در رادیو فرهنگ؛

«جلوه گل» بدیع زاده بررسی می‌شود

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۰۹:۲۸:۵۷
کد خبر: ۱۱۵۸۰۲۸
«جلوه گل» بدیع زاده بررسی می‌شود
تصنیف «جلوه گل» با صدای جواد بدیع‌زاده از رادیو فرهنگ پخش و بررسی می‌شود.

به گزارش برنا، برنامه «با کاروان شعر ‌‌موسیقی » که به پخش و بررسی شناسنامه شعر و موسیقی‌های فاخر ایرانی اختصاص دارد، در بررسی تصنیف های بهاری چهارشنبه ۱۱ فروردین ماه تصنیف «جلوه گل» با صدای  جواد بدیع‌زاده را تقدیم شنوندگان می‌کند.

جواد بدیع زاده از خواننده های دهه‌های ۱۰ و ۲۰ است و نخستین صفحه ی او با عنوان «جلوه ی گل» روانه ی بازار شد که عبدالحسین شهنازی آهنگساز و نوازنده ی تار آن بود.

استاد بدیع‌زاده سال ۱۲۸۱خورشیدی در محله پاچنار تهران در خانواده‌ای روحانی از سادات کاشان پا به عرصه وجود گذاشت. بدیع‌زاده بنیانگذار سبک آوازی بیات تهران بود. این سبک آوازی در دهه‌های پیش از انقلاب طرفداران زیادی در تهران داشت و از آن با نام‌هایی چون «کوچه باغی‌» و یا «بابا شمل» هم یاد شده است.

روایت  دختر جواد بدیع زاده از زندگی و درگذشت ایشان و چکونگی ساخت این تصنیف در این برنامه پخش می شود

این تصنیف توسط خوانندگان دیگرهمچون صدیق تعریف ، محمد گلریز و علیرضا قربانی  نیز بازخوانی شده است

صدیق تعریف یکی از خوانندگانی است که این تصنیف را بازخوانی کرده ولی در این خصوص گفته است «یکی از ویژگی‌های این تصنیف این است که بسیار خاطره انگیز است. البته من آن را عینا و لحن به لحن مثل اجرای خود ایشان بازخوانی نکرده ام. فی الواقع یک روایت دیگری از ملودی‌ها داده ام.اجرای من و حس و حالی که در خود کار جاری است با اجرای آقای بدیع زاده تفاوت‌هایی هم دارد. می‌دانید که این تصنیف در دستگاه همایون اجرا می‌شود و تصنیف بسیار معروف و جذابی است. ما در دستگاه همایون تقریبا تصنیف کم داریم. در دستگاه شور و دشتی و ابوعطا، تصنیف زیادی خوانده شده است، اما در دستگاه همایون تصانیف کمی وجود دارد به همین دلیل هم من خیلی گشتم و این تصنیف را انتخاب کردم و آن را به شکل جدیدی اجرا کردم.»

بدیع‌زاده علاوه بر خوانندگی در امر آهنگ‌سازی نیز شهرت دارد. در سال ۱۳۰۴ که کمپانی انگلیسی صفحه‌پُرکنی هیزمَستِرزوُیس به‌قصد تهیه و ضبط صفحه از نواخته‌ها و خوانده‌های هنرمندان ایرانی نماینده خود را به ایران اعزام کرد و شعبهٔ خود را در تهران گشود، بدیع‌زاده به‌عنوان نخستین خواننده مرد، با معرفی و توصیه عبدالحسین‌خان شهنازی، انتخاب شد و اولین صفحه او با عنوان «جلوه گل» روانه بازار شد که شامل دو قطعه آواز و سه تصنیف از ساخته‌های خودش بود. از آن پس تا سال ۱۳۱۴ بدیع‌زاده ۲۴ تصنیف ساخت که همه روی صفحه ضبط شده‌است.

برنامه « با کاروان شعر و موسیقی » هرروز ساعت ۱۲:۳۰تهیه کنندگی « یلدا احتشامی» و اجرای « مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما