همزمان با روز ارتش در برنامه «مثل ماه» مطرح شد؛

سخت‌ترین روز نیروی دریایی ایران در مواجهه با حمله نیروهای آمریکایی/ما جز خدا نداشتیم و آنها همه چیز داشتند جز خدا

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۸:۴۹:۳۷
کد خبر: ۱۱۶۷۲۰۴
سخت‌ترین روز نیروی دریایی ایران در مواجهه با حمله  نیروهای آمریکایی/ما جز خدا نداشتیم و آنها همه چیز داشتند جز خدا
برنامه «مثل ماه» شبکه سه سیما، همزمان با روز ارتش میزبان قهرمانانی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود تا خاطرات خود را از سخت‌ترین روز این نیرو در مواجهه با حملات ناوگان دریایی و هوایی آمریکا برای مخاطبان روایت کنند.

به گزارش برنا، «امیردریادار عبدالله معنوی» میهمان برنامه «مثل ماه» با اشاره به اینکه 29 فروردین نه تنها روز ارتش بلکه روز همه نظامیان کشور است، عنوان کرد: در طول دفاع مقدس ما لحظات بحرانی بسیاری داشتیم اما سخت‌ترین روز، روز 29 فروردین سال 67 و روز اول ماه مبارک رمضان آن سال بود که ناوگان آمریکا با ما وارد جنگ شد، من فرمانده ناوشکن سبلان بودم و در آن زمان ناوهای سبلان، سهند، البرز و الوند روی آب حاضر بودند که معمولا سه تا از آنها همیشه در دریا در حال مأموریت بودند.

وی ادامه داد: آن روز ما حول و حوش جزیره قشم بودیم که سهند با هواپیماهای آمریکایی درگیر شد. ظاهرا صبح آن روز ناوهای آمریکایی یک برنامه‌ای چیده بوده و ساختار نظامی به ناوگان داده بودند، ناوهای هواپیمابر، ناوهای نیروبر و واکنش سریع و هواپیماهای آواکس را آورده بودند و به تلافی اینکه یکی از ناوهای‌شان روی مین رفته بود سکوهای نفتی ما را در جزیره سیری زده و زمانی که ناو جوشن به آنها نزدیک شد آن را نیز محاصره کرده و هواپیماهای آمریکایی با سهند نیز درگیر  شدند و یکی از وحشیانه‌ترین اتفاقات که در طول جنگ‌های دنیا مثال‌زدنی است را شکل دادند.

دریادار معنوی با تأکید بر اینکه خلیج فارس یعنی افتخار ملت ایران،  تصریح کرد: برای آمریکایی‌ها قابل باور نبود که  یک گروه به تنهایی جلوی آنها بایستند و تنها دلیل این اتفاق این بود که ما جز خدا نداشتیم و آنها همه چیز داشتند جز خدا.

در ادامه ناخدا دوم بازنشسته «نادر مبارکی» از بازماندگان ناو سهند نیز در خصوص این حملات توضیح داد: ناوهای آمریکایی با ناو جوشن و هواپیماهای آمریکایی با ما درگیر شدند، سهند آن روز مورد اصابت  9 موشک و 20 راکت موشک قرار گرفت و غرق شد، موشک اول خورد زیر موتورخانه و پنج تا از همرزمان ما شهید شدند، اما بچه‌ها تنها به فکر نجات یکدیگر بودند، خیلی از پرسنل ما در اتاق‌ها گیر کردند و زنده زنده زیر آب رفتند. موشک هشتم من را روی عرشه پرتاب کرد پس از به هوش آمدن بچه‌ها اکثرا داخل آب بودند و من یکی از دوستانم با تخته‌ای روی آب بودیم که دوباره موشک زدند و یکی دیگر از یاران‌مان شهید شد.

وی با اشاره به اینکه از 45 شهید آن حادثه تنها توانستیم هفت نفر را برگرداندیم، گفت: مادر شهید نظری از شهدای آن حادثه به من می‌گفت من را به بندرعباس ببرید قبر پسر من آب‌های نیلگون خلیج فارس است، اگر امروز خلیج فارس، خلیج فارس است، اگر امروز این امنیت را داریم، مدیون خون شهدا و دلاورمردی‌های رزمندگان هستیم.

ناخدا مبارکی با تأکید بر اینکه من روی اسم خلیج فارس حساسیت دارم و به احترام نام خلیج فارس می‌ایستم و جانم را فدایش می کنم، یادآور شد: من روی آب و خاک این مملکت غیرت دارم و افتخارم این است که ارتشی‌ام و توانستم از کشورم دفاع کنم، آن ترسی که به آمریکایی‌ها داده شد باعث شده که گزینه‌های روی میزش را پنهان کند، ما از آمریکا نمی‌ترسیم، از کاسه‌لیسانی که وطن‌فروشی می‌کنند نگرانیم

امیر دریادار معنوی در پایان در خصوص فرجام ناو سبلان گفت: سبلان که آسیب دید برگشت و روی حوض خشک ماند و دو سال بعد با حضور مقام معظم رهبری به چرخه عملیات برگشت و آن باعث شد که پایه ساخت شناور را پایه‌گذاری کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز