سعید ابوطالب:

کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری می‌تواند بال کمک‌کننده صداوسیما باشد

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۲۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹۰۸۴
کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری می‌تواند بال کمک‌کننده صداوسیما باشد
سعید ابوطالب با اشاره به اینکه تشکیل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری نیازی اساسی برای فعالان این حوزه بود تأکید کرد که این کانون می‌تواند بال کمک‌کننده صداوسیما باشد.

سعید ابوطالب مستندساز و تهیه‌کننده و کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: گسترش تکنولوژی و ابزار تولید محتوا سبب شده ه محتواهای دیداری در انواع و اقسام فرمت‌ها تولید و پخش شوند. زمانی محتوای تصویری فقط در تلویزیون مشاهده می‌شد ولی امروز محتوا در قالب‌های مختلف و روش‌های متفاوتی تولید و پخش می‌شود.

ابوطالب خاطرنشان کرد: در این شرایط وجود یک صنف حرفه‌ای برای انبوه تهیه‌کنندگانی که به تولید آثار متفاوت مشغول هستند لازم و ضروری به نظر می‌رسد تا در کنار تأسیس این صنف یک وحدت رویه به وجود آید و انتقال تجربه، صرفه‌جویی در پیگیری‌های اداری و گسترش فعالیت در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور را شاهد باشیم که تنها با تأسیس یک صنف حرفه‌ای این اتفاق رخ می‌دهد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: تشکیل صنوف مختلف در عرصه تولیدات نمایشی پیش‌تر فقط مربوط به سینما بود که در یک چارچوب حرفه‌ای صنوف در خانه سینما تعریف شده‌اند و همه خدمات این صنف محدود به حرفه سینما می‌شود و تهیه‌کنندگان دیگر رسانه‌ها به کانونی صنفی جدا برای پیگیری مطالبات خود نیاز داشتند. امروز دامنه فعالیت رسانه‌های دیداری بسیار بیشتر از قبل شده و مسائل بسیاری مثل حقوق کپی رایت، تولید محصولات بین‌المللی، به‌روز شدن ابزار و لوازمات تولید و... باید توسط صنفی دغدغه‌مند پیگیری شود.

او افزود: کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری یک صنف نو پا است که وجود آن منع قانونی ندارد و اتفاقاًقانون اساسی و قوانین کشور اجازه فعالیت صنفی و حرفه‌ای را به این اصناف می‌دهد. همانطور که بسیاری از حرفه‌ها برای پیگیری مطالبات خود چنین صنوفی دارند تولیدکنندگان آثار تصویری نیز به این کانون احتیاج دارد. مسائلی چون بازنشستگی، بیمه تأمین اجتماعی، تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف و پیگیری‌های اداری که زمان بسیاری از تولیدکنندگان می‌گیرد می‌تواند با تشکیل این کانون شرایط بهتری داشته باشد. ممکن است در ابتدای راه عدم آشنایی و چند مانع قانونی وجود داشته باشد که به نظر من همه این مسائل قابل حل است و تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری نیز می‌توانند مثل وکلا، مهندسان، پزشکان و... صنفی تخصصی تشکیل دهند.

ابوطالب تأکید کرد: ایجاد صنفی خارج از حیطه تولیدکنندگان آثار در رسانه‌های دیداری برای این حرفه غیرممکن است و خود اشخاص فعال در این حوزه باید برای تشکیل این صنف با هم همکاری کنند و پس از تشکیل این کانون قطعاً نهادهای حاکمیتی با ما همکاری خواهند کرد. تشکیل این صنف اتفاق بسیار خوبی است و می‌تواند بسیار راهگشا باشد و همه این مسائل به توانمندی‌های اعضای این صنف و هیئت مدیره آن مربوط می‌شود. اگر تا امروز چنین کانونی وجود نداشته از کم همتی ما بوده و بسیار جای خوشحالی دارد که همکاران به فکر تشکیل این کانون افتاده‌اند.

کارگردان برنامه «شب‌های مافیا» درباره اصلی‌ترین مسائل برای پیگیری کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری گفت: اصلی‌ترین موضوع تشکیل این کانون است. پس از تشکیل کانون، اعضای هیئت مدیره در جلسات مختلف می‌توانند موضوعات مهم را اولویت‌بندی کنند و تأیید صلاحیت نیروی انسانی را هم مورد بررسی قرار دهند. حل مشکلات بروکراسی و مسائلی از این دست می‌تواند در اولویت‌بندی هیئت مدیره قرار بگیرد که البته این موضوع باید از سوی هیئت مدیره پیگیری شود. قطعاً این صنف برای مقابله با دستگاه‌های دولتی یا تأمین سرمایه برای تولیدکنندگان تشکیل نمی‌شود و مسائل بسیاری وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود. مطرح کردن یک یا دو موضوع به عنوان مسائلی اصلی تقلیل دادن سطح کارکرد این کانون است و ما باید صبر کنیم تا هیئت مدیره شکل بگیرد و آن‌ها مسائل را اولویت‌بندی کنند.

او افزود: جای خوشحالی دارد که چهره‌های شناخته‌شده‌ای که چندین دهه است که در این عرصه کار می‌کنند، مدیران سابق صدا و سیما و بازنشستگان این عرصه و دیگر همکاران که در سازمان‌های مشابه کار می‌کنند برای همکاری با کانون ابراز آمادگی کرده‌اند و قطعاً این تشکل می‌تواند به عنوان یک بال کمک‌کننده صدا و سیما و دیگر نهادهای مرتبط باشد. قطعاً یکی از مطالبات هیئت مدیره تأمین اهداف تولید محتوا است و ما باید یک افق مشخص برای هدف‌گذاری‌های طولانی یا کوتاه مدت‌مان در نظر بگیریم. اتاق فکر کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری می‌تواند یکی از الزامات این کانون باشد و این اتاق فکر می‌تواند در آینده با بررسی نیاز و میل جامعه با تولید آثار با کیفیت به محتواهای مختلف برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای اقدام کند. پیش‌تر هر اقدامی در این راستا صورت می‌گرفت یک اقدام فردی بود که سلایق فردی نیز در آن مطرح می‌شد با تشکیل این صنف قطعاً یک اتاق پژوهش تشکیل می‌شود که می‌توان با تفکر جمعی به تولید محتواهای مختلف و مورد نیاز جامعه فکر کرد.

این تهیه‌کننده در پایان اظهار داشت: در نظام‌های پیشرفته و توسعه‌یافته تهیه‌کنندگان صاحب اصلی اثر هستند، به این معنی که فکر اثر، استخدام کارگردان، سرمایه تولید اثر و... توسط تهیه‌کننده صورت می‌گیرد. اگر یک تشکل حرفه‌ای وجود داشته باشد می‌توانیم به این مسئله امیدوار باشیم که با همکاری تهیه‌کنندگان تولید محتواهای مناسب در آثار بیشتر شود و امیدوارم با تشکیل این صنف این خلاء بزرگ 11 یا 12 ساله از بین برود و دیگر حس نشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز