مرتضوی در «به وقت ایران» مطرح کرد:

۵۰ درصد زندانیان شاغل هستند/۹۰رشته آموزش فنی و حرفه ای در زندان ها

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹۲۴۱
۵۰ درصد زندانیان شاغل هستند/۹۰رشته آموزش فنی و حرفه ای در زندان ها
معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان و زندانها و اقتدامات تامینی و تربیتی گفت: در حال حاضر در سازمان زندان ها برای بیش از 90هزار نفر در سال برنامه ریزی حرفه آموزی صورت می گیرد و سال گذشته، بیش از 94هزار نفر در کلاس های آموزش فنی و حرفه ای شرکت کردند.

به گزارش برنا، برنامه زنده «به وقت ایران» هفدهم اسفندماه با حضور علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و سید عبدالله مرتضوی معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان و زندانها و اقتدامات تامینی و تربیتی با موضوع بهبود وضعیت زندانیان و حرفه آموزی از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

سیدعبدالله مرتضوی معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان و زندان ها و اقتدامات تامینی و تربیتی با بیان اینکه حرفه آموزی یکی از مراحل پنجگانه، اصلاح و تربیت است که داخل زندان ها تعریف شده ، افزود: سازمان زندان ها در راستای اصلاح مجرمین و بازپروری و بازگشت سعادتمندانه آنها به دامن جامعه،به تعریف 5گام اصلاح و تربیت پرداخته است که هر کدام از این گام ها مداخلات خاص خود را دارد.

مرتضوی همچنین گفت: طرح های بازپروری و اصلاح تربیت از زمان شروع انقلاب اسلامی در زندان های کشور شکل گرفت و به مرور زمان تکامل و ارتقاء پیدا کرده و در حال حاضر وضعیت پنج گام اصلاح تربیت خصوصا در حرفه اشتغال و حرفه آموزی تاکیدات بسیار ویژه ای دارد و در سند راهبردی تحول دستگاه قضایی در راستای کمیت و کیفیت بدان پرداخته شده است.

 وی اضافه کرد: براساس آمار سازمان زندان ها، زندانیانی که وارد چرخه اصلاح و تربیت می شوند، نرخ تکرار مجدد جرم آنها، به زیر 3درصد 3سال بعد از آزادی تقلیل پیدا می یابد. اصلی ترین موضوعی که باعث ارتکاب جرم می شود، نداشتن حرفه و مهارت حرفه ای و زندگی است که در سازمان زندان ها برنامه های متعددی در این خصوص انجام می شود.

مرتضوی خاطرنشان شد: در حوزه خدمات و بحث حرفه آموزی در حوزه خدمات برنامه مفصلی صورت گرفته است. در حال حاضر در سازمان زندان ها برای بیش از 90هزار نفر در سال برنامه ریزی حرفه آموزی صورت می گیرد و سال گذشته، بیش از 94هزار نفر در کلاس های آموزش فنی و حرفه ای شرکت کردند.

وی با بیان اینکه حدود 50درصد زندانیان شاغل هستند، افزود: برای آموزش فنی و حرفه ای داخل زندان ها غالبا برای زندانیان بالای سه ماه حبس برنامه ریزی می شود. آموزش فنی و حرفه ای یکی از پنج گام اصلی ما می باشد و در حال حاضر زندان ها دارای 90رشته آموزش فنی و حرفه ای هستند لیکن مستلزم به روز شدن می باشند.

مرتضوی عنوان کرد: مسئله حرفه آموزی و اشتغال با هدف توانمندسازی شغلی پس از آزادی اتفاق می افتد و توجه ویژه ای به آن شده است. همچنین پس از آزادی زندانیان از طریق سازمان های مردم نهاد وام های خود اشتغالی برای آنها در نظر گرفته می شود و چندین ماه تحت رصد مراکز مراقبت بعد از آزادی قرار می گیرند.

وی افزود: داشتن برنامه برای اوقات فراغت و توانمندی تمامی زندانیان، از مقوله هایی است که امنیت داخلی زندان ها را اصلاح می کند.

مرتضوی با بیان اینکه آمایش های ایجاد شغل نوع آموزش را مشخص می کند، گفت: امروزه حوزه خدمات بخش قابل توجه ای از جامعه را تشکیل داده است، و آموزش شغل به سمت آموزش های وسیعی از جمله حوزه انفورماتیک، لوازم خانگی جدید، خودرو، خدمات اینترنتی و دفاتر خدمات الکترونیکی سوق پیدا کرده است که در سازمان زندان ها حتما به آن توجه می شود. و برنامه ریزی در این خصوص شده است تا عمده آموزش ها به سمت آموزش های امور خدماتی سوق پیدا کند.

وی همچنین گفت: عدم نیاز به سرمایه گذاری آنچنانی نیز در ایجاد یک شغل برای یک زندانی از دیگر برنامه ریزی های دیگر سازمان زندان ها می باشد.

مرتضوی به تاثیر همکاری بخش خصوصی اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر بخش خصوصی توانمند و خیرین نیز با هدف اشتغال زندانیان به آنها کمک می کنند.

وی درباره بیمه زندانیان گفت: زندانیانی که وارد کارگاه های اشتغال و حرفه آموزی می شوند، تحت پوشش بیمه بدون نام قرار می گیرند. همچنین زندانیان براساس کاری که در زندان انجام می دهند، دستمزد می گیرند که الزاما 50درصد آن برای خانواده زندانی ارسال می شود، 25درصد از حقوق برای بعد از آزادی آنها در اختیار آنها قرار می گیرد و مابقی نزد زندانی باقی می ماند.

در ادامه برنامه؛ علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای توسعه هر حاکمیتی در جامعه آموزش در راس قرار دارد . آموزش به اقشار مختلف جامعه در حال انجام است. منتهی به بعضی از گروه ها می بایست نگاه خاصی داشت که زندانیان از این گروه می باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از زمان زندانیان دو وجه دارد، افزود: در یک وجه آموزش زندانی است که هر میزان درجه کیفیت او در آموزش بالا باشد بهره وری او نیز افزایش می یابد. وجه دیگر این مسئله آزادی زندان بعد از خروج او از زندان و سپری کردن دوران محکومیت اوست.

منادی سفیدان همچنین گفت:  یک زندانی پس از آزادی، با مشکلات عدیده ای از جمله یافتن شغل همراه است. لیکن اگر یک زندانی ماهر و توامند باشد، فرصت بیشتری در جامعه برای او ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: به شدت معتقدیم که باید آموزش و پرورش در زندان ها وجود داشته باشد و زندانیان در طول ایام محکومیت آن را سپری کنند.

منادی سفیدان درباره عملکرد مجلس در این راستا گفت: در لایحه بودجه سال 1400، 3هزار میلیارد ریال وام به زندانیان تخصیص یافت که این وام تنها شامل دوران پس از آزادی زندانی نخواهد بود. همچنین برای سه گروه 16هزار و 500میلیارد ریال تخصیص پول صورت گرفت.  650میلیون تومان برای سازمان فنی و حرفه ای کشور، 650 میلیون تومان برای دانشگاه های فنی و حرفه ای و 650میلیون تومان برای آموزش و پرورش و هنرستان در بحث آموزش مهارتی اختصاص یافته است. همچنین بخشی از این رقم به سازمان زندان ها در راستای آموزش مهارت زندانیان تخصیص می یابد.

وی افزود: در حوزه آموزش و پرورش نیز رقمی برای ادامه تحصیل زندانیان داخل زندان ها اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه 2درصد از زندانیان کشور از قشر تحصیل کرده هستند، افزود: 98درصد زندانی ها زیر دیپلم و دیپلم هستند و این نشان دهنده اهمیت تعلیم و تربیت و داشتن یک جامعه بالنده را نشان می دهد.

منادی سفیدان در ادامه در خصوص تصویب لایحه رتبه بندی فرهنگیان خبر داد و گفت: لایحه رتبه بندی فرهنگیان بعد از تلاش های بسیار به تصویب رسید. یکی از نویدهایی که برای مربیان سازمان فنی و حرفه ای کشور که آموزش زندانیان را نیز برعهده دارند، در رتبه بندی آنها این مسئله نیز لحاظ خواهد شد.

وی افزود: مسئله آموزش مهارت زندانیان باید سرلوحه کار زندان ها برای زندانیان و ایام خدمت دوران سربازی برای سربازان قرار بگیرد.

منادی سفیدان عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی با تمام قدرت، آمادگی داریم تا حمایت های بودجه ای و در صورت لزوم تصویب قانون در این راستا صورت بگیرد.

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز