شخصیت های جذاب و پرخبر سال ۱۳۹۹/ محمدرضا شجریان؛ (بخش دوم)

پرواز خسروی آواز از روزگار بی مهری ها

۱۴۰۰/۰۱/۰۱ - ۰۶:۲۴:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۳۴۶۹
پرواز خسروی آواز از روزگار بی مهری ها
یادداشت- مجتبی احمدی دبیر سرویس فرهنگ و هنربرنا ؛ پانزده هنرمند کشورمان در اتاق فکر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا به عنوان پرخبرترین، محبوب ترین یا پرسروصداترین های سال گذشته انتخاب شدند که در روزهای پیش رو از سال 1400 درباره آنها خواهیم نوشت.

 پانزده هنرمند ذیل به عنوان چهره های فرهنگی سال 1399 از نگاه اتاق فکر فرهنگی و هنری خبرگزاری برنا انتخاب شدند؛

1- مهران مدیری

2- محمدرضا شجریان

3-شهاب حسینی

4- محسن چاووشی

5- عادل فردوسی پور

6- اکبرعبدی

7-رضا عطاران

8-سیروس مقدم

9-هدیه تهرانی

10-باران کوثری

11-نوید صمدزاده

12-نرگس آبیار

13-محمدکاسبی

14-مجید مجیدی

15-هوتن شکیبا

در سال 1399 مرد تکرار نشدنی موسیقی اصیل و استاد تمام عیار آواز را از دست دادیم اتفاقی که شاید در کنار دیگر هنرمندان از دست رفته به دلایل مختلف بخصوص کرونا یک فقدان ملی و یک فاجعه محسوب می شود.

مردتمام عیار موسیقی سنتی ایرانی که در جای انداختن این هنر بی بدیل ایرانی نقشی به سزا و ماندگار دارد بعد از گذران مدت ها بیماری 17 مهرماه  در سن 80 سالگی از دنیا رفت تا در شرایط نامساعد انتشار ویروس کرونا نتوانیم آن طور که باید و شاید او را به دیار باقی بدرقه کنیم.

در ذیل به گوشه ای از کارنامه خسرو آواز ایران اشاره می کنیم.

محمدرضا شجریان پرآوازه ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی و نامزد دو جایزه گرمی است. وی که در نوجوانی به تشویق پدر قاری قرآن بود بعدها آموزش موسیقی را برگزید. ربنای شجریان مشهورترین ادعیه ماه پیش از اذان ماه مبارک است که علیرغم ممنوعیت پخش در صداوسیما همچنان در میان مردم محبوبیت دارد.

بسیاری او را پلی میان قدما و نسل متاخر خوانندگان ایرانی می دانندطاهرزاده، اقبال السلطان و تاج از اساتید وی هستند. همچنین اساتیدی چون عبادی، پایور، برومند و دوامی او را آموزش داده اند و با نوازندگانی مانند شهناز، ورزنده، شریف، بدیعی، لطفی، علیزاده و مشکاتیان کار کرده است. استاد شجریان سال هاست که خوانندگانی همچون شهرام ناظری و همایون شجریان را آموزش داده است..

کمتر هنرمندی مانند شجریان در ایران بوده که طیف‌های مختلفی از جامعه را به این گستردگی در میان مخاطبانش داشته باشد. از دانشجو و خانه‌دار گرفته تا بازاری و روشنفکر. از مذهبیان و دولتمردان جمهوری اسلامی تا منتقدان حکومت و مهاجران خارج از ایران.

 پیام نسیم، سرو چمان، آرام جان و فریاد آلبوم هایی هستند که از شجریان به جای مانده است آلبوم هایی که از کنسرت های آمریکا و اروپا به جا مانده است.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۹۴ کنسرت خود را در ارمنستان لغو کرد و در توضیح آن گفت: "پزشک معالجم موردی را در ام‌آر‌آی اخیرم مشاهده کرد که قاطعانه از من خواست سفرم را لغو کرده تا برای ۶ تا ٨ هفته زیر نظر ایشان به معالجه و درمان مورد دیده شده بپردازیم".

حدود یک ماه بعد و در نوروز ۱۳۹۵ او ویدیویی منتشر کرد که در آن موهایش را کوتاه کرده بود و تلویحا از بیماری "طولانی مدت" خود خبر می‌داد.

در بخشی از این ویدیو گفته بود: "با مهمان پانزده ساله‌ای سال‌هاست آشنا هستم و با هم دوست شده‌ایم".

آقای شجریان در آن زمان گفت که در حال معالجه است و قول داد که پس از درمان به کار هنری خود برگردد. او در این مدت بخشی از درمان خود را در آمریکا انجام داد، اما بیشتر در ایران بوده است.

او در این مدت بارها به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بیمارستانی در تهران بستری شد.

یاد این هنرمند گرامی در دل های دوست داران موسیقی ایرانی زنده و جاوید است.

استاد آواز ایران در آخرین نظرسنجی خبرگزاری برنا در سال 1399 با کسب نزدیک به 22 درصد دومین چهره فرهنگی هنری سال شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز