محمودرضا رضایی:

«باران که می‌بارد» به احیا و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه می‌پردازد

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۴۵۳
«باران که می‌بارد» به احیا و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه می‌پردازد
محمودرضا رضایی از تولید مجموعه تلویزیونی «باران که می‌بارد» گفت و تأکید کرد که این مجموعه به احیا و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه می‌پردازد.

محمودرضا رضایی مستندساز و کارگردان تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره مجموعه تلویزیونی «باران که می‌بارد» گفت: «باران که می‌بارد» یک مجموعه مستند داستانی در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای ساخته می‌شود که موضوع اصلی آن پرداختن به یک سنت از یاد رفته است که در فرهنگ ایرانی اسلامی ما همیشه وجود داشته و در برهه‌های زمانی مختلف کم‌رنگ‌تر و در برخی مواقع پررنگ‌تر شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: این سنت پسندیده قرض‌الحسنه است که ما طی یک تحقیقات جامعه درباره برنده‌های حساب‌های قرض‌الحسنه افرادی که موجودی چندانی در حساب‌هایشان نداشته‌اند و مبلغی را برنده شده‌اند با کمک بانک رفاه پیدا کردیم و به تحولی که در زندگی این افراد و قصه‌هایی داشته‌اند پرداخته‌ایم.

او افزود: در تحقیقات ما که با حمایت روابط عمومی بانک رفاه صورت گرفت به چند هزار نفر رسیدیم که این جایزه را برنده شده‌اند و در بین این افراد 30 نفر که قصه جالب‌تر و جذاب‌تری دارند و ماجرایشان می‌توان تأثیرگذارتر باشد را انتخاب کردیم و به روایت قصه آن‌ها پرداختیم. فیلمنامه بخش داستانی این آثار به قلم سمیه تاجیک نوشته شده و گروه مستند هم با گروه فیلمسازی به سراغ این افراد می‌رود و ماجرای آن‌ها به صورتی در هم تنیده به صورت داستانی و مستند روایت می‌شود.

این کارگردان در ادامه گفت: حدود 8 دقیقه از هر قسمت به صورت داستانی به قصه این افراد می‌پردازد و مابقی زمان هر قسمت به صورت مستند به سراغ سوژه واقعی می‌رود. امیر محمد زند نقش اصلی این مجموعه را بازی می‌کند که نقش خودش را به عنوان مستندساز بر عهده دارد و نقش اول زن این مجموعه نیز آیسان نجف‌زاده است که برای اولین بار در «باران که می‌بارد» جلوی دوربین قرار گرفته است.

رضایی در ادامه تأکید کرد: ایده ساخت این مجموعه مستند داستانی از خودم بود اما با توجه به موضوعی که داشت از حمایت بانک رفاه و شبکه یک نیز بهره‌مند شدیم. پخش این سریال از روز جمعه 16 اسفند آغاز شده و چند قسمت از آن تا پایان سال پخش می‌شود و مابقی احتمالاً برای پخش در روزهای پس از نوروز 1400 در نظر گرفته می‌شود.

این کارگردان در ادامه گفت: سعی ما بر این بود که مردم را به قرض‌الحسنه دعوت کنیم و این فرهنگ را دوباره احیا و ترویج کنیم چرا که قرض‌الحسنه منافع اقتصادی بلند مدتی برای کشور دارد و از گذشته در بین ایرانیان به عنوان کاری پسندیده رواج داشته است. در حال حاضر مشغول تصویربرداری این سریال در کوهستان‌های شاهرود هستیم و فردا به منطقه حفاظت‌شده توران خواهیم رفت. تا امروز تصویربرداری این سریال را در کویرهای مرکز کشور، استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد سمنان، مازندران، گیلان، شاهرود و گلستان داشته‌ایم و احتمالاً پس از منطقه حفاظت‌شده توران به استان خراسان خواهیم رفت و قسمت‌های پایان در تهران تصویربرداری می‌شود. محدودیت‌های کرونا نیز در کار ما مشکلات بسیاری به وجود آورد که موقعیت‌های جغرافیایی‌مان را در بسیاری مواقع تغییر دادیم. به عنوان مثال تصویربرداری در استان خوزستان را برای قانون منع تردد لغو کردیم و مجبور شدیم مکان فیلمبرداری را تغییر بدهیم.

رضایی در پایان عوامل این مجموعه تلویزیونی را معرفی کرد و گفت: سمیه تاجیک نویسنده «باران که می‌بارد» است و حسن اسدی به عنوان بازیگر مدیر اجرایی، عارف نامور مدیر تصویربرداری، بابک شعاعی طراح چهره‌پردازی و شیرین بوریانی‌دوست به عنوان طراح صحنه و لباس در تولید این مجموعه تلویزیونی نقش داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز