مطالب مهم ویژه نوروز گروه فرهنگ و هنر برنا

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۲۳:۰۴:۰۲
کد خبر: ۱۱۵۷۸۳۱
مطالب مهم ویژه نوروز گروه فرهنگ و هنر برنا
سرویس فرهنگ و هنر در نوروز 1400 با جمعی از خانواده هنر و فرهنگ ایران زمین از جمله بازیگران، کارگردان ها، نویسندگان، اهالی سینما، تئاتر، تلویزیون و چهره های فرهنگی و ادبی گفت و گوهای ویژه داشته است که در ذیل از نظر می گذرد.

هوشنگ مرادی کرمانی؛

قصه گویی که برای بچه هایش کمتر قصه گفت/ چخوف کرمان دیگر قصه نمی گوید اما همچنان «قصه خانه» دارد

هوشنگ مرادی کرمانی را روزی در سیرج تنها به عنوان «هوشو» می شناختند اما امروز پس از گذشت قریب به 77 سال او را به عنوان خالق «قصه های مجید»، «مهمان مامان»، «گوشواره» ، «چکمه»، «خمره» و... می شناسند. کیومرث پوراحمد در مورد او گفت «با مرادی کرمانی یک جوری توام شدیم در «قصه های مجید». پسری کرمانی که شاید قطعاتی از زندگی خالقش را به تصویر درآورد. آغاز قرن جدید چه کسی بهتر از مرادی کرمانی می تواند برایمان از قصه نوروز بگوید.

 

در گفت و گوی ویژه نوروزی بامرشد محمدرضا معجونی مطرح شد؛

قدیمی ترین هنر دراماتیک ایرانی در ویترین/ مبدع نوروز باستانی کیست؟/قصه هایی که نسل ها را به هم گره می زند

نقالی یا افسانه‌گویی ایرانی یا پرده­ خوانی کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه‌ها در ایران است و از مدت‌ها پیش نقش مهمی در جامعه دارد. نقال کسی است که نقل حماسی و عاشقانه می‌گوید و مضمون نقل‌هایش بیشتر پیرامون داستان شاهان و پهلوانان ایران زمین است. اگر چه دهه هاست نقل های مذهبی هم به این مجموعه پیوسته است و پرده خوانی عاشورا یکی از محبوب ترین نقل هایی است که به این مجموعه پیوسته است. محمدرضا معجونی از نقالان با سابقه ای است که علاوه بر کار نقالی و پرده خوانی در جاهای مختلف در رادیو فرهنگ و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضوری مستمر دارد . تربیت دانشجویانی برای ادامه این هنر دراماتیک ایرانی یکی از برنامه هایی است که معجونی دنبال می کند.

 

مهدی فرجی:

سعی کردیم «نون خ 3» کامل‌تر از فصل‌های قبل باشد / مردم این سریال را می‌پسندند

مهدی فرجی با اشاره به اینکه سریال «نون خ» در فصل‌های قبل در جذب مخاطب بسیار موفق بوده تأکید کرد که عوامل تولید سعی کرده‌اند فصل سوم این سریال کامل‌تر از فصل‌های قبل باشد.

 

پولاد کیمیایی:

سینما سالی بلاتکلیف را پشت سر گذاشت / اگر زیرساخت‌های قدرتمندی داشتیم تا این حد دچار بحران نبودیم / برگزاری جشنواره فجر اشتباه بزرگی بود!

پولاد کیمیایی با اشاره به اینکه بحران کرونا در سینمای ایران معضلات بسیاری به وجود آورد تأکید کرد که اگر زیرساخت‌های سینمایی کشور قدرتمند بودند تا این حد دچار بحران نبودیم.

محمد صالح‌علا:

کتاب خواندن محض خاطر ویروس را نمی‌پسندم / در این دوران بهترین کتاب نگاه کردن به چشم‌های مادر، نگاه کردن به دستهای پدر و حرف زدن با همسر و فرزندانمان است

محمد صالح‌ علا از نام‌های آشنایی است که بسیاری از مخاطبان تلویزیون با آثار او خاطره دارند. برنامه‌هایی چون «دو قدم مانده به صبح» و «چشم شب روشن» که دیگر این روزها عدم پخش چنین آثاری مخاطبان تلویزیون و دنبال‌کنندگان برنامه‌هایش را دلتنگ حضور او در رسانه ملی کرده است. در حالیکه یک سال است بحران کرونا را پشت سر می‌گذاریم و در این یک سال روزهای تلخ بسیاری را تجربه کرده‌ایم دنبال کردن تجربیات هنرمندان می‌تواند حاوی نکاتی مهم برایمان باشد. به همین بهانه گفت‌وگویی با محمد صالح‌علا داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 

گفت و گوی ویژه نوروز ۱۴۰۰ ؛

قصه آدم های اطراف را در کتاب های محمود برآبادی پیدا کنید/ «کارمند نمونه» آدم هایی که کنارتان نشسته اند

کتاب «کارمند نمونه» برگرفته از خاطراتی است که نویسنده در دوران کاری اش دیده و شنیده بود. محمود برآبادی در اولین نوشته اش با عنوان «داستان عبرت» سوژه ای واقعی را انتخاب کرده و ماجرای دزدی شاگرد مغازه پدر را به صورت داستانی پندآموز روی روزنامه دیواری مدرسه نوشت. در روزهای پایانی سال با نویسنده سبزواری گفت و گو کردم، نویسنده ای که در دوران حکومت پهلوی طعم زندان را چشید و اولین کتابش «حماسه کوچی» را براساس مشاهداتش در زندان نوشته است. با او در مورد کتاب هایش، وضعیت نشر و کتاب در دوران کرونا و آینده حوزه ادبیات گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

 

مرجانه گلچین:

شروع تصویربرداری‌ها با فیلمنامه‌های ناقص علت اصلی کاهش کیفیت آثار تلویزیون است / بعد از «بوتیمار» می‌خواهم یک نقش جدی بازی کنم/سختی های کار با ماسک!

مرجانه گلچین با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر تولید سریال‌ها معمولاً با فیلمنامه‌های ناقص آغاز می‌شود، تأکید کرد که این اتفاق علت اصلی کاهش کیفیت آثار تلویزیون است.

 

پروانه معصومی در گفت و گوی نوروزی با برنا؛:

از خانه بیرون نمی روم/ شمال نیایید امکانات اینجا محدود است

پروانه معصومی در دوران شیوع کرونا عزلت را برگزید و هیچ کاری را قبول نکرده است. او که دور از پایتخت و در شمال کشور زندگی می کند از مردم خواست با رعایت پروتکل های بهداشتی به جنگ این ویروس بروند. این بازیگر پیشکسوت از کرونا، محیط زیست، مدافعان سلامت و... با خبرنگار برنا صحبت کرد.

 

هادی مرزبان در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

سال 99 بدترین سال عمرم بود/ تا زنده هستم کار خواهم کرد!/امیدوارم در تمام دنیا هیچ پدر و مادری شرمنده فرزندش نباشد!

هادی مرزبان کارگردان تئاتر، با ورود به سال جدید به شرایط هنر و اتفاقاتی که از طریق کرونا بر جامعه تحمیل شد پرداخت و البته با نگاهی بر وضعیت تئاتر و هنر در سالی که گذشت با خبرگزاری برنا گفت و گویی کوتاهی کرد که به شرح زیر است.

 

اصغر سمسار زاده:

سریال «پایتخت» خوش تیپ ترین مجموعه دیدنی سال های اخیر است/پرویز فنی زاده در نقش «مش قاسم» را چه کسی فراموش می کند؟

به جرات می توان گفت اصغر سمسارزاده تیپیکال ترین بازیگر ایرانی است، هنرمندی که با نقش «اصغر ترقه» به شهرت رسید و در ذهن ایرانیان رسوب کرد. همچنان بسیاری او را با نام اصغر ترقه می شناسند، نقشی که آن را مدیون بازی در سریال «مراد برقی» یا همان مجموعه تلویزیونی سال 1352 «خانه به دوش» است. جا افتادن در چنین نقشی او را به جرگه هنرمندان ژانر کمدی برد.

 

در سالی که همه چیز در سایه کرونا قرار گرفته؛

آتش تقی پور؛ با آتشی بردل آرزوی نوروزی کودکانه با عطر گل گلاب در شامه و شیرنی نقل در دهان دارد

آتش تقی پور را همه می شناسند، هنرمندی که که کار را از روی صحنه تئاتر آغاز کرده و بیش از 50 سال است که در نقش های گوناگون از صحنه تئاتر گرفته تا تلویزیون و سینما حضوری پر رنگ داشته است. تقی پور در روزهای کرونا و بیماری هم همچنان کار می کند و خود را خانه نشین نکرده اگر چه می گوید واقعا در حرفه مانمی توان صد در صد پروتکل ها را رعایت کرد. با او زمانی گفت و گو می کنم که عازم صحنه فیلمبرداری است و از این بازیگر قدیمی در مورد این روزهایش می پرسم.

 

پوراندخت مهیمن:

همچنان بخاطر از دست دادن آقای «پورحسینی» ناراحتم/ از دیدن وضعیت معیشت مردم متاثر می شوم/امیدوارم هر چه زودتر معجزه ای شود و این بحران برطرف شود

پوراندخت مهیمن امسال مجموعه «بیگانه ای با من است » را روی آنتن شبکه دو داشت. سریالی که در طول شیوع ویروس کووید 19 ساخته شد و با درگذشت «پرویز پورحسینی» همکار 30 ساله وی نقشی جانسوز بر روانش گذاشت به طوری که می گوید هر شب که این سریال را روی آنتن می بینم آزرده خاطر می شوم.

 

همایون ارشادی:

حضورم در سینما را مدیون زنده یاد«عباس کیارستمی» هستم/ از حضور در فیلم‌های جوانان لذت می‌برم

همایون ارشادی معتقد است: بازیگری یک علم است و بازیگر کسی است که بتواند همه نقش‌ها را به خوبی ارائه دهد. در مورد نقش‌هایی که ایفا می‌کنم ابتدا به این موضوع فکر می‌کنم که آن نقش باید در وجود من باشد تا بتوانم آنرا اجرا کنم درغیر اینصورت از عهده آن بر نمی‌آیم.

 

 

مهدی فرجی:

سعی کردیم «نون خ 3» کامل‌تر از فصل‌های قبل باشد / مردم این سریال را می‌پسندند

مهدی فرجی با اشاره به اینکه سریال «نون خ» در فصل‌های قبل در جذب مخاطب بسیار موفق بوده تأکید کرد که عوامل تولید سعی کرده‌اند فصل سوم این سریال کامل‌تر از فصل‌های قبل باشد.

 

 

پژمان بازغی:

با پرداخت مالیات سینماگران موافقم اما به مطالبات آن‌ها نیز رسیدگی شود / سینما مجبور است در سال 1400 هم به صورت آنلاین به حیات خود ادامه دهد

پژمان بازغی با اشاره به مصوبه جدید مجلس درباره پرداخت مالیات از سوی برخی هنرمندان تأکید کرد که با پرداخت مالیات سینماگران موافق است اما در این صورت باید به مطالبات سینماگران نیز رسیدگی شود.

 

پوران درخشنده:

توقیف فیلم حمید نعمت‌الله در سالی که گذشت تلخ و ناراحت‌کننده بود / وقتی فیلمی با نمونه مشابه قبلاً اکران شده توقیف «قاتل و وحشی» بی‌منطق است

پوران درخشنده با اشاره به اینکه توقیف فیلم «قاتل و وحشی» در سال گذشته تلخ و ناراحت‌کننده بود، تأکید کرد که وقتی فیلمی با نمونه مشابه قبلاً اکران شده توقیف «قاتل و وحشی» بی‌منطق است.

 

 

رابعه اسکویی:

«نوروز رنگی» بهترین سریال نوروز خواهد بود / حس مادران دهه 60 را با این سریال لمس کردم

رابعه اسکویی با اشاره به اینکه سریال «نوروز رنگی» بسیار مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت تأکید کرد که این اثر بهترین سریال نوروز خواهد بود.

 

 

گفت و گوی ویژه نوروز ۱۴۰۰ با علیرضا خمسه:

هنر آینه جامعه است / اگر جامعه‌ای در را به روی نقد ببندد سیستم تولید اثر کمدی معیوب خواهد شد / کمدی ایجادکننده خنده خردمندانه است

علیرضا خمسه با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی کمدی رویکرد انتقادی آن است، تأکید کرد که اگر جامعه‌ای در را به روی نقد ببندد قطعاً سیستم تولید اثر کمدی معیوب خواهد شد.

 

 

سیروس میمنت:

«نون خ 3» از دیگر فصل‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد / «نون خ» زیبایی‌های فراموش‌شده زندگی را به ما نشان می‌دهد

سیروس میمنت با اشاره به اینکه فصل سوم «نون خ» با استقبال بسیار خوبی روبرو خواهد شد تأکید کرد که از فصل سوم «نون خ» بیشتر از فصل‌های قبل استقبال می‌شود.

 

 

علیرضا مسعودی:

برای فصل دوم «نوروز رنگی» به دنبال قصه خوب هستم / پیدا کردن لوکیشن‌هایی مربوط به دهه 60 کار بسیار سختی بود

علیرضا مسعودی با اشاره به اینکه قصه «نوروز رنگی» در دهه 1360 روایت می‌شود تأکید کرد که مشهد نسبت به 30 سال گذشته تغییرات بسیاری داشته و برای پیدا کردن لوکیشن‌های مربوط به دهه 1360 کار بسیار سختی داشتیم.

 

 

خواننده مشکی پوش مهمان هفت سین برنا؛

رضا صادقی: با اهالی هنر مهربان تر باشید!/مرگ خبر نمی کند!لطفا نوروز را هم در خانه بمانید/ آلبوم«حواست به من باشد» را به زودی تقدیم مردم خواهم کرد!

رضا صادقی خواننده مشکی پوش و پر طرفدار ایرانی که این روز ها کار مجری گری را هم تجربه می کند در خصوص وضعیت موسیقی و حرفه اش به بهانه نوروز 1400 با برنا گفت و گو کرد که به شرح زیر است.

 

 

فریده سپاه منصور در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

گمان می کنم سال جدید پر بار تر از 99 باشد/پیشرفت تئاتر ایرانی مایه افتخار است!/آرزویم این است همبستگی مردم ایران بیشتر شود

فریده سپاه منصور بازیگر سینما و تلویزیون که در کارنامه اش آثار ارزشمندی چون «پدر آن دیگری»، «کلمبوس»، «مارمولک»، «مهمان مامان»، «شوریده»، «گل یخ»، «آسمان محبوب» و «کتاب قانون» دیده می شود با شروع سال جدید در خصوص فعالیت حرفه ای و هنری اش با برنا به گفت و گو پرداخت.

 

 

حامد همایون در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

می خواهم در سال جدید سوپرایزتان کنم/ دنیای بعد کرونا قابل پیش بینی نیست/ به فرمولی متفاوت در تولید آثار موسیقایی رسیدم!

حامد همایون خواننده و آهنگساز که در کارنامه هنری اش آثاری چون «چتر خیس»، «چنین کنم چنان کنم»، «حاکم احساس»، «پرسه»، «بارون که زد» و «مردم شهر» دیده می شود با نگاهی بر وضعیت موسیقی در سالی که گذشت با خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت.

 

 

سحر زکریا در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

بازیگر «پاورچین» از کار در روز های اخیر گفت/وقتی که سحر زکریا با همه چیز مخالف بود!

سحر زکریا بازیگر سینما و تلویزیون که سابقه همکاری با مهران مدیری را دارد و در کارنامه اش آثار ارزشمندی چون «در پناه تو»، «قطار ابدی»، «برای آخرین بار» و «مرد دو هزار چهره»، « در حاشه 1 و 2» دیده می شود با شروع سال جدید در خصوص سبک و سیاق حرفه ای و هنری اش با برنا به گفت و گو پرداخت.

 

 

چنگیز حبیبیان در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

جبران ناپذیری و افول سلیقه موسیقی عمومی/ موسیقی پوچ و بی محتوا،مردم را از همدلی و انسان دوستی باز می دارد/هیچ کس یک شبه و بدون آگاهی خواننده نمی شود

چنگیز حبیبیان خواننده پاپ و آذری زبان کشور در خصوص وضعیت موسیقایی و کم و کیف آن با خبرنگار برنا به گفت و گو پرداخت و آسیب شناسی کوتاهی کرد که در ادامه می خوانید.

 

 

مجتبی کبیری در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

موسیقی حیات بشر است/ هنوز در شوک سال ۹۹ مانده ام/با ترانه های قوی تر از قبل بر میگردم!

مجتبی کبیری در دههٔ ۱۳۷۰ وارد موسیقی پاپ شد و در دههٔ ۱۳۸۰ همه‌گیر شد. اولین آلبوم او «ساز مخالف» نام داشت. کبیری در سال‌های بعد از آن پرکار بود اما تدریجاً فعالیتش کم شد. در سال ۱۳۹۴ او با آلبوم «اتاق ساکت» دوباره به عرصهٔ موسیقی ایران بازگشت. در کارنامه هنری او آثاری چون «نیم نگاه»، «ساز مخالف»، «معرکه»، «شب و روز» و «اتاق ساکت» به چشم می خورد.

 

 

رزیتا غفاری در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

سال ۹۹ از جهت شغل غنی بودم/کروناتولیدات سینمایی را از پا انداخت

رزیتا غفاری بازیگر سینما، تلویزیون و آثاری چون " روزهای زیبا"، " در پناه تو"، " دیگری" است. او در خصوص فعالیت حرفه ای خود و اتفاقات مثبت یا منفی که در سال ۹۹ تجربه کرد و در خصوص حرفه اش با خبرنگار برنا گفت و گویی داشته که در ادامه می خوانید‌.

 

 

نازنین فراهانی در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

سالی پویا را گذراندم /چرا در بحث فیلمنامه ساده پسند شدیم؟/کرونا باعث شد آگاهی خود را بالا ببرم

نازنین فراهانی بازیگر سینما و تلویزیون است. او در آثار متفاوتی ایفای نقش کرده است که از آثار او می توان به فیلم های سینمایی «کوپال»، «زیر پوست شهر»، «خانه پدری» و چند مجموعه تلویزیونی از جمله «ترور خاموش»، «معمای شاه»، « شکوه یک زندگی» اشاره کرد. این بازیگر در خصوص فعالیت حرفه ای خود و اتفاقات مثبت یا منفی که در سال ۹۹ تجربه کرد و در خصوص حرفه اش با خبرنگار برنا گفت و گویی کرد که در ادامه می خوانید‌.

 

 

بررسی هنر خیمه شب بازی در ایران در گفت و گو با بهناز مهدی خواه؛

هنری مهجور در سرزمین مادری/ مبارک عروسکی با زبانی تیز که منتقد وضعیت موجود است/ ببینید

خیمه شب بازی یا شب بازی هنری است که بسیاری بر این باورند که خاستگاه اولیه اش ایران بوده است و بعدها از کشورهای آسیای شرقی به اروپا رفته است. نام خیمه شب بازی به این جهت به این هنر داده شده که اصولا شب ها و در زمان فراغت مردم صندوقچه یا همان خیمه برپا می شود و عروسک گردان با عروسک هایی کوچک که بوسیله نخ هایی حرکت می کرد، مرشدی در کنار این خیمه ها می نشیند تا حرف های نامفهوم مبارک را همراه با نوای ضرب دیلماج می کرد.

 

السا فیروز آذر در گفت و گو با خبرگزاری برنا به بهانه نوروز ۱۴۰۰؛

برگزاری جشنواره و دریافت جایزه یکی از لذت بخش ترین های 99 بود/قصد دارم برای مدتی از ایران بروم!

السا فیروز آذر بازیگر «ملی و راه های نرفته اش» که بازیگری را به واسطه خاله اش «تهمینه میلانی» آغاز کرد و دستیار کارگردان او است در این مسیر پر پیچ و خم هنر همچنان پر توان به راهش ادامه می دهد و حتی در جشنواره تئاتر فجر 39، از بین 8 کاندید 4 کاندید را از آن خود کرد. او به بهانه نوروز 1400 و در خصوص فعالیت اخیرش و دنیای هنر در سال 99 با خبرنگار خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت که در ادامه می خوانید.

 

گفت و گوی ویژه نوروز با ابوالحسن داوودی:

سینمای ایران نیازمند یک تغییر کلی است / سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، این رویداد را به یک جشنواره فرمایشی تبدیل کرد

ابوالحسن داوودی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر پس از سی‌وهشت دوره توانسته بود به وجهه‌ای مناسب برسد و به پلی ارتباطی و یک آشتی فرهنگی بین مردم و حکومت تبدیل شود، تأکید کرد که سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر، این رویداد را به یک جشنواره فرمایشی تبدیل کرد.

 

گزارش ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

 

توسعه حرفه تهیه‌کنندگی و لزوم تشکیل کانونی مستقل از تهیه‌کنندگان

 

با گسترش تکنولوژی و ابزارهای تولید آثار نمایشی و غیرنمایشی تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون بسیاری از تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان آثار نمایشی به سراغ تولید آثارشان در بسترهای جدیدی که فراهم شده، رفتند و با گذشت زمان میزان تولیدات که پخش این آثار در بستر وب صورت می‌گرفت بسیار بیشتر شد.

 

 

ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

چه فیلم‌هایی برای اکران نوروز مناسب هستند؟

با توجه به شرایط حاکم و احتمال تعطیلی مجدد سینماها، طبیعی است که بسیاری از فیلمسازان و صاحبان آثار ترجیح‌دهند که فیلمشان در حال حاضر اکران نشود. در نهایت پس از چند هفته بحث و گفت‌وگو و جلسات شورای صنفی نمایش فیلم‌های سینمایی «خون شد»، «لاله»، «خورشید»، «هفته‌ای یک بار آدم باش» و «تکخال» امسال برای اکران نوروزی در نظر گرفته شدند.

 

 

«نوروز رنگی» نوستالژی دهه 60 در قالب طنز / سریالی با کاراکترهای مشهدی

مجموعه تلویزیونی «نوروز رنگی» دومین سریال طنزی است که در نوروز 1400 از تلویزیون پخش می‌شود.

 

 

گزارش سریال‌های نوروزی تلویزیون؛

«لوتی» اولین سریال امنیتی در نوروز / فصل دوم «گاندو» به کدام موضوع امنیتی می‌پردازد؟

سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار، نویسندگی آرش قادری و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی یکی از سریال‌های پر سر و صدا و پر بازیگر تلویزیون در سال 1398 بود که فصل دوم آن برای پخش از شبکه سه سیما در ایام نوروز 1400 در نظر گرفته شده است.

 

 

«همبازی» تنها سریال ملودرام نوروز / همکاری کارگردان سریال «سیاوش» با خالق «مردن در آب مطهر»

سریال «همبازی» یک ملودرام عاشقانه است که در تعطیلات نوروز 1400 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

 

 

فصل سوم «نون خ» در روزگار کرونایی روایت می‌شود / «نون خ 3» بدون حمیدرضا آذرنگ و بازگشت علی صادقی

سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی پس از پخش دو فصل به یکی از مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار تلویزیون تبدیل شده است.

 

 

ادامه ماجرای سینما و معضلات ناشی از شیوع کرونا / ویژه نوروز ۱۴۰۰

کرونا و تأثیر آن بر دستمزدها در سینما و تلویزیون

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و پروژه‌های تولید قشر عظیمی از سینماگران بیکار شده و در این دوران بحث امنیت شغلی سینماگران بیش از پیش مطرح شد. با گذشت نزدیک به یک سال راهکارهای متفاوتی برای گذراندن این دوران پیشنهاد شده که همچنان نمی‌توان مشکل را به طور کامل حل شده دانست. در این بین بحث دستمزد سینماگران نیز موضوعی جدی است که در دوران کرونا می‌تواند تغییرات بسیاری داشته باشد.

 

 

جایزه‌ای که دو بار به سینمای ایران رسید / ویژه نوروز ۱۴۰۰

نماینده ایران در آکادمی اسکار چگونه انتخاب می‌شود؟

هر سال انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار یکی از چالش‌های مهم سینمای ایران به حساب می‌آید به طوری که همیشه پس از انتخاب هر فیلم تقریباً محال است که شاهد انتقادات بسیار درباره انتخاب صورت گرفته نباشیم. سالی که گذشت نیز همین وضعیت وجود داشت و بسیاری از سینماگران انتخاب «خورشید» را به عنوان نماینده ایران در اسکار مورد انتقاد قرار دادند.

 

 

خبرگزاری برنا بررسی می‌کند / ویژه نوروز ۱۴۰۰

نگاه ویژه جشنواره‌های معتبر دنیا به فیلم‌های ایرانی / سینماگران ایرانی چگونه مدعی کسب جوایز معتبر سینمایی شده‌اند؟

امروز در جشنواره‌های معتبر دنیا هر سال نام چند فیلم ایرانی به چشم می‌خورد و سینماگران ایرانی به مدعیان کسب جوایز مهم سینما تبدیل شده‌اند. نگاه ویژه‌ای که جشنواره‌های مختلف به سینمای ایران دارند باعث شده تا انتظارات از این سینما نسبت به گذشته بسیار بیشتر باشد.

 

 

تهیه‌کنندگان سیما مطرح کردند / ویژه نوروز ۱۴۰۰

جوانگرایی و تغییر نگاه در سریال‌سازی با برنامه‌ریزی مدون نیازی اساسی برای رشد و شکوفایی تولیدات سیما

اواخر سال گذشته حمید شاه‌آبادی در معاونت سیما جایگزین مرتضی میرباقری شد و در روزهای ابتدایی حضورش در این سمت با تأکید بر پیگیری دغدغه‌های به حق در حوزه تولید آثار نمایشی وعده داد تحولات ساختاری در سیما برای روان شدن روند تولید آثار تلویزیونی بر مبنای برنامه‌ای مدون و پیگیری شود.

 

 

حفظ سنت‌ها و ارزش‌های آیینی از وظایف تلویزیون است / ویژه نوروز ۱۴۰۰

آثار بومی سینما و تلویزیون پرحاشیه و ماندگار

آثار بسیاری را می‌توان نام برد که در تاریخ سینما و تلویزیون با روایت قصه‌شان در شهرها و شهرستان‌های کشور و پرداختن به زندگی اقوام مختلف ایرانی به آثاری ماندگار و مهم تبدیل شده‌اند به طوری که امروز می‌توان حتی برخی از این آثار را بهترین آثار سینما و تلویزیون دانست.

 

 

معضلی که سال‌هاست سینمای ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند / ویژه نوروز ۱۴۰۰

سینماگران خواستار برچیده شدن سانسور هستند

سال گذشته با فرا رسیدن روز ملی سینما با وجود اینکه سینما با مشکلات بسیاری اعم از تعطیلی سالن‌ها و مشکلات اقتصادی روبرو بود 313 سینماگر در بیانیه‌ای خواستار برچیده شدن سانسور در سینمای ایران شدند.

 

 

خبرگزاری برنا بررسی می‌کند / ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

آیا به بازیگران بیش از حد بها داده می‌شود؟ / ماجرای تهیه‌کنندگان با انتظارات عجیب بازیگران!

سینما و تلویزیون همیشه به حضور چهره‌های جدید در عرصه بازیگری نیاز دارد، طی سال‌های اخیر بیش از همه تلویزیون است که توانسته چهره‌های جدیدی به این عرصه معرفی کند که بعضاً این افراد پس از بازی در آثار تلویزیون به سینما راه پیدا کرده و در آنجا نیز با موفقیت روبه‌رو شده و به یکی از ستارگان سینما تبدیل شده‌اند.

 

 

سریال‌هایی که جای خالی‌شان احساس می‌شود / ویژه نوروز ۱۴۰۰

چرا خبری از سریال‌های 90 قسمتی نیست؟

در بین سریال‌های پر مخاطب طنز تلویزیون آثاری چون «پاورچین»، «شب‌های برره»، «زیر آسمان شهر»، «بدون شرح»، «نقطه‌چین» و... می‌توانند نمونه‌های موفقی در جذب مخاطب باشند. سریال‌هایی که معمولاً در 90 قسمت پخش می‌شدند ولی طی سال‌های اخیر خبری از این سریال‌های پرمخاطب نیست.

 

 

خبرگزاری برنا بررسی می‌کند / ویژه نوروز ۱۴۰۰

عوامل موفقیت برنامه‌های «دورهمی» و «خندوانه» / آیا مردم از فصل‌های جدید استقبال می‌کنند؟

«خندوانه» و «دورهمی» را می‌توان نمونه‌هایی استثنایی در بین برنامه‌های تلویزیون ایران دانست که توانسته‌اند در فصل‌های متعدد ساخته و پخش شوند و همیشه استقبال خوبی نیز از این برنامه‌ها صورت گرفته است.

 

 

در گفت‌وگو با سینماگران بررسی شد / ویژه نوروز ۱۴۰۰

ادامه ماجرای مهاجرت هنرمندان سینما و تلویزیون و بروز معضلات فرهنگی

مهاجرت هنرمندان در عرصه‌های مختلف اتفاقی است که مدت‌ها در سینما، تلویزیون، موسیقی و... شاهدش هستیم و به تازگی به نظر می‌رسد راه‌یافتن به سینما و تلویزیون راهی هموار برای مهاجرت راحت و رسیدن به کشورهای اروپایی و فعالیت در شبکه‌های ماهواره‌ای یا حتی دیگر رسانه‌ها مثل فضای مجازی شده است.

نظر شما