپاریان (پژوهشگر ادبیات و همکار علمی انستیتو ادبیات آکادمی علوم ارمنستان)

«مضامین عاشقانه در ادبیات معاصر ارمنی»، آرمنوش آراکلیان (مترجم کتاب «تویی خواب شیرین من».

در خبر برگزاری این برنامه آمده است: بی‌شک، در پهنه‌ شعر فارسی، نظامی گنجوی در سرودن داستان‌های عاشقانه، هنر و توانایی بسیار به‌خرج داده و به این عنوان نام‌بردار و استادی است مسلم.

در میان پنج گنج او، خسرو و شیرین را شاهکار ادبیات غنایی می‌دانند که درخششی خاص دارد و اوج هنر نظامی است.

داستان شورانگیز خسرو و شیرین یادبود شکوهمندی از دلباختگی است و از مشهورترین افسانه‌های کهن فارسی و در شمار داستان‌های اواخر دوره‌ ساسانی بوده و در شاهنامه و دیگر منابع نیز از این داستان یاد شده است. در بررسی تطبیقی خسرو و شیرین با دیگر شاهکارهای ادبیات جهان، می‌توان آن را با رومئو و ژولیت، اثر پرآوازه‌ شکسپیر، مقایسه کرد. آثار نظامی گنجوی توانایی‌های منحصر به فردی دارد که فراتر از مرزهای فرهنگی‌ای می‌رود که آن را تولید کرده است و می‌تواند با مخاطبان مختلف در جهان با سنجه‌ها و سلیقه‌های متفاوت گفت‌وگو کند و بدین سبب است که نظامی یکی از پنج سخن‌سرای بزرگ ایران و یکی از سرایندگان بزرگ ادبیات جهان است.

 علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

نظر شما