تولیدات مناسب برای گروه سنی سالمند؛

چرا سالمندان تلویزیون را خاموش می کنند؟

۱۴۰۰/۰۲/۱۷ - ۰۶:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۰۳۶
چرا سالمندان تلویزیون را خاموش می کنند؟
یادداشت؛ در سال های اخیر تلویزیون برای گروه های متفاوت سنی در برنامه سازی و تولید بسته های رسانه ای اقداماتی مشخص داشته اما در این عرصه سالمندان نا دیده گرفته شدند.

در گزارشی میدانی و در گفت و گو با چند سالمند از اقشار مختلف جامعه و چهره های موفق علمی، اقتصادی، بازنشسته های فرهنگی و نظامی در خصوص میزان علاقه شان به دیدن برنامه های مختلف تلویزیونی سوال کردیم که تنها 13 درصد از این افراد مخاطب تلویزیون بودند. البته بیش از 70 درصد  از این 13 درصد اخبار را از طریق رسانه ملی دنبال می کردند.

اما برنامه های تلویزیونی خیلی به مذاقشان خوش نمی آمد برخی از سریال ها با ژانر های متفاوت، پخش مستقیم فوتبال، برنامه های اقتصادی و.... عمده آثاری بودند که از سوی سالمندان و پیشکسوتان مورد وثوق بودند اما بسیاری از آن ها اعتقاد داشتند که برنامه ای که در طول این سال ها نظرمان را جلب کرده باشد و به شکل پیوسته پیگیر آن بوده باشیم به خاطرمان نمی آید.

اطراف شما چند درصد از سالمندان مخاطب رسانه ملی هستند؟

به غیر از بخش های مختلف خبری کدام یک از برنامه های تلویزیونی با سلیقه این گروه سنی مطابقت دارد؟

درحالی که بیشترین زمان گروه سنی سالمند در خانه سپری می شود و اصولا بیش از دیگر گروه سنی زمان لازم برای دیدن برنامه های مختلف تلویزیون را دارند با این حال کمترین برنامه تخصصی یا مشخصا با مخاطب خاص این گروه سنی در شبکه های مختلف سیما تولید می شود و گویا دیگر سنین حتی کودکان و نوجوانان که شبکه ای تخصصی در تلویزیون دارند بیش از سالمندان در اولویت رسانه دیده شده اند.

از آن جایی که آمار ها نشان می دهد کشور ما حرکتی عجیب و غریب به سمت سالمند شدن دارد و سلامت روح و روان این گروه نقشی مهم در حفظ کانون خانواده و جمعیت فعال کشور دارد بدیهی است که ارگان های مختلف بایستی برای این گروه سنی حساس برنامه ریزی های تخصصی تر همراه با در نظر گرفتن مزاق و سلیقه سالمند امروز را در رأس برنامه های خود داشته باشند.

این روز ها که بخش اعظمی از زمان زندگی گروه های سنی مختلف در فضای مجازی سپری می شود فاکتور تنهایی نیز به دیگر آیتم های زندگی سالمندان اضافه شده است و بدیهی است که رسانه ای مانند تلویزیون می تواند در حفظ سلامتی روحی و جسمی و البته پر کردن اوقات سالمندان با برنامه ریزی بیشتری نقش خود را ایفا کند.

شاید سالمند در اقصی نقاط کشور و حتی پایتخت نتوانند ارتباط مورد نیاز با روانشناسان و کارشناسان متخصص را بر قرار کنند اما رسانه ملی می تواند به عنوان در دسترس ترین و پر مخاطب ترین رسانه موجود در حوزه های مختلف سلامت، سرگرمی سازی، ارتباط گروه های مختلف با سالمندان، پر کردن اوقات فراغت با تولیداتی متناسب با این گروه سنی، ایجاد لحظاتی مفرح و شاد و... نقشی حیاتی را ایفا کند در گزارشی مفصل با کارشناسان روانشناسان و حتی سالمندان از اقشار مختلف جامعه جایگاه وظایف و تاثیر رسانه را بر زندگی روزمره سالمندان بررسی کرده ایم که در شماره های بعدی با سرفصل های ذیل از نظر می گذرانید.

برنامه های مورد نیاز گزوه سالمند

سرگرمی سازی رسانه ایی برای سالمندان

مهارت آموزی برای سالمندان

سلامت وسالمندان

آئینه سالمند در رسانه

مقایسه  تولیدات رسانه گروه سالمند در ایران ودیگر کشورها

و....

( ادامه دارد...)

نظر شما
پرونده ویژه