ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

چه فیلم‌هایی برای اکران نوروز مناسب هستند؟

۱۴۰۰/۰۱/۰۴ - ۰۴:۳۳:۱۱
کد خبر: ۱۱۵۳۸۳۳
چه فیلم‌هایی برای اکران نوروز مناسب هستند؟
با توجه به شرایط حاکم و احتمال تعطیلی مجدد سینماها، طبیعی است که بسیاری از فیلمسازان و صاحبان آثار ترجیح‌دهند که فیلمشان در حال حاضر اکران نشود. در نهایت پس از چند هفته بحث و گفت‌وگو و جلسات شورای صنفی نمایش فیلم‌های سینمایی «خون شد»، «لاله»، «خورشید»، «هفته‌ای یک بار آدم باش» و «تکخال» امسال برای اکران نوروزی در نظر گرفته شدند.

به گزارش خبرنگار برنا، سال 1399 را برای سینمای ایران در حوزه تولید و توزیع می‌توان بدترین سال دانست چرا که در این سال تقریباً سینماها به طور کامل تعطیل بودند و چند روزی که سینماها فعال بودند به دلایل مختلف استقبال از آثار سینمایی به حداقل رسید.

اقتصاد سینما در سال 1399 با تعطیلی سینماها در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته و قطعاً نیاز است که در سال آینده ایده‌ها و طرح‌های مختلفی برای بهتر شدن وضعیت در نظر گرفت.

قطعاً اکران نوروزی موفق می‌تواند شروعی برای کنار گذاشتن این بحران باشد اما بسیاری از صاحبان آثار حاضر نشدند با توجه به نامشخص بودن وضعیت فیلم‌‌هایشان را در این شرایط اکران کنند. در این بین مدیران سینما و برخی تهیه‌کننده‌ها معتقدند با توجه به مسائل مختلف از جمله کم شدن سفرهای نوروزی، نیاز مردم به تفریح و سرگرمی در این روزها، استقبال مردم از آثار خوب و مخاطب‌پسند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلب اعتماد مردم از اینکه در سالن‌های سینما خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند سینما اکران نوروزی موفقی خواهد داشت.

درباره اکران نوروزی با چند مدیر سینما و تهیه‌کننده گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

همایون فربد: اگر فیلم خوبی اکران شود، فروش بالایی خواهد داشت / «چپ راست» و «دینامیت» در نوروز با استقبال روبرو می‌شوند

همایون فربد مدیر پردیس سینمایی هروی سنتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: زمانی که فیلم سینمایی «شنای پروانه» اکران شد با وجود اینکه متأسفانه نسخه قاچاق این فیلم هم در دسترس قرار گرفته بود در هفته اول و یا 10 روز ابتدایی اکران مجدد این فیلم استقبال خوبی صورت گرفت و مردم به سینما می‌آمدند و بلیت می‌خریدند.

فربد خاطرنشان کرد: تجربه جشنواره فیلم فجر ثابت کرد که مردم از فیلم‌ها در این شرایط استقبال خواهند کرد و اگر فیلم خوب اکران شود قطعاً با استقبال روبرو می‌شود. در روزهای جشنواره فیلم فجر حدود 30 تا 40 درصد ظرفیت سالن‌ها پر می‌شد.

او افزود: امروز پس از گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا دانش علمی مردم بالا رفته است و به خوبی می‌دانند که اگر ماسک بزنند و فاصله را رعایت کنند هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند و می‌توانند با خیال راحت فیلم ببینند. در این شرایط به نظر من هر فیلمی که اکران شود و اثر جذاب و خوش‌ساختی باشد می‌تواند با فروش خوبی روبرو شود اما متأسفانه برخی صاحبان آثار و پخش‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند در این شرایط فیلمشان را اکران نکنند که البته آن‌ها هم حق دارند چرا که ترس اوج گرفتن کرونا و تعطیلی مجدد سینما همچنان وجود دارد.

مدیر پردیس سینمایی هروی سنتر در ادامه اظهار داشت: بهتر است وزارت ارشاد از فیلم‌هایی که در نوروز اکران می‌شوند حمایت کند. فیلم‌هایی که مطرح شده‌اند آثار خوبی هستند که فکر می‌کنم بتوانند به سینماها رونق دهند. قطعاً فیلم‌های «چپ، راست» و «دینامیت» با استقبال روبرو می‌شوند و فیلم «درخت گردو» که اثری تلخ است هم قطعاً از آثار جالب توجهی خواهد بود که مورد استقبال قرار می‌گیرد. در این بین فیلم فیلم سینمایی «لاله» از شانس کمتری برخوردار است اما امیدوارم همه فیلم‌هایی که در نوروز اکران می‌شوند با استقبال خوبی روبرو شوند.

فربد در پایان تأکید کرد: اگر فیلم‌های خوبی در نوروز اکران شوند و با مشکل تعطیلی سینماها روبرو نشویم قطعاً نوروز خوبی خواهیم داشت اما متأسفانه هنوز تکلیف روشن نیست و بهتر است ستاد مبارزه با ویروس کرونا تکلیف را روشن کند تا صاحبان آثار و مسئولان نیز بتوانند در شرایطی روشن تصمیم‌گیری کنند.

محمدحسین فرح‌بخش: قیمت بلیت سینماها حداقل باید 40 هزار تومان باشد / امسال اکران نوروزی موفقی خواهیم داشت

محمدحسین فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: قیمت بلیت سینماها در سال جدید باید افزایش پیدا کند و مبالغی چون 30 هزار تومان بسیار کمتر از آن است که بتواند سینماها و صاحبان آثار به صرفه باشد، در حال حاضر بلیت در اکران آنلاین به همین قیمت فروش می‌رود و قطعاً با این قیمت هزینه سینماها و مخارج فیلم‌هایی که اکران شده‌اند فراهم نمی‌شود.

فرح‌بخش تأکید کرد: قطعاً افزایش قیمت باید در حدی باشد که برای سینماداران و صاحبان آثار حداقل درآمدی در پی داشته باشد و حداقل قیمت بلیت سینماها باید در سال آینده 40 هزار تومان باشد که البته همین رقم هم نمی‌تواند چندان مقرون به صرفه باشد.

او افزود: تا زمانی که شیوع ویروس کرونا ادامه دارد هیچ چشم‌اندازی را نمی‌توان برای سینمای ایران متصور شد و برای اینکه بتوانیم تحلیل و بررسی درباره آینده سینمای ایران داشته باشیم باید صبر کنیم تا کرونا به پایان برسد و به یک وضعیت ثابت برسیم.

این تهیه‌کننده در پایان اظهار داشت: قطعاً امسال اکران نوروزی موفقی خواهیم داشت و فیلم‌هایی که اکران می‌شوند می‌توانند در گیشه موفق باشند. وضعیت سینماها در حال حاضر نسبت به چند ماه پیش بسیار بهتر شده و کم‌کم مردم با پذیرش وضعیتی که به وجود آمده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌روند. قطعاً آثار طنز و آثاری که بتوانند نظر مردم را به خود جلب کند و با مردم ارتباط برقرار کنند آثار مناسب‌تری برای اکران نوروز خواهند بود.

محمد قنبری: «دینامیت» و «چپ راست» در نوروز اکران موفقی خواهند داشت

محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: اگر شیوع ویروس کرونا را شاهد نبودیم، در شرایط عادی هم اسفند ماه خوبی برای اکران فیلم نیست و تنها در صورتی می‌توان شاهد استقبال خوب مخاطبان بود که فیلمی بسیار خوب و پر مخاطب اکران شود. در شرایط حاضر که شیوع کرونا را شاهد هستیم و تعداد فیلم‌ها هم بسیار اندک است و آثار چندان جذابی هم اکران نشده‌اند طبیعی است که استقبال چندانی را شاهد نباشیم.

قنبری خاطرنشان کرد: برای نوروز هم اولین مسئله این است که فیلمی مناسب اکران شود. اگر فیلم‌های خوبی اکران شوند که بتوانند فروش خوبی داشته باشند و در کنار آن شرایط عمومی جامعه بهتر باشد با محدودیت‌هایی که وجود دارد و ظرفیت 50 درصدی سالن‌ها می‌توان امیدوار بود که آثار اکران موفقی خواهند داشت در غیر این صورت اکران نوروز قطعاً با شکست مواجه می‌شود.

او افزود: به نظر من فیلم‌هایی مثل «دینامیت» و «چپ راست» که کمدی هستند می‌توانند به فروش بالا امیدوار باشند و قطعاً مردم از این آثار استقبال می‌کنند. در مورد فیلم‌های اجتماعی به نظر من اگر فیلم «بی همه چیز» به جای «درخت گردو» اکران شود فروش بهتری خواهد داشت. فیلم سینمایی «درخت گردو» اثر بسیار تلخی است که شاید مناسب نوروز نباشد اما همین فیلم هم می‌تواند فروش خوبی داشته باشد.

مدیر سینما مگامال در پایان تأکید کرد: امیدوارم مسئولان کشور حداقل برای سینماها و افرادی که به سینما می‌روند در ایام نوروز محدودیت تردد تا ساعت 21 را در نظر نگیرند تا سینماها بتوانند سانس شب داشته باشند.

هاشم میرزاخانی: سازمان سینمایی از فیلم‌های اکران نوروز حمایت کند / فیلم‌های کمدی بهترین گزینه‌های اکران

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: مهم‌ترین مولفه حضور مردم در سینماها فیلم است و اگر ما بتوانیم تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار را مجاب کنیم که فیلم‌هایشان را اکران کنند قطعاً مردم و در واقع بخشی از جامعه که خود را قرنطینه نکرده‌ به سینما می‌آید، در این صورت می‌توان امیدوار بود که امسال اکران نوروزی موفقی خواهیم داشت.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: حضور در سالن‌های سینما نسبت به مترو، بازار و اتوبوس خطری ندارد و در این یک سال به ما ثابت شد که به راحتی می‌توان در سالن‌های سینما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد تا هیچ خطری کسی را تهدید نکند. تجربه یک سال زندگی در شرایط شیوع ویروس کرونا امروز جامعه را به این نیاز رسانده که از این جو ناامیدکننده و آزاردهنده کمی فاصله بگیرد و فیلم‌های سینمایی می‌تواند در این مورد تأثیرگذار باشد. اگر سازمان سینمایی به فیلم‌هایی که اکران می‌شوند کمک کند و به نوعی یک گارانتی برای آن آثار در نظر بگیرد می‌توانیم به اکران نوروزی امسال امیدوار باشیم.

او افزود: متأسفانه چراغ سینماها مدتی است خاموش شده و سینماها را می‌توان ورشکستگان عرصه هنر دانست. صاحبان آثار به هر حال از طریق پلتفرم‌های اینترنتی فیلم‌های خود را تولید و اکران می‌کنند و به نوعی به درآمد می‌رسند اما سینماداران که با هزینه‌های متعددی از جمله بیمه و دیگر مسائل روبرو هستند روز به روز در شرایط بدتری قرار می‌گیرند و اگر برای آن‌ها فکری نشود قطعاً صنعت سینمای ما رو به افول می‌رود.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی حتماً باید حمایت‌های ویژه‌ای از آثار سینمایی در نظر بگیرد تا امسال اکران نوروز را از دست ندهیم. نوروز مهم‌ترین فصل اکران است و حدود 20 تا 25 درصد از فروش کل سال را در این ایام شاهد هستیم، با اکران آثار متنوع و آثاری از کارگردان‌های شاخص مردم قطعاً به سینماها می‌روند.

میرزاخانی درباره فیلم‌های مناسب برای اکران نوروز گفت: تأکید من بر این است که آثار کمدی بیشتری در نوروز اکران شوند و تنها با همکاری تهیه‌کنندگان و با حمایت سازمان سینمایی از فیلم‌ها، چرخه اقتصادی سینمای ایران دوباره به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این چراغ نیمه‌روشن به طور کامل خاموش نمی‌شود.

او در ادامه تأکید کرد: متأسفانه هیچ اطلاع‌رسانی خوبی درباره سینماها و فیلم‌هایی که اکران شده‌اند صورت نگرفته و البته در حال حاضر فیلم‌های خوبی هم اکران نشده‌اند که بخواهیم مانوری روی تبلیغات آن‌ها داشته باشیم. نکته مهم دیگر در رونق گرفتن سینماها به تیزرها تلویزیونی و رپورتاژهای مختلف در تلویزیون مربوط می‌شود. متأسفانه پس از شیوع ویروس کرونا تلویزیون حمایت از سینما را کنار گذاشت و از تبلیغ آثار سینمایی و تشویق مردم به سینما رفتن پرهیز کرد اما واقعیت این است که سینماها برای مردم خطری ندارند و امیدوارم به زودی رسانه ملی نیز مثل همیشه به کمک سینما بیاید.

میرزاخانی در پایان گفت: امیدوارم رسانه‌های نوشتاری، مکتوب و مجازی هم به کمک سینما بیایند و به احیاء آن کمک کنند. سینماهای دولتی شاید کمتر در این وضعیت بد آسیب دیده باشند اما متأسفانه خیلی از سینماهای خصوصی به فکر تغییر کاربری هستند که این اتفاق برای سینمای ما که تعداد سالن‌ها و صندلی‌هایش بسیار اندک است، وحشتناک به نظر می‌رسد. امیدوارم با کمک رسانه‌های مختلف شاهد بهبودی وضعیت و رونق سینماها باشیم.

سجاد نوروزی: اگر سینماها در این وضعیت نابود شوند، فیلم‌ها را پس از کرونا کجا می‌خواهند اکران کنند؟

سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در حال حاضر تنها سه فیلم داریم که فقط فیلم «آن شب» شهاب حسینی در بین این آثار جدید است. آخرین سانسی که در سینما تعریف شده ساعت 18 است تا پس از اتمام فیلم مخاطبان به زمان منع تردد برخورد نکنند و از طرفی سالن‌ها نباید بیش از 50 درصد پر شوند. با توجه به این مسائل و دیگر محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد، استقبالی که شاهد هستیم متناسب و خوب است.

نوروزی در ادامه درباره اکران فیلم‌های پر مخاطب سینمایی در شرایط حاضر گفت: سال گذشته اگر دو فیلم «تنت» و «مولان» اکران نمی‌شدند سینمای دنیا نابود می‌شد و اکران این دو فیلم سینمای جهان را و حداقل سینمای آسیا را نجات داد. در شرایط حاضر باید یک قوه عاقله تصمیم‌گیری کند تا فیلم‌هایی مناسب اکران شوند و به نوعی سینماها نیز فروش داشته باشند. متأسفانه اظهار نظرهای غیر تخصصی و غلط تنها مربوط به بخش مدیریتی ما نمی‌شود و حتی بخش خصوصی نیز برخی مواقع اظهار نظرهای غلطی دارند که به نظر شرایط را اصلاً درک نمی‌کنند.

مدیر سینما آزادی اظهار داشت: هیچ‌کس در این شرایط توقع سود ندارد و باید توقعاتمان را منطقی کنیم. باید بستری حداقلی تعریف کنیم که جلوی ضرر بیشتر گرفته شود و البته در این بین قطعاً باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک تضمین برای فیلم‌هایی که در این شرایط اکران می‌شوند در نظر بگیرد. متأسفانه برخی صاحبان آثار همچنان تأکید دارند که فیلمشان را پس از پایان شیوع ویروس کرونا اکران می‌کنند اما این اظهار نظرهای نادرست سینماها را به نابودی می‌کشاند و باید از این افراد بپرسیم اگر فیلمی در این شرایط اکران نشود و سینماها نابود شوند پس از کرونا کجا می‌خواهند فیلمشان را اکران کنند؟

او در پایان تأکید کرد: اصلی‌ترین بخش هنر که در روزهای شیوع کرونا ضربه‌های جبران‌ناپذیر دید سالن‌های سینما و تئاتر بودند. در واقع می‌توان بدترین ضربه‌ها را متوجه زیرساخت‌ها دانست وگرنه شبکه نمایش خانگی با شیوع ویروس کرونا وضعیت بهتری پیدا کرد و تعداد سریال‌ها بسیار بیشتر از قبل شد و در حال حاضر اکثر تهیه‌کننده‌ها و دیگر عوامل سینما مشغول ساخت سریال هستند. در واقع بخشی از معضل بیکاری توسط شبکه نمایش خانگی حل شده اما زیرساخت‌ها مثل دفاتر پخش و سالن‌های سینما آسیب جدی دیدند و در این بین تحلیل‌های عجیب و غریب برخی افراد که متأسفانه حتی برخی از آن‌ها افراد باتجربه‌ای هم هستند باعث تعجب است. در این وضعیت بهتر است به فکر نجات سینما باشیم و راهکارهایی پیدا کنیم که بتوانیم بعد از کرونا هم سینما داشته باشیم و بتوانیم به اکران فیلم‌ها فکر کنیم.

.....................................................................................................

با توجه به اینکه مدیران سینماهای مختلف معتقدند امسال فیلم‌ها در اکران نوروزی می‌توانند موفق باشند، باید ببینیم آیا تهیه‌کننده‌ها به این پیش‌بینی اعتماد می‌کنند یا خیر اما به طور حتم در صورتی که امسال فیلم‌های مخاطب‌پسندی اکران شوند قطعاً سینما رونقی نسبی را در ابتدای سال 1400 تجربه خواهد کرد ولی با توجه به نامتعادل بودن وضعیت و احتمال تعطیلی دوباره سینماها ممکن است اکثر صاحبان آثار ترجیح دهند که در این شرایط فیلمشان را اکران نکنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز