همزمان با آغاز سال نو؛

داستان های «پرده عشاق» به پاکستان رسید

۱۴۰۰/۰۱/۰۵ - ۰۴:۰۶:۳۲
کد خبر: ۱۱۵۶۱۱۱
داستان های «پرده عشاق» به پاکستان رسید
برنامه « پرده عشاق» که در نوروز ۱۴۰۰ به روایت داستان های کهن اختصاص دارد پنجشنبه ۵ فروردین ماه یکی از داستان های کشور پاکستان تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ می شود .

به گزارش برنا، در ادبیات مردم پاکستان ، قصه‌های مردمی - قومی جایگاه خاصی دارند. تاریخ روایت این قصه‌ها به دوران کتاب مقدس «ودا» می رسد. در سانسکریت، قدیمی ترین مجموعه داستان‌ها، «بریهات کاتا» است که گفته می‌شود در قرن دوم پیش از میلاد نوشته شده‌اند. داستان‌های مردمی نه وابسته‌ی تاریخ هستند و نه دارای پیش زمینه‌ی مشخص و معلوم. نشانه‌های مبهم نژاد انسان‌های اولیه، بقایای ارزشها و آداب اجتماعی اولیه، اعتقاد به قدرتهای شگفت انگیز و خارق العاده‌ی آن زمان، همه‌ی این عوامل در آن داستان‌های به گونه ای پنهان و مبهم انعکاس دارند. داستان‌مردمی« پادشاهی که جز خدا هیچکس نداشت »یکی از این داستان ها است که در برنامه پرده عشاق پنجشنبه ۵ فروردین ماه روایت می شود.

*قصه دختر نارنج و ترنج در رادیو فرهنگ شنیدنی شد

همچنین در این برنامه مرشد معجونی جمعه ۶ فروردین ماه یکی از مشهورترین داستان های کهن ایرانی را روایت می کند.

برنامه « پرده عشاق » که به روایت داستان های کهن اختصاص دارد و هرشب یک داستان در برنامه پرده خوانی می شود به داستان « دختر نارنج و ترنج» رسیده است.

این داستان که در فهرست تیپ های جهانی قصه های شفاهی  ثبت و شناخته شده، یکی از قصه های مشهور ایرانی است که در این برنامه  روایت می شود ، از این قصه ده ها روایت در دست است و بن مایه های اسطوره ای دارد. بن مایه مرگ و باززایی معشوق یا همسر شاهزاده که در دل میوه ها جای دارد، یادآور اسطوره ایزد گیاهی یا شهید شونده است. نشانه هایی چون حضور اسب، موهای بلند دختر و پیوندش با آب، گواهی دیگر بر ارتباط این قصه با اسطوره ایزد نباتی است. از سوی دیگر، نارنج، ترنج و انار که به ترتیب در بیشتر روایت ها دختر از دل آن ها بیرون می آید نیز با باورهای مردمی، آیین های کهن و اساطیر در پیوند است. در گذشته، ترنج و نارنج نزد عامه نماد نیک بختی، بهروزی و باروری شمرده می شده و انار نشانه برکت و فرزندآوری و در پیوند با اساطیر عشق و زایش بوده است؛ به همین دلیل این میوه ها در رسوم خواستگاری و ازدواج کاربرد داشته است. پیرو همین باورهاست که دختر زیبارو یا همسر آینده شاهزاده در قصه دختر نارنج و ترنج از میان این میوه ها بیرون می آید.

علاقه مندان می توانند برای شنیدن داستان های کهن در ایام  نوروز ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز با رادیو فرهنگ همراه شوند و برنامه« پرده عشاق» به تهیه کنندگی مریم قاسمی و اجرای مرشد معجونی را بشنوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز