ساناز سماواتی:

کاش شغل ما به عنوان یک صنف شناخته شود/ تئاتر اولویت من است/ مسائل مالی برایمان فدای عشقمان به هنر می‌شود!

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۸۵۷
کاش شغل ما به عنوان یک صنف شناخته شود/ تئاتر اولویت من است/ مسائل مالی برایمان فدای عشقمان به هنر می‌شود!
ساناز سماواتی که سال گذشته مجموعه تلویزیونی «بوم و بانو» با حضور او از شبکه دو سیما پخش شد از دغدغه‌های این روزهایش می‌گوید و معتقد است که فعالیت‌های هنری باید به عنوان یک صنف شناخته شوند.

به گزارش خبرنگار برنا، ساناز سماواتی بازیگر سینما و تلویزیون است که با فیلم «حامی» به کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی اولین ایفای نقش خود در مقابل دوربین را تجربه کرد و پس از آن در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله فیلم‌های «زن امروز»، «کلید ازدواج» و «جوانی» و سریال‌های «شبکه سه‌ونیم»، «محکومین»، «وارش» و «بوم و بانو» ایفای نقش کرد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا از دغدغه‌های هنری و فعالیت‌های اخیرش گفته است که در ادامه می‌خوانید:

از فعالیت‌های اخیر خود برای ما بگویید؟

بعد از سریال «بوم و بانو» در یک سریال به نام «بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجف زاده و تهیه کنندگی مهران مهام حضور دارم که همچنان مشغول ضبط هستیم البته کار من روزهای پایانی خود را طی می‌کند. البته در یک تله فیلم ۱۳ قسمتی با نام «نذری مامان عزت» حضور داشتم که قرار است در ماه رمضان پخش شود. البته در یک سریال جدید هم حضور دارد که به زودی مشغول ضبط آن خواهم شد که  به زودی اخبار آن در اختیار رسانه‌ها طبق شرایط و ضوابط فیلم قرار خواهد گرفت.

شرایط کرونا چه مقدار باعث افت کاری شما شده است؟

خیلی زیاد، تمام همکاران ما درگیر این بیماری شده‌اند و ما خیلی از عزیزان خود را در طول این بیماری که همچنان هم ادامه دارد و از دست داده‌ایم این موضوع خیلی ناراحت کننده است زیرا ما یک جواهرهایی را در تاج هنر ایران از دست داده‌ایم که خیلی بعید می‌آید در صد سال آینده  بتوانیم چنین جواهراتی را در عرصه هنر داشته باشیم   به شخصه برای این موضوع بسیار ناراحت هستم و فکر می‌کنم تا کی این روند و این بیماری قرار است جان عزیزان مردم و خانواده‌های ما را بگیرد. ما در این شرایط مشغول کار هستیم و به نوعی با جان خودمان بازی می‌کنیم. خیلی از دوستان شرایط سختی را دارند برای این موضوع زیرا در سال اخیر نتوانستند کار کنند و خیلی از پیشنهادات را رد کرده‌اند ما شرایط صنفی خوبی نداریم به جز تعداد انگشت شماری سلبریتی که دستمزدهای آنچنانی می‌گیرند و پیشنهادات ثابت خود را دارند، تا به امروز با توجه به تلاش‌هایی که شده است نتوانسته‌ایم به عنوان یک صنف شناخته شویم و این موضوع موضوع سخت و آزار دهنده‌ای است که من به عنوان یک بازیگر درگیر آن هستیم. به تازگی خبری در خصوص اینکه هنرمندان موظف به پرداخت مالیات هستند در رسانه‌هاآمده است بی‌شک من مخالف پرداخت مالیات برای هنرمندان نیستم اما ای کاش در مقابل پرداخت مالیات ما حداقل در وزارت کار یک کد شغلی داشته باشید و به عنوان این شغل و صنف شناخته شویم.

کدام مدیوم و کدام ژانر برای شما الویت دارد؟

تئاترهمیشه اولویت من بوده است زیرا در تئاتر نفس بازیگر و نفس تماشاچی با هم گره می‌خورد و قدرت یک بازیگر و توانایی‌اش به روی صحنه تئاتر کاملاً قابل مشاهده است زیرا یک بازیگر در ۳۰ شب می‌تواند ۳۰ کاراکتر متفاوت را روی صحنه ببرد و این نشان دهنده توانایی و قدرت یک بازیگر چه در مدیوم تئاتر فقط قابل مشاهده است؛  در خصوص ژانرها باید بگویم من شخصاً تمام ژانرها را دوست دارم ودوست دارم تمام ژانرها حضور داشته باشم مثلاً طنز  خنده به لب مردم می‌آورد و می‌توان با زبان طنز نکات اجتماعی را هم  به مخاطبین به نوعی آموزش داد که نمی‌توان مستقیم بازگو کرد که به نظرم از این طرق در ذهن مخاطب ماندگارتر است. یا  ژانر اجتماعی هم جزو علاقه‌های منه البته حضور در تمام ژانرها قدرت و توانایی یک بازیگر را نشان می‌دهد.

تا به امروز رزومه کاری خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 کسانی باید ارزیابی بکنندکه تخصص دارند اما چیزی که با تمام غرور به آن می‌بالم عشق مردم نسبت به خودم است که در این سال‌هایی که توانسته‌ام در عرصه هنر فعالیت کنم هر جای ایران در هر  شرایط  محبت و لطف خودشون رو از من دریغ نکرده‌اند و باید بگویم تا روزی که زنده هستم گردنم در مقابل این عزیزان خم است و تا روزی که زنده هستم از موقعیتی  که دارم برای این عزیزان استفاده می‌کنم و تا جایی که بتوانم به این عزیزان خدمت می‌کنم.

مهم‌ترین پروژه‌ای که تا امروز در کارنامه هنری خود داشته‌اید چه بوده است؟

کارهایی که تا به امروز انجام داده‌ام حکم  بچه‌های من را دارند و نمی‌توانم اصلاً و ابداً بین آنها یک کدام را انتخاب کنم اما اگر بخواهم کارهایی را انتخاب کنم از لحاظ گروه و کارگردانی باید بگویم کارهایی که با آقای حاتمی انجام داده‌اند را فوق العاده دوست دارم.  و کارگردان‌هایی را دوست دارم که ادبشان در کار پیشی می‌گیرد مانند آقای سلطانی جناب بهروز غریب اینها عزیزانی هستند که همکاری با آنها در ذهن من ماندگار شده‌اند و کارها هم کارهای خوبی بوده است اگر بخواهم اسم این کارهای خوب را تک تک ببرم زمان زیادی می‌خواهد.

در انتخاب کارها رکن اصلی برای انتخاب چیست؟

اکثر هنرمندان دوتا انتخاب دارند یا متن و کارگردانی خوب است اصولا مسائل مالی برایمان فدای عشقمان به هنر می‌شود.

تا به امروز ایده برای ساخت داشته‌اید؟

بله ایده دارم و از انجایی که همسرم کار کودک می‌کند دوست دارم در شرایط بهتر دور از کرونا بتوانم این کار را بسازم.

به عنوان صحبت پایانی هرچه می خواهید بگویید: 

برای تمام مردم ایران برکت، سلامت، و خوشی برای هموطنم آرزو می‌کنم و امیدوارم هرچه سریع‌تر این ویروس منجوس دست از سر ما بردارد.

نظر شما