نویسنده فرانسوی برنده جایزه آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۱

۱۴۰۰/۰۱/۱۳ - ۰۲:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۵۵۹
نویسنده فرانسوی برنده جایزه آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۱
ژان کلود مورلوا، نویسنده‌ فرانسوی، برگزیده جایزه آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۱، یکی از مهم‌ترین جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان شد.

به گزارش برنا، ژان کلود مورلوا تا انتشار داستان «صورت زخمی» در سال ۱۹۹۸ وارد عرصه‌ ادبیات کودک نشده بود. این کتاب با موفقیت کامل روبه‌رو و انگیزه‌ای شد تا او خودش را تمام‌وقت، وقف نوشتن برای کودکان کند. وی به گفتن قصه‌های ماجراجویانه علاقه‌مند است و برای نگارش آثارش جادو، داستان علمی و حکایت را در هم می‌آمیزد. مورلوا آثارش را که تاکنون بیش از ٣٠ کتاب بوده و به ٢٠ زبان ترجمه شده را بر بستری از دانش، افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه می‌سازد و با برداشتی جدید روایت‌های خودش را پدید می‌آورد. زبان نوشتاری او نیز بسیار موزون و آهنگین است. «رودخانه واژگون» و «کودک دریا» از دیگر آثار او در زمینه کودک و نوجوان به شمار می‌آید.

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، از بزرگترین جایزه‌های جهانی ادبیات کودک و نوجوان است که از سوی دولت سوئد به مناسبت گرامی‌داشت آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی‌پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت‌بام» اهدا می‌شود. هدف از اهدای این جایزه تقویت سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان است که هرساله بیش از ۶۰ کشور از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت می‌کنند.

سال گذشته جایزه ۴۰۰ هزار دلاری آسترید لیندگرن ـ به عنوان گران‌ترین جایزه ادبیات کودک جهان ـ به بیک هینا ۴۸ ساله رسید که یک خانم تصویرگر اهل کره جنوبی است. او علاوه بر حوزه فیلم‌های انیمیشن به دلیل ساخت مجسمه‌های مینیاتوری دست‌ساز و عکاسی از آنها برای استفاده در تصویرگری نیز شناخته شده است.

نظر شما