اصغر کیهان نیا در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

اخبار تلخ بر روحیه سالمندان تاثیر منفی می گذارد/ رسانه ملی به سرگرمی سالمندان توجه کند/فضای مجازی و بالا رفتن اطلاعات عمومی آلزایمر سالمندان را عقب می اندازد!

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۴۶۸۵
اخبار تلخ بر روحیه سالمندان تاثیر منفی می گذارد/ رسانه ملی به سرگرمی سالمندان توجه کند/فضای مجازی و بالا رفتن اطلاعات عمومی آلزایمر سالمندان را عقب می اندازد!
اصولا حلقه ی مفقود رسانه های مختلف پرداختن به موضوع مهم و موثر سالمندان است. درواقع نه تنها برای این گروه سنی برنامه مفید و موثر تولید نمی شود که در حوزه سلامت نیز برخلاف دیگر گروه های سنی این گروه سنی حساس و مهم کمرنگ دیده شده اند. این درحالی است که رسانه ملی برای گروه های سنی متفاوت مخاطبش نه تنها برنامه سازی که شبکه اختصاصی نیز تاسیس کرده است و گروه سنی سالمند به رغم اینکه بیشترین زمان را در منزل سپری می کنند نمی توانند سبد مناسبی از محتویات مناسب رسانه ای را به شکل تخصصی برای خود بدانند در این باره با اصغر کیهان نیا روانشناس و جامعه شناس صحبت کرده ایم که در ادامه می خوانید.

اصغر کیهان نیا روانشناس و جامعه شناس یک آسیب شناسی در این خصوص که رسانه ملی چقدر برای سالمندان مفید است؟ آیا سالمندان فقط باید اخبار ببینند یا اینکه باید شبکه ای مختص به آن ها با برنامه های گوناگون و مسابقات در کنار دیگر شبکه هایی که برای جوانان، کودکان و نونهالان ساخته شده در نظر گرفته شود؟ چرا که اصولا برنامه تخصصی برای این دسته از افراد جامعه ساخته نمی شود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تکنولوژی، سرعت و شهر نشینی شرایط زندگی ها را تغییر داده است درواقع ورود اینترنت، موبایل، رسانه، رادیو و تلویزیون روی زندگی افراد تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می گذارد اما می تواند برای سالمندان هم تاثیرات مفید و هم تاثیرات منفی داشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: معایب این تکنولوژی ها این است که سالمندان به این دلیل که اطلاعات فنی کافی ندارند آموختن فنون ارتباط برای شان سخت است. علاوه بر آن هنگامی که پای اخبار ناخوشایند، کانال ها و ماهواره ها می نشینند اعصاب شان هم بهم می ریزد. درواقع بزرگ ترین مشکل سالمندان نگرانی از آینده است هنگامی که به اخبار های تلخ گوش می دهند بیش از حد روی روحیه و اعصابشان تاثیر می گذارد و حتی فیلم هایی که در کانال هاو ماهواره ها که بیشتر به خیانت و توطئه روی می آورند را مشاهده می کنند بیشتر وهم و ترس به سراغشان می آید اما متاسفانه حس کنجکاوی باعث می شود که این موارد را نگاه کنند.

اما مزایای آن این است این روز ها که عدم معاشرت، کاهش درآمد ها، افزایش هزینه و بی تحرکی حاکم است این تکنولوژی باعث سرگرمی می شود و در کنار آن پست های آموزشی در فضای مجازی زیاد است و باعث می شود اطلاعات آن ها روز به روز بالاتر رود و کمک می کند که آلزایمر شان عقب بیفتد.

تلویزیون و رسانه ملی باید در ساعت های خاص برنامه هایی تولید کند که سالمندان بتوانند سرگرم باشند. و اگر این اتفاق نیوفتد به دلیل اینکه به اخبار داخلی نیز بی اعتماد شده اند بیشتر به سمت ماهواره گرایش پیدا می کنند و همین باعث می شود که آن ها مشکل اعصاب پیدا کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز