معرفی کتاب؛

پیچیدگی‌ها و سرگردانی‌های انسان مدرن در «نزدیکی» حنیف قریشی

۱۴۰۰/۰۱/۱۳ - ۰۲:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۲۸۵
پیچیدگی‌ها و سرگردانی‌های انسان مدرن در «نزدیکی» حنیف قریشی
حنیف قریشی (زادهٔ ۵ دسامبر ۱۹۵۴) نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، فیلمسازوکارگردان بریتانیایی از تبار پاکستانی و انگلیسی است. موضوعات آثار او بیشتر دربارهٔ نژاد، ملی‌گرایی، مهاجرت و جنسیت است. وی در کینگز کالج لندن فلسفه خواند وهمیشه بزرگ‌ترین مشکل خود را اختلاف فرهنگی میان افراد می‌دانست. وی کار خود را با نمایشنامه نویسی آغاز کرد. حنیف قریشی ازدواج کرده و سه پسر دارد.

به گزارش برنا، داستان «نزدیکی» از زبان شخصیتی به نام "جی" روایت می شود. نویسنده در این داستان، موقعیت انسان مدرن، پیچیدگی ها و سرگردانی هایش را در مسیر شناخت خود و در تقلای بین آگاه و ناآگاه به تصویر می کشد. "جی" قصد دارد زندگی خانوادگی را ترک گوید و یک چند از زن و فرزندان دور بماند. خود وی اعتراف می کند: "هر چند سوزان از جنس من نیست، ولی یک چیزی در وجودش هست که به من لذت می بخشد. دوست دارم چند ماهی نبینمش که فراموشش کنم، شاید آن وقت بتونم یک تصویر واضح از شخصیتش پیدا کنم...".

به نوشته روزنامه ایندیپندنت ان ساندی، «نزدیکی» داستان نسلی گمشده است مردان دهه شصت که در دهه هشتاد خود را با محیط بیگانه یافتند و در دهه نود نامتجانس با فضا و موقعیت‌های سیاسی. نیکی کریمی، که بیشتر او را به عنوان بازیگر سینما می‌شناسیم این کتاب را ترجمه کرده و در مقدمه این کتاب نوشته است: کتاب از زبان جی به خوبی موقعیت انسان مدرن، پیچیدگی‌ها و سرگردانی‌هایش را در مسیر شناخت خود و در تقلای بین آگاه و ناآگاهش به تصویر می‌کشد. حنیف قریشی در سال 1954 در کنت انگلستان از پدری پاکستانی و مادری انگلیسی به دنیا آمد. او فارغ التحصیل فلسفه از دانشگاه سلطنتی لندن است که تا کنون آثار متعددی چون نمایشنامه ” حواشی” ، ”لباسشویی زیبای من” ، ” سمی و رزی” و... با به نگارش درآورده است.

او در سال 1981 برای نمایشنامه حواشی، برنده جایزه جرج دوین شد.وی با همکاری پتریس شرودر فیلمساز فرانسوی. فیلم ” نزدیکی” را بر اساس همین رمان ساخته که در جشنواره برلین مورد ستایش قرار گرفت. نیکی کریمی، پیش از این کتاب زندگی‌نامه مارلون براندو را ترجمه و به بازار کتاب عرضه کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز