جواد مزدآبادی:

می‌توان با حمایت از تولید آثار طنز به ایجاد نشاط در جامعه کمک کرد / امروز خنداندن مردم کار بسیار سختی است

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۵۰۰
می‌توان با حمایت از تولید آثار طنز به ایجاد نشاط در جامعه کمک کرد / امروز خنداندن مردم کار بسیار سختی است
جواد مزدآبادی معتقد است آثار طنز و کمدی در سینما و تلویزیون می‌توانند نشاط و شادی را در جامعه افزایش دهند و می‌توان با حمایت از تولید این آثار در سال جاری در جامعه نشاط را افزایش داد.

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امروز خنداندن مردم توسط آثار سینمایی و تلویزیون کار بسیار سختی است، مردم با استفاده از ابزاری چون گوشی موبایل نه تنها به بهترین آثار سینمایی روز دنیا دسترسی دارند بلکه انواع و اقسام شوخی‌ها را در گوشی موبایلشان با مسائل مختلف بدون سانسور و محدودیت شاهد هستند و طبیعی است که به آثار تکراری و ضعیف توجهی نشان ندهند و نخندند.

مزدآبادی تصریح کرد: متأسفانه در جامعه ما ظرفیت نقدپذیری وجود ندارد و اصلاً نمی‌شود با مردم و افرادی خاص شوخی کرد و در همین شرایط هم هر روز شاهد این هستیم که فیلم‌ها و سریال‌های مختلف دچار بحران شده‌اند چرا که موضوع و قصه‌شان به قوم یا صنفی خاصی برخورده و آن‌ها برای این اثر حاشیه‌ساز شده‌اند. چنین وضعیتی دست فیلمساز را برای پرداختن به مسائل مختلف می‌بندد و او را مجبور به خودسانسوری می‌کند.

او افزود: زمان ساخت سریال «دنگ و فنگ روزگار» ما با همین معضل روبرو بودیم. سر صحنه بارها ایده‌های جذابی به ذهنمان می‌رسید که پس از بحث و گفت‌وگو درباره آن ایده به این نتیجه می‌رسیدیم که اجرای آن ممکن است به فلان صنف یا فلان فرد بر بخورد و برای سریال حاشیه‌ساز شود، پس به راحتی ایده را کنار می‌گذاشتیم و به موضوع دیگری فکر می‌کردیم. اگر قرار است سینمای کمدی ما از فضای مجازی جلوتر باشد و مردم را با خود همراه کند باید به این فکر کنیم که محدودیت‌ها را کمتر کرده و ظرفیت نقدپذیری را در اقشار مختلف بالا ببریم.

این کارگردان درباره تأثیر سینمای کمدی بر روحیه مردم جامعه گفت: قطعاً سینمای کمدی بر روحیه مردم جامعه تأثیر می‌گذارد. این یکی از رسالت‌های هنر است و در طول تاریخ نیز از پتانسیل سینمای کمدی برای بهتر کردن روحیه مردم استفاده شده است. زمانی که آمریکا دچار بحران اقتصادی شده بود و در واقع بحران وال‌استریت به وجود آمده بود، دستورالعملی صادر شد که تولیدکنندگان آثار طنز و کمدی وارد کار شوند و میزان این تولیدات را افزایش دهند. با برنامه‌ریزی درست دیدیم که آمریکا از این ظرفیت استفاده کرد و نتیجه گرفت. یک اثر هنری نمی‌تواند به وضعیت جامعه‌ بی‌تفاوت باشد و هنرمند با روانشناسی و جامعه‌شناسی درست می‌تواند با اثرش در هر زمینه‌ای به کمک جامعه بیاید.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «خون‌بها» تأکید کرد: مردم امروز در شرایط روحی مساعدی قرار ندارند و می‌توان با ساخت آثار جذاب و مفرح به بالا رفتن سطح نشاط در جامعه کمک کرد تا حداقل ساعاتی که در سینما هستند را با خوشی بگذرانند و لبخندی روی لبانشان بیاید. طی سال‌های اخیر چند اثر خوب در سینما و تلویزیون ساخته شده است، مجموعه تلویزیونی «نون خ» واقعاً اثر خوب و با کیفیتی است که اطلاعات خوبی به مخاطب درباره قومی که کمتر شناختی از آن داریم می‌دهد و طنازی‌های شیرین و جذابی هم در این اثر شاهد هستیم. مجموعه «پایتخت» هم چنین ویژگی دارد و چند اثر دیگر هم هستند که واقعاً آثاری قابل دفاع هستند اما باید تعداد این آثار بیشتر شود.

مزدآبادی در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم جریان‌سازی کنیم و فقط لازم است که سینمای کمدی در اولویت قرار بگیرد. به عنوان مثال بنیاد سینمایی فارابی می‌تواند با در نظر گرفتن شرایطی که جامعه دارد حمایت از تولید آثار طنز در سال جاری را در اولویت قرار دهد. این کار به بالا رفتن سطح نشاط در جامعه کمک می‌کند و اتفاقی ارزشمند را رقم می‌زند. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که تنها فیلم‌ها و سریال‌های کمدی نشاط‌آور نیستند، حتی فیلم‌های ملودرام یا درامی چون «جهان با من برقص» هم می‌تواند برای ایجاد نشاط و شادی در جامعه تأثیرگذار باشد.

نظر شما